Memorial Ankara Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Uz. Dr. Gülseren Kayalar, kemik erimesi ve korunma yöntemleri hakkında bilgi verdi.
1
Memorial Ankara Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Uz. Dr. Gülseren Kayalar, kemik erimesi ve korunma yöntemleri hakkında bilgi verdi.
Özellikle menopoz sonrası kadınlarda, omurgada aniden oluşan kırıklar “sessiz kırık” olarak tanımlanır. Bu kırıklar nedeniyle kişide sürekli bir sırt ağrısı, tedavi edilmediğinde boy kısalması, kamburluk ve nefes darlığı gibi sorunlar gelişebilir. 50 yaşın üzerinde 3 kadından 1’inde ve 50 yaş üzerinde 5 erkekten 1’inde osteoporoz görülmektedir.
2
Özellikle menopoz sonrası kadınlarda, omurgada aniden oluşan kırıklar “sessiz kırık” olarak tanımlanır. Bu kırıklar nedeniyle kişide sürekli bir sırt ağrısı, tedavi edilmediğinde boy kısalması, kamburluk ve nefes darlığı gibi sorunlar gelişebilir. 50 yaşın üzerinde 3 kadından 1’inde ve 50 yaş üzerinde 5 erkekten 1’inde osteoporoz görülmektedir.
Kemik erimesinden korunmanın anahtarı, her yaşta günlük olarak yeterli kalsiyum ve proteini tüketmektir. Menopoz sonrası kadınlarda osteoporoz riski artar. Erkeklerde de kemik kaybı 50’li yaşlardan itibaren başlar ancak kadınlara göre yıkım hızı daha yavaştır. Bu dönemde kemik kaybını önleyici yöntemler ile osteoporozdan korunmak mümkündür.
3
Kemik erimesinden korunmanın anahtarı, her yaşta günlük olarak yeterli kalsiyum ve proteini tüketmektir. Menopoz sonrası kadınlarda osteoporoz riski artar. Erkeklerde de kemik kaybı 50’li yaşlardan itibaren başlar ancak kadınlara göre yıkım hızı daha yavaştır. Bu dönemde kemik kaybını önleyici yöntemler ile osteoporozdan korunmak mümkündür.
1200 mg kalsiyum şart Besinler içinde en büyük protein ve D vitamini kaynağı balıktır. Brokoli, lahana, ıspanak ve badem kalsiyum açısından oldukça zengindir. Osteoporoz ve kırık gelişiminin engellenmesi için 50 yaş üzeri erişkinlerde günlük 1200 mg kalsiyum alımı önerilmektedir. Bu miktar mümkün olduğunca diyetle alınmalı, alınamıyorsa ek kalsiyum desteği verilmelidir.
4
1200 mg kalsiyum şart Besinler içinde en büyük protein ve D vitamini kaynağı balıktır. Brokoli, lahana, ıspanak ve badem kalsiyum açısından oldukça zengindir. Osteoporoz ve kırık gelişiminin engellenmesi için 50 yaş üzeri erişkinlerde günlük 1200 mg kalsiyum alımı önerilmektedir. Bu miktar mümkün olduğunca diyetle alınmalı, alınamıyorsa ek kalsiyum desteği verilmelidir.
15-20 dakika güneşlenin Her gün güneş ışınlarının doğrudan geldiği öğle saatlerinde güneş koruyucu olmadan 15-20 dakika güneşlenmek ile günlük D vitamini desteğini alınabilir.
5
15-20 dakika güneşlenin Her gün güneş ışınlarının doğrudan geldiği öğle saatlerinde güneş koruyucu olmadan 15-20 dakika güneşlenmek ile günlük D vitamini desteğini alınabilir.
Kas güçlendirme ve denge egzersizleri, kırık riskini azaltmak için önerilmektedir. Bu egzersizler sayesinde kas gücü, duruş ve dengede düzelme sağlanır ve düşme riski azalır. Kas güçlendirici dirençli egzersizler kemik yoğunluğunu orta derecede artırabilir.
6
Kas güçlendirme ve denge egzersizleri, kırık riskini azaltmak için önerilmektedir. Bu egzersizler sayesinde kas gücü, duruş ve dengede düzelme sağlanır ve düşme riski azalır. Kas güçlendirici dirençli egzersizler kemik yoğunluğunu orta derecede artırabilir.