40 bin öğrenci sıfır çekti

Yeni üniversite giriş sisteminin ilk sınav sonuçları da hüsran yarattı. Sayısalcıların yüzde 65’i, sözelcilerin yüzde 25’i baraj altında kaldı. 511 bin genç elendi, 41 bin öğrenci sıfır çekti!

Yayınlanma: 31.07.2018 - 22:32
Abone Ol google-news

  •  Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla lise giriş sistemi gibi alelacele YÖK tarafından değiştirilen üniversite sınavı, öğrenciler için hüsrana dönüştü. Önceki gece açıklanan sonuçlarla, yüz binlerce gencin umutları başka bahara kaldı.
  • 2 milyon 260 bin öğrencinin sınavının geçerli sayıldığı yeni sistemde 40 bin öğrenci yarım net sınırını bile aşamayarak sıfır çekti. 511 bin öğrenci ise sınavın ilk oturumu olan Temel Yeterlik Testi’nde 150 puan barajını geçemeyerek elendi.
  • İkinci oturum olan Alan Yeterlilik Testi’ne girip sınavı geçerli kabul edilen 1 milyon 877 bin 568 aday, 40 matematik sorusundan ortalama 3.9 soruyu doğru cevaplayabildi. Bu oran fizik için ise 14 soruda 0.4 oldu.

 ÖSYM, yeni üniversite giriş sisteminin ilk sınav sonuçlarını açıkladı. 2 milyon 260 bin öğrencinin sınavının gerçerli olduğu yeni sistemde 40 bin öğrenci yarım net sınırını aşamayarak sıfır çekti. 511 bin öğrenci ise sınavın ilk oturumu olan TYT’de 150 puan barajını geçemeyerek elendi. İkinci oturumda da sayısalcıların yüzde 65’i, sözelcilerin yüzde 25’i, eşit ağırlıkta ise öğrencilerin yarısı baraj altında kaldı.

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla lise giriş sistemi gibi alel-acele YÖK tarafından değiştirilen üniversite giriş sistemi öğrenciler için hüsrana dönüştü. Önceki gece açıklanan sonuçlarla, yüz binlerce gencin umutları başka bahara kaldı. ÖSYM’nin 2018 YKS ön değerlendirme raporundan dikkat çeken unsurlar şöyle:

  •  2 milyon 381 bin başvuru: YKS’nin ilk oturumu olan Temel Yeterlik Testi’ne (TYT) 2 milyon 381 bin 412 aday başvurdu. Başvuran adayların 2 milyon 260 bin 273’ünün sınavı geçerli sayılırken, sınava giremeyen ve çeşitli nedenlerle 121 bin 139 aday sınav dışında kaldı. 2 milyon 19 bin adayın boşvurduğu ikinci oturumda ise 1 milyon 877 bin adayın sınavı geçerli sayıldı. 
  • 40 bin sıfırcı, 500 bin baraj altı: TYT’ye giren 40 bin öğrenci YÖK’ün 0.5 ham puan yani yarım net çıkarma kuralını geçemeyerek ‘sıfır çekti’. YÖK’ün 150 puan barajını geçemeyen 511 bin aday ise ilk oturumda elendi. Sınavda TYT, sayısal, eşit ağarlık ve sözel puan türlerinde 500 tam puan yapan öğrenci sayısı 1’de kaldı. Dil bölümünde ise 5 aday 500 tam puan aldı. 
  •  Barajın altı üstünü geçti: Öğrenciler için esas hüsran sınavın ikinci bölümünde yaşandı. Sayısal puanı hesaplanan 1milyon 248 bin öğrenciden yalnızca 428 bini 180 barajını aşarak tercih yapma imkânı kazandı. Yani sayısal puanı hesaplanan öğrencilerin 3’te ikisi baraj altında kalarak elenmiş oldu. Sözel puanı hesaplanan 1 milyon 226 bin adaydan 904 bini barajı geçerken, öğrencilerin yüzde 25’i sistem dışında kaldı. Eşit ağırlık puanı hesaplanan 1 milyon 489 bin adaydan ise sadece yarısı yani 735 bini barajı geçerek tercih hakkı kazandı.
  •  Ders ders döküldüler: Tüm öğrencilerin girmesi zorunlu tutulan TYT’de sınavı geçerli olan 2 milyon 260 bin 273 aday, Türkçe’de 40 soruda 16.179 ortalama, sosyal bilimler 20 soruda 6.003 ortalama, temel matematik 40 soruda 5.642 ortalama, fen bilimleri 20 soruda 2.828 ortalama yapabildi.
  •  40 matematikte 4 doğru bile yok: İkinci oturum olan Alan Yeterlilik Testi’ne (AYT) girip sınavı geçerli kabul edilen 1 milyon 877 bin 568 adayın ortalama doğru cevap sayıları ise, “Türk dili ve edebiyatı 24 soruda 4.743 ortalama, tarih-1 10 soruda 1.617 ortalama, coğrafya-1 6 soruda 2.271 ortalama, tarih-2 11 soruda 1.465 ortalama, coğrafya-2 11 soruda 2.856 ortalama, felsefe grubu testinde 12 soruda 2.017 ortalama, din kültürü ve ahlak bilgisi veya ek felsefe grubu testinde 6 soruda ortalama 2.098, matematik 40 soruda ortalama 3.923, fizik 14 soruda 0.467 ortalama, kimya 13 soruda 1.109 ortalama, biyoloji 13 soruda 1.669 ortalama” şeklinde oldu. Sınavda 80 sorunun yöneltildiği YDT’nin Almanca oturumuna giren 2 bin 208 adayın ortalaması 31.453, Arapça oturumuna katılan 4 bin 786 adayın ortalaması 11.727, Fransızca oturumunda yer alan bin 4 adayın ortalaması 29.992, İngilizce oturumuna giren 101 bin 185 adayın ortalaması 24.824, Rusça oturumundaki 410 adayın ortalaması ise 31.009 olarak hesaplandı.
  •  En başarılı fen liseleri: Temel Yeterlilik Testi’nde en başarılı okul türleri 364 puan ortalaması ile fen liseleri, 357 puanla özel fen liseleri, 244 puan ile yabancı dil ağırlıklı program uygulayan özel liseler, 296 puanla askeri liseler, 293 puanla sosyal bilimler liseleri, 239 puan ile yabancı dille eğitim öğretim yapan Anadolu liseleri oldu. Barajın biraz üstündeki 197 puan ortalaması ile Anadolu imam hatip liseleri ve 192 puan ortalaması ile Anadolu meslek liseleri ise en düşük ortalamalı lise türleri arasında yer aldı. Düz imam hatip liselerinden mezun adayların puan ortalaması ise 181 ile barajda kaldı.
  • İmam hatipler ‘baraj’a takıldı: Alan bazında incelendiğinde de fen liseleri ve özel fen liselerinde adayların her üç puan türünde de ortalamaları en üst sıralarda yer aldı. Anadolu imam hatip liselerinde adaylar puan ortalamasına göre sayısalda baraj altı kalırken, öğrencilerin eşit ağırlık puan ortalaması 188 ile barajın biraz üstüne çıkabildi. Düz imam hatip liselerinde ise öğrencilerin ortalaması sayısalda 150 barajını bile zorla geçti.

SINAVIN İKİNCİSİ 

YKS’de sayısal puan türünde ikinci olan ve Ankara Muradiye İncek Sevgi Koleji öğrencisi 19 yaşındaki Ahmed Said Dönmez, “Bilgileri derste öğrenmeye çalıştım. Bu noktada, öğretmenlerimin üzerimdeki emeği çok büyük. Ailemin de desteğiyle bu başarıyı kazandım. Çalışmalarımın çoğunu okulda yaptım. Derslerimi çok iyi dinledim. Bu sayede evde fazla çalışmama gerek kalmadı. Evde sadece pekiştirme yaptım” dedi. Mühendislik eğitimi almak istediğini belirten Dönmez, Bilkent Üniversitesi ya da ODTÜ’ye gitmeyi düşündüğünü de söyledi. 

 <haber-yatay:1042382,1042054,1041553,1042509>

Eğitim İş Sendikası Başkanı: Kazanımlar azalıyor

Eğitim İş Genel Başkanı Orhan Yıldırım, ‘‘Başta sayısal dersler olmak üzere tüm derslere ait doğru yanıt ortalamaları üzüntü vericidir. AYT’de, matematik testinde 102 bin adayın, fen bilimleri testinde ise 74 bin adayın tek bir doğru yanıt verememesi eğitimin geldiği acı tabloyu gözler önüne sermektedir’’ dedi. 

Öğrencilerin sınavlardaki başarı düzeylerinin, mezun oldukları lisenin türüne bağlı olarak farklılık gösterdiğine dikkat çeken Yıldırım şöyle devam etti:

“Meslek lisesi ve imam hatip lisesi mezunlarının başarısızlığı yine ön plana çıkmaktadır.Bu yılın başarı oranlarının bu kadar düşük olmasının ardında, sistemin bir anda değiştirilmesi ve buna bağlı olarak öğrencilerin bozulan psikolojileri olduğunun göz ardı edilmemesi gerekmektedir.’’

Anadolu lisesi açılsın

Liselere yerleştirme sonuçlarına göre açıkta kalan ya da istedikleri liselere yerleşemeyen öğrenciler yeni Anadolu liseleri açılmasını ve bu okullardaki kontenjanların artırılmasını istiyor. Türk Eğitim Vakıfları Dayanışma Konseyi Derneği (TEVDAK) Genel Sekreteri Dr. Sakin Öner, Milli Eğitim Bakanı Prof. Dr. Ziya Selçuk’un acilen yapacağı bazı uygulamaların, liselere yerleştirme sorunlarını rahatlatabileceğini söyledi. Dr. Öner’in önerileri şöyle:

  • Genel Liseler yeniden hayata geçirilmelidir. Akademik başarısı düşük Anadolu liseleri derhal genel liseye dönüştürülmelidir. Böylece kontenjan sınırlaması kaldırılmalıdır.
  • Doluluk oranı düşük ilkokul ve ortaokullar birleştirilerek boşalan mekânlar genel lise olarak açılmalıdır. 
  • Doluluk oranı düşük meslek liseleri derhal çok programlı liseye dönüştürülmelidir.
  • Yeni yapılacak lise binaları mutlaka genel lise olarak açılmalıdır. Bunlar yapılmadığı takdirde her yıl akademik başarısı düşük 300-400 bin öğrenci, açık öğretim lisesine gitmek, yani yaygın öğretime geçmek zorunda bırakılacak. Halbuki lise öğretimi de zorunlu öğretim kapsamına alındığına göre, bu öğrencilerin de örgün eğitim kapsamında okutulması devletin görevidir.

Örgün eğitim çok önemli

Eğitim Uzmanı Hatice Yılmaz, “Tercih yapmayan öğrencilerin bir bölümü de açık liseye devam edecektir. Bu öğrencilerin örgün eğitim sistemi içine alınması için gereken çabanın harcanmasına ihtiyaç var’’ dedi. Yılmaz’ın nakil dönemi için öğrencilere önerileri de şöyle:

  • Sınavla yerleştirildiğiniz okuldan memnunsanız ancak daha yüksek puanlı bir okul istiyorsanız, kazandığınız okulu kaybetme riskiniz olmadığından istediğiniz okulları tercih listenize alabilirsiniz. 
  • Sınavla yerleştirildiğiniz okula devam etmeyi düşünmüyorsanız, hem merkezi yerleştirme hem de yerel yerleştirme için tercih yapın. 
  • Yerel yerleştirme ile istediğiniz bir okula yerleştirilmiş, ancak merkezi yerleştirme ile öğrenci alan bir okula yerleştirilmek istiyorsanız sadece merkezi yerleştirme ile öğrenci alan okulları tercih edin.
  • Yerel yerleştirme sistemi ile istediğiniz bir okula yerleşememişseniz hem merkezi hem de yerel yerleştirme için tercih listeleri oluşturun. 
  • Hiçbir okula yerleşememişseniz hem yerel hem de merkezi yerleştirme için tercihbaşvurusunda bulunabilirsiniz.

 

TEKNOKENT ANLAŞMASI

MEF Üniversitesi, uluslararası ortaklı; yapay zekâ, dijital teknolojiler ve endüstri 5.0 odaklı teknokent  kuruyor. Proje anlaşmasını, üniversitenin Rektörü Prof. Dr. Muhammed Şahin ve Icon Grup Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Alkış imzaladı.

Sarıyer Zekeriyaköy bölgesinde açılacak teknokentin, 2019 yılı sonunda faaliyete geçmesi hedefleniyor. Türkiye’de birbirine benzer 80’e yakın Teknokent bulunduğunu belirten MEF Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Muhammed Şahin, ‘‘Teknokent’in bir özel amacı olmalı. Bizim kurmak istediğimiz Teknokent, dünyanın geleceğine yön verecek teknoloji alanlarına odaklanacak” dedi. 

KASNAKTAN ÇANTAYA ÖDÜL

İstanbul Okan Üniversitesi Moda Tasarımı Bölümü öğretim görevlisi Gizem Yücelen, kasnak malzemesi kullanarak yaptığı çanta markası “Hooop the Bag’’ ile ABD’de ödül aldı.

Yücelen, New York’ta düzenlenen Uluslararası Çanta Tasarım Yarışması’nda “The UBM Best Handbag in Overall Style and Design’’ kategorisinde birinci oldu. Yücelen’e birincilik getiren çanta sirk çadırından ilham alıyor. Çantanın sapı ise çizgili baston şekerini andırıyor.


EĞİTİME DİJİTAL DESTEK

Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV), internet ortamında eğitime destek sertifikaları çıkardı. Çeşitli kutlama mesajlarının bulunduğu internet sitesinde e-kartlar online olarak satın alınabilecek.

Bayram kutlaması, doğum günü, yılbaşı gibi özel günleri kutlamak için tasarlanan e-kartların gelirleri eğitime katkı ve çocuklara destek için kullanılacak. Sertifikalara ‘’www.tegv.org/esertifika’’ adresinden ulaşılabilecek.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler