İyi koku alan, yönünü daha iyi buluyor

Bilim insanları iyi koku almak ve yön bulma becerisinin beynin aynı bölgeleriyle ilişkili olduğunu buldular. Peki bu ne anlama geliyor?

Yayınlanma: 02.11.2018 - 22:50

İyi koku alabilenler, yön bulma konusunda daha becerikli. Bilim insanları bu iki yetinin aynı beyin bölgeleriyle ilişkili olduğunu buldular.

Bilim insanları koku alma duyusu ve yön bulma duyusu arasında bir bağlantı buldular. Sinirbilimci Louisa Dahmani ve ekibi, bir yerden diğerine ne kadar iyi gidebildiklerini test etmek için 57 gençten, bilgisayarda sanal bir kent içinde yön bulmalarını istediler.
Daha sonra aynı gençlerin koku alma duyuları kontrol edildi. 40 kokulu keçeli kalemden birinin kokusunu alan katılımcılara ekranda dört kelime gösterildikten sonra, gençler kokuyla eşleşen kelimeyi işaretledikleri görüldü.

Bu şekilde en iyi koku alanların ve en iyi yön bulanların aynı kişiler olduğunu gören araştırmacılar, bu iki yetiyi beyindeki belli bölgelerle ilişkilendiler. İyi koku alan ve iyi yön bulanların sol orbitofrontal korteksi ve sağ hipokampusların diğerlerinden daha büyük olduğu görüldü. Orbitofrontal korteks koku alma duyusundan, hipokampus ise hem koku duyusundan hem de yön bulma yetisinden sorumlu. Orbitofrontal korteksleri hasarlı olan 99 kişiyi inceleyen bilim insanları, bu kişilerin yön bulmada ve koku almada zorluk çektiklerini söylüyorlar. (Nature Communications dergisi)

Dahmani, koku duyusunun evrim sürecinde, insanların yollarını bulmalarına yardımcı olmak için gelişmiş olabileceğini düşünüyor ki bu fikir “olfactory spatial hypothesis” ( koku alma duyusuyla yön bulma hipotezi) olarak adlandırılmakta.