'Bursa savunma hattımız'

Moskova Otomobil Fuarı'nda, 100 milyon avroluk bir yatırım bütçesiyle Bursa'da üretilen yeni Renault Symbo'ün tanıtımı gerçekleştiren Renault Euromed Bölgesi Başkanı Christian Esteve, düzenlediği sohbet toplantısında, aracın dünya prömiyeri için mutlu ve gururlu olduklarını söyledi.

01 Eylül 2008 Pazartesi, 07:29

Moskova Otomobil Fuarı'nda yeni Renault Symbo'ün tanıtımı gerçekleştirildi. Renault Euromed Bölgesi Başkanı Christian Esteve yaptığı açıklamada, ‘Tehlikenin doğudan geldiğini’ söyleyerek, “Türkiye, Romanya ve Fas fabrikalarında uygun fiyata üretim yapabildiğimiz için Asya rekabetine kafa tutabiliyoruz’’ dedi.

Bursa’daki fabrikanın durumunu da değerlendiren Esteve, “Hint ve Çin tehdidine karşı Bursa ve Romanya Fabrikası bir kalkan değil, savunma silahımızdır. Romanya, Türkiye ve Fas fabrikalarında uygun fiyata üretim yapabildiğimiz için Asya rekabetine kafa tutabiliyoruz. Onların iş gücü maliyeti daha az ama bizim de lojistik maliyetimiz ucuz’’ diye konuştu.

‘Kapasite doldu’

Bursa’daki fabrikanın bir kapa-site sınırı olduğunu ve kapasitenin bu yeni modelle dolduğunu vurgulayan Christian Esteve, şunları söyledi:

“Uygun fiyatta kaliteli üretim var. Grupta üretim maliyetini düşünen her program direktörü, Bursa’ya gelip üretim yapmak istiyor ama kapasite doldu. Kapasite artırmaya imkân yok. Bursa çok sıkışık durumda. Arazi koşulları, fiziki koşullarından dolayı kapasite artıramıyoruz. Ancak 4 çarpı 8 saatlik bir üretim yapılabilir. Bunu Piteşti’de yapmaya çalışıyoruz. Fabrikaya her gün 380 kamyon giriyor. Bunu Bursa’da yapmaya kalktığımızda bir kamyon arızalandığında her şey çöker. Piteşti’de geri sayıma başladık. Kârlı olursa ne yapacağımıza bakacağız.’’

Esteve, Bursa fabrikasında üretilen araçları park edecek yer sıkıntısı da yaşadıklarını söyledi.

‘Romanya hızlı davrandı’

AR-GE konusunda Romanya yetkililerinin kendilerine hemen cevap vermesi üzerine AR-GE yatırımını burada yaptıklarını ifade eden Esteve, Türkiye’ye ise bu teklifi yapmadıklarını, hükümetin bu alandaki esnekliği daha sonradan gerçekleştirdiğini kaydetti.

Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu da, 50 kişilik bir Türk mühendis heyetinin yeni Symbol projesi için çalıştığını belirterek, yeni modelden ilk etapta 2 bin 700 tane ürettiklerini kaydetti.

Bursa’da 1 saatte 60 araba, yılda da 360 bin araba üretme kapasitesi olduğunu ifade eden Tunalıoğlu, bunun yüzde 80’ini ihraç ettiklerini söyledi.

Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar da, bu yıl en fazla Renault Symbol satmayı planladıklarını söyledi.

Yenileme hareketinin öncüsü

Yeni Symbol, Renault markasının bütün sedanlarında yapılacak olan yenileme hareketine örnek oluşturuyor. Ticari lansman, pazarlara göre, bu yıl eylül ve kasım ayları arasında gerçekleştirilecek.

26 ayda geliştirilen otomobilin toplamda, yatırım bütçesi 100 milyon Avro’yu buluyor. Bu tutar fabrikada yapılan endüstriyel yatırımları da içeriyor.

Konfor ve davranış bakımından Clio II’nin yürür aksamının kullanılması, bir yandan tasarım sürelerini kısaltırken, diğer yandan da son derece yüksek bir kalite düzeyinin garanti edilmesine de olanak verdi. Ancak, Clio II’nin bir türevi olan Clio Symbol’den farklı olarak, yeni Renault Symbol başlı başına farklı bir model.

Technocentre (Fransa) ve Türkiye’deki Renault mühendislik ekipleri tarafından ortaklaşa tasarlanan otomobil, Türkiye’de, Oyak-Renault Otomobil Fabrikalarında üretiliyor. Oyak Renault’nun üretim kapasitesi, üretilmekte olan beş model için (Yeni Renault Symbol, 3 kapılı ve 5 kapılı Clio III, Clio Grand Tour, Mégane Sedan) 3 vardiya ile yıllık 360 bin.