Sanata adanmış bir ömür

40 yıllık sanat yaşamının 30 yılı Atatürk Kültür Merkezi’nde geçen İktu, "Açıldığı günden beri var olan eksiklikler zamanında giderilebilseydi, AKM'nin durumu bugün böyle olmazdı" diyor.

Yayınlanma: 06.12.2010 - 21:41
Abone Ol google-news

İnsanın ağzından bir çırpıda çıkıveriyor ‘40 yıl’. Kimileri için neredeyse bir insan ömrünü kapsayan bu zaman ‘keşke’lerle dolu, kimileri içinse tam boşa geçen yıllardan ibaret olabilir. Ünlü bariton Mesut İktu içinse bu 40 yıl, “bir çırpıda”, “çok çalışarak” ve her ânı dolu dolu geçmiş.

Sanat hayatına Ankara Devlet Konservatuvarı’nda başlayan İktu, devlet bursu kazanarak müzik eğitimine Almanya’da Berlin Devlet Müzik ve Sahne Sanatları Yüksekokulu’nda devam etmiş.

“Ben opera sanatçılığının yanında konser şarkıcısı (lied şarkıcısı) olmak istediğim için yurtdışına gitmeyi tercih ettim” diyen İktu, bu çok yönlü sanatçı kişiliğiyle pek çok resital ve konserde yer almış.

Kendi ses rengine uygun her rolü, en önemlisi de ‘zamanında’ oynadığını söyleyen İktu, sanat hayatına ülkesinde devam etmeyi bir ‘görev’ kabul etmiş. Özellikle “Sevil Berberi”, “Sihirli Flüt” ve “Otello” operalarındaki Figaro, Papageno ve Jago rolleriyle adından söz ettiren İktu, Avrupa, Asya, Afrika, Kuzey ve Güney Amerika kıtalarının önemli sanat merkezlerinde sahneye çıkarak “yerelden evrensele giden bir yol” benimsemiş. Bu yolda üstlendiği misyon ise Türk bestecileri ve eserlerini dünyaya tanıtıp sevdirmek olmuş. İktu, solist sanatçılığı ve öğretim üyeliğinin yanında, uzun süre İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin Müdürlüğü ve Genel Sanat Yönetmenliği, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nın Opera Anasanat Dalı Başkanlığı ve Müdürlüğü görevlerini üstlenmiş.

Asli görevinin sanatçılık olduğunu, ama sanat hayatı boyunca yöneticilik görevlerinin birbirini kovaladığını söyleyen İktu, Atatürk Kültür Merkezi’nde geçirdiği 30 yılını anlatırken hüzünleniyor.

“Benim AKM’de uzun yıllarım geçti. Açıldığı günden bu yana AKM’de eksiklikler, tadilat ihtiyaçları vardı. Her yıl bu tadilatlar yapılabilseydi, sorunlara zamanında müdahele edilebilseydi AKM’nin durumu bugün böyle olmazdı” diyen İktu, konunun artık siyasal ve hukuksal olarak kitlenme noktasına geldiğini sözlerine ekliyor.

İDOB’nin ve İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın göçebe hale geldiğini ve buna kendisiyle birlikte tüm sanatseverlerin çok üzüldüğünü söyleyen İktu, Türkiye’de sanatsal anlamda gelişmeler yaşanıyor olsa da, mekan sorununun en önemli sorunlardan bir tanesi olduğunun altını çiziyor.

Diğer önemli sorunun ise sanat ve müzik alanında düzenlenen yasaların güncelliğini yitirmesi olduğunu söyleyen İktu, günümüz yasalarıyla devam eden işleyişin, sanatçının lehine gibi gözükse de, aslında sanatın aleyhine olduğunu vurguluyor. “Sanatçıların özlük hakları korunarak, çeşitli değişiklikler yapmak gerek” diyen İktu, bunları değiştirecek Kültür Bakanının bir anlamda tarihe geçeceğini de sözlerine ekliyor.

40. yılında, ilk günkü hevesini koruduğunu söyleyen ve bu hevesle sanatsal çalışmalarını sürdüren İktu, Üniversitelerarası Kurul Müzik, Sahne ve Görsel Sanatlar Doçentlik Komisyonu Başkanı, İstanbul Kültür Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Sanat Yönetimi Bölüm Başkanı ve Akıngüç Oditoryumu ve Sanat Merkezi’nin Genel Sanat Yönetmeni olarak görev yapmaya devam ediyor.

40. Sanat Yılını, bugün Süreyya Operası Sahnesi’nde vereceği konserle kutlayacak olan İktu’ya, piyanoda Evren Büyükburçlu Erol eşlik edecek. Ünlü baritonun “Bugüne dek verdiğim konserlerin bir özeti” dediği kutlama konserinin başlama saati ise 20.00.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler