Bu bahaneler hiç bitmez

Okul fobisi yaşayan çocukların, baş ve karın ağrıları, bulantı, iştahsızlık, keyifsizlik, uyku düzeninde bozukluk alt ıslatma gibi sorunlar yaşayabilecekleri belirtildi. Doç. Dr. Songül Tümkaya, ''Belirtileri dikkate almayan aile ve öğretmenlerin hatalı tutumları çocuğun okul korkusunun pekişmesine yol açıyor'' dedi.

03 Eylül 2008 Çarşamba, 08:37

Çukurova Üniversitesi İlköğretim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Songül Tümkaya, çocukların okula adapte olmaları ve okul korkularını yenmeleri için ebeveynler ile öğretmenlere önemli görevler düştüğünü söyledi.

Tümkaya, okula başlayacak çocuklar için bu yeni ortamın, anne ve babaların tahmin ettiğinden çok daha fazla önemli olduğunu belirterek, ''Ne kadar iyi hazırlanmış olursa olsun, okulun açıldığı ilk günlerde çocuk bocalayabilir, uyum güçlüğü çekebilir'' dedi.
Okul açılıncaya kadar henüz yazılı kurallarla tanışmamış olan çocukların, ailesinden ayrıldığı ilk günlerde hem bu kurallar sistemine, hem de tanımadığı insanlara uyum sağlamakta güçlük çekebileceğini anlatan Tümkaya, şöyle konuştu:
''Ancak bu uyum süresi çocuğun özellikleri, anne-baba tutumu ve öğretmenin yaklaşımına göre her birey için değişebilir. Okul kavramı, okul öncesi eğitimi alan çocuklarda daha erken oluşmakta.''

Tümkaya, çocuğun okula uyum sağlamada güçlük çekmesinin anneye aşırı bağımlılık, özgüven eksikliği, çocuğun okul kavramını yeterince öğrenememiş veya yanlış öğrenmiş olması gibi nedenlerin yanı sıra ailenin, çocuğun okula başlamasını çocukluktan yetişkinliğe doğru geçiş olarak algılaması ve bunu çocuğa hissettirmesinin de etkili olacağını kaydetti.

Bu tür problemleri azaltmak için özellikle yeni okula başlayacak çocuklara aşırı ders yüklenmemesi gerektiğini söyleyen Tümkaya, ''Okul başlangıcındaki eğitim 'oyun' ağırlıklı olmalı. Öğretmen yeni öğrencilere oyun ilişkileriyle yaklaşmalı ve onların okula alışmalarını sağlamalı. Anne ve babalar ile öğretmenler çocuğun okul korkusunu yenmesi konusunda ortak hareket etmeli'' dedi.

Tümkaya, çocukla kurulacak oyun ilişkisinin okulda ilk kazanılması gereken ve ileriki yıllarda yarar sağlayan bir ilişki olduğunu belirterek, şöyle devam etti:
'Oyunun kurallarını toplumun kurallarıyla özdeşleştirerek, toplumun kurallarını da benimsemiş olur. Ebeveynlerin korku ve endişesinin çocuğa yansıması, özgüven eksikliği nedeniyle çocuğun anne-babadan ayrı kaldığında başına bir şeyler gelebileceği korkusunu yaşaması, çocukların ebeveynlerinin kendisini terk edeceği korkusuna kapılması okul fobisini geliştirebiliyor.''

Okul fobisi yaşayan çocuklarda, baş ve karın ağrıları, bulantı, iştahsızlık, keyifsizlik uyku düzeninde bozukluk, alt ıslatma gibi sorunlar yaşanabileceğini vurgulayan Tümkaya, ''Bu belirtiler özellikle sabahları ve okula gitme saatlerinde ortaya çıkıp yoğunlaşıyor. Belirtileri dikkate almayan aile ve öğretmenlerin hatalı tutumları çocuğun okul korkusunun pekişmesine yol açıyor'' dedi.

Doç. Dr. Tümkaya, okul fobisi yaşayan çocuklara anlayışla yaklaşılması gerektiğini belirterek, kızmanın ve dayak atmanın sorunu daha da ağırlaştırdığını, çocuğu kolundan tutup zorla okula götürmenin de bir çözüm olmadığını kaydetti.