Şehircilik! (10)

16 Ekim 2018 Salı

“Medeni (uygar)sözcüğü dilimize Arapçadan girmişti! Arapçada “Medineli”, “Medine kentinden” demektir. Zamanla bu sözcük “medeni”ye dönüşmüştü. Çünkü kentin, uyulması gereken “toplumsal temel kuralları” vardır...
“Medineli” olmayan, çölde yaşayan kişiye Arapçada “bedevi” denilirdi! Bir anlamda, kentli olmayan, çöl koşullarında, kurallara uymadan “uygarca” yaşayamayan kişi!
Günümüzde köylerden kentlere binlerce insan göç ediyor... Tarlasında gönlünce traktör süren köylümüz, kente gelince arabasıyla kendini “medeni (uygar) sanıyor!

***

Bırakın sokaklarımızı, ana caddelerimize bakın! İster arabada, ister direksiyonda vatandaşlarımız ana caddelerinde trafik geçitlerine dikkat etmeden, yayalarımız da üstgeçitleri kullanmadan karşıdan karşıya geçmiyorlar mı?
“Medeni” vatandaşlarımız, bırakın engellileri, normal vatandaşımızı dışlayarak arabalarını kaldırımlara park etmiyorlar mı?
“Medenilik” bu mu? Yalnızca sorun vatandaşımızın “medenilik” algısında değil! Gelelim belediyelerin ve çağdaşlaşmada özel şirketlerin “bedeviliğine”...

***

Bir bilgisayar şirketi; keyfince mi, değil mi, izinli mi bilmiyorum!
Caddelerde, sokaklarda ya kaldırımlarda ya da kaldırımların diplerindeki asfaltları delip bilgisayarlar için “fiber optik hat” döşüyor! Harika çağdaşlaşıyoruz!
Ama!
“Ben yaptım!” olmuyor! Nedenini Hürriyet gazetesi, okurlarına şu başlıkla duyurdu: “Altına fiber, üstüne boş ver!”
Üstü kapatılmayınca, “kaldırımlar patikaya dönüşüyor!”
Kapatılanlar ya da kapatılmayanlar gelişigüzel motosiklet ve bisiklet kazalarına neden oluyor? Burada zarar gören, o şirket mi, ya da bu eksik işi denetlemeyen belediye mi yoksa“medeni” ya da “bedevi” vatandaş mı oluyor?
Engelliler için kaldırımlara sarı şeritler yapılmıştı! Bugün bunların çoğu toz duman değil mi?

***

Çin’in bazı kentlerinde, “cep telefonu bağımlıları” için özel bir yol ayrıldı. Yolda Çince ve İngilizce yol gösterici uyarılar bulunuyor.
Belçika’nın Anvers kentinde cep telefonuna bakarak yürüyenlerin, öteki yayalarla çarpışmayacağı yollar düzenlendi.
Gelelim yağışlı İngiltere’ye... Londra, Birmingham ve Manchester kentlerinde yaşayan “ördekler” için de özel yol düzenlemesi yapıldı!
Kimler “medeni”? Bu yolları yapanlar mı yoksa kaldırımları altüst eden bizler mi?

***

Bir zamanlar başkentin ana caddelerinde yayalar için “üstgeçitler” yapıldı! İlk anda halk memnun olduysa da sonraları bu üstgeçitleri kullanmadılar!
Çünkü bırakın yaşlıları, gençler bile bu üstgeçitleri kullanmaz oldular! Ana caddede trafik ışığına bile bakmadan, üstgeçidin üstünden değil de altından “bedevice” karşıdan karşıya geçmeye başladılar! Yaşlılar, üstgeçitlerde asansör ya da yürüyen merdiven olmadığı için merdivenlerden çıkamayıp, bastonları ile hatta trafik ışıklarının rengine bakmadan “bedevi” rolü ile karşı kaldırıma yönelmiyorlar mı?
Günümüzde üstgeçitlere ne oldu? Bazıları yıkıldı ama, gariptir şimdi de belediye 35’ini turkuvaz renge boyamayı başladı!

***

Dünyanın “medeni (uygar)kentlerinde bırakın ana caddelerin, sokakların kaldırımlarında “yangın musluk şebekesi” bulunur...
Bu “medenilik” olmadığı için, bir iki ay önce, Yunanistan’ın başkenti Atina yakınında 8 günü aşan yangınlar sonucunda 64 kişi ve binlerce hayvan ölmemiş miydi?
Yangın musluğu, itfaiyenin hortum bağlayıp kullandığı su vanasıdır. Kuru ve ıslak tip olmak üzere iki çeşittir. Kış aylarında donmanın göründüğü yerlerde “kuru tip” kullanılır.
Çayyolu’ndan İncek Beytepe yolundakiler çalışmıyor! Ya dondular ya da bakımdan yoksunlar!
Başkentin bırakın sokaklarını, ana caddelerinde “yangın muslukları” var mı? Şimdi yapmaya kalkarlarsa ya engellilerin sarı şeritlerini ya da “fiberciler” gibi yolları altüst edip bırakmayacaklar mı?

***

Başkent Ankara, Türkiye’nin öteki kentlerine kişi başına düşen motorlu kara taşıt sayısında fark atıyor!TÜİK verilerine göre 2018’de Ankara’da 3.9 kişiden birinin otosu var...
TÜİK’e göre Ankara’da motorlu kara taşıt sayısı 1 milyon 928 bin 271’e, otomobil sayısı 1 milyon 407 bin 146’ya yükseldi. Ayda 60 bin otomobil trafiğe giriyor.
Bütün Türkiye’de motorlu kara taşıt aracı sayısı ise 22 milyon 645 bin 85...

***

Ankara konut satışında ise 2. sırada... Bu konutların, iş merkezlerinin kaç arabalık otoparkı var acaba? Yeterli otopark yapılmadığı için taşıt araçları kaldırımlarda ya da ana caddelerde trafiği aksatırcasına çift sıra park etmiyorlar mı?
14 Ağustos 2018 Hürriyet. Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum: “Önüne gelen inşaat yapamayacak!”
7 Nisan 2012 Hürriyet. Başbakan Erdoğan: “Her eve garaj yasası geliyor?” 6 yıldır nerede kaldı?  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları