'Otomotiv sektörüne yardım edilebilir'

ABD'nin yeni Başkanı Barack Obama, Senato'nun ülkedeki üç büyük otomotiv şirketini kurtarmak için hazırlanan 14 milyar dolarlık paketi kabul etmemesi karşısında hayal kırıklığına uğradığını belirtirken, Bush yönetimi ve Kongre'nin otomotiv sektörüne yardım için "hala bir yol bulabileceğini" söyledi.

Yayınlanma: 12.12.2008 - 17:58
Abone Ol google-news

Seçilmiş Başkan Barack Obama, yaptığı açıklamada, "Ekonomimizin tümüyle yeniden canlanması partizan bir mesele olmamalı" diyerek, mevcut yönetim ve Kongre'nin otomotiv sektörüne ihtiyacı olan geçici desteği vermek için bir yol bulacağını umut ettiğini kaydetti.

ABD'de üç büyük otomotiv şirketini kurtarmak için hazırlanan 14 milyar dolarlık paketin Senato'da Cumhuriyetçilerin karşı çıkması nedeniyle kabul edilmemesi bütün dünyada borsaların düşmesine ve durgunluğun derinleşebileceği endişelerine yol açtı.
Beyaz Saray, konuyla ilgili olarak bütün seçenekleri değerlendireceğini bildirmişti.

 

GM ve Chrysler

Bu arada General Motors (GM) planın başarısız olmasından sonra yaptığı açıklamada, ''şirketin yeniden yapılanmasını sürdürmek amacıyla bütün seçenekleri değerlendireceğini'' bildirdi.

Chrysler da ''şirketin varlığını sürdürmesine yardımcı olabilecek işi yarar bir çözümü izlemeyi sürdüreceğini'' belirtti.

Bu iki şirkete göre nakit durumu daha iyi olan ve hükümetten sadece kredi hattı açılması talebinde bulunan Ford, konuya ilişkin açıklama yapmadı.

ABD'de her 10 işten birini kendilerinin sağladığını belirten GM, Chrysler ve Ford, ABD'de yaklaşık 250 bin kişiye istihdam sağlıyor. Yan sanayi, bayiler, araç nakliye şirketleri ve araç kiralama şirketleri dahil edildiğinde istihdam edilenlerin sayısı 4 milyonu geçiyor.



Plan neden geçmedi?

Cumhuriyetçiler, Birleşik Otomotiv İşçileri Sendikasının (UAW) üyelerinin ücretlerinin gelecek yıl ABD'deki Japon otomotiv şirketlerinde çalışan işçilerin ücretleri seviyesine çekilmesini kabul etmemesi üzerine sektörü kurtarma planına destek vermediler.

Cumhuriyetçi Senatör Bob Corker, Cumhuriyetçiler ile Demokratların anlaşmaya çok yakın olduğunu, ancak UAW'ın, sözleşmenin sona erdiği 2011 yılından önce işçilerin ücretlerinden ödün vermeyi reddetmesi üzerine görüşmelerin başarısızlıkla sonuçlandığını ifade etti. Corker, ''Anlaşmaya üç kelime ötedeydik. Her şeyi halletmiştik ve sonuca ulaşmak için üç kelime vardı'' dedi.

Senato Bankacılık Komitesi Başkanı Demokrat Christopher Dodd da asıl anlaşmazlık konusunun, otomotiv sektörünün kalbi Detroit'teki otomotiv işçilerinin ücretlerinin, ABD'de yabancıların sahip olduğu otomotiv fabrikalarında çalışan işçilerin ücretleriyle eşitlenmesi tarihi olduğunu söyledi.

UAW yetkilileri ise konuya ilişkin açıklama yapmadı.



İşçiler kızgın

Öte yandan sektörü kurtarma planının Senato'da kabul edilmemesi bu sektörde çalışan işçileri kızdırdı.

Detroit'te Chrysler fabrikasındaki işinden mart ayında çıkarılan William Ford, siyasi çekişmenin kurtarma planını engellediğini düşündüğünü belirtti. Ford, ''Eğer onlar savaşa ve Wall Street'e milyarlarca dolar harcayabiliyorlarsa, o zaman Üç Büyüğe de yardımcı olabilir. Buna ihtiyacımız var'' dedi.

Sektörün yöneticilerinin ve onların özel uçaklarının, üç nesildir ailesine iş olanağı yaratan endüstrinin kaderinin kendisinde hayal kırıklığına yol açtığını söyleyen Ford, ''Hiçbir zaman hayatımda bu şirketlerin bu şekilde çakılacağını göreceğimi düşünmemiştim'' diye konuştu.

Ohio eyaletinde Lordstown bölgesinde GM fabrikasındaki işçileri temsil eden UAW'ın Bölge Başkanı David Green, işçilerin, geleceklerini büyük bankaların kurtarılmasına destek veren milletvekillerinin tartışmasına kızgın olduklarını belirtti. Green, ''Kaderimiz uzun süre bizim ellerimizdeydi ve GM'yi rekabet edebilir yapmak için yaratıcı ve iyi şeyler yaptığımızı düşünüyoruz. Şimdi, bekliyoruz'' dedi.

GM, Chrysler ve Ford, hükümetten önce 25 milyar dolar ve sonra 34 milyar dolar yardım istemişti.

Yıl sonuna kadar GM 4 milyar dolar ve Chrysler 7 milyar dolar istemişti. GM ayrıca, 2009 yılının başında 8 milyar dolar ve nakit pozisyonu daha da kötüleşirse 6 milyar dolar kredi hattı açılmasını talep etmişti.

Yeterli kaynağı bulunduğunu belirten Ford ise 9 milyar dolarlık kredi hattı açılmasını istemişti.

 

Hisseler değer kaybetti

ABD'de üç büyük otomotiv şirketini kurtarmak için hazırlanan 14 milyar dolarlık paketin Senato'da kabul edilmemesi üzerine Asya borsalarından sonra Avrupa'da da borsalar değer kaybetti.

Avrupa'da şu sıralar FTSE 100 Endeksi yüzde 3,19, Almanya'da DAX Endeksi yüzde 3,98 ve Fransa'da CAC Endeksi de yüzde 4,73 geriledi. Amsterdam'da borsa yüzde 4,56, Brüksel'de yüzde 3,12, Madrid'de ise yüzde 3,78 ve Zürih'te yüzde 2,98 düştü.

Hisselerde en fazla değer kayıpları ise otomotiv şirketleri ile finans sektöründe oldu.
Avrupa'da BMW'nin hisseleri yüzde 2,42, Volkswagen'inki yüzde 1,96, Daimler'inki yüzde 6,85, Fiat'ınki yüzde 7,3, Peugeot'nunki ise yüzde 5,7 değer kaybetti.

Japonya'da Toyota'nın hisseleri yüzde 10,1, Nissan'ın yüzde 11,5, Güney Kore'de Hyundai'nin yüzde 9,3 ve Kia'nın yüzde 9,1 düştü.

Ekonomistler, bugün otomotiv sektöründeki temel sıkıntının sektördeki şirketlerin iflas edip etmeyeceği konusundaki belirsizlik olduğunu söylediler. ABD'deki üç büyük şirketten birinin batması halinde bunun sektördeki tüm zinciri etkileyeceği, BMW, Honda ve Nissan gibi şirketlerin de bundan zarar görebileceği ifade edildi.

Öte yandan JPMorgan Chase'in finansal sektördeki belirsizlikten söz etmesi ve Bank of America'nın 3 yılda 30-35 bin kişiyi işten çıkaracağı açıklaması da finans sektöründeki şirketlerin hisselerinin düşmesine yol açtı.

BNP Paribas, Credit Suisse ve UBS yüzde 5,5-7, İngiliz HBOS yüzde 12,7, Lloyds yüzde 14, HSBC ve Banco Santander yüzde 4,2-5,1 değer kaybetti.

Enerji şirketleri BG, Shell, BP, Total ve ENI'nin hisseleri de yüzde 3,2-5 geriledi.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler