Ramazan'da tüketici boş durmayacak

Tüketici Başvuru Merkezi (TBM) Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, kırmızı ve beyaz et, sucuk, peynir, zeytin, bakliyat ve yemeklik yağ çeşitleri gibi en fazla tüketilen 70 kalem gıdanın fiyatını ramazan ayı boyunca takip edeceklerini, anormal bir artış görülmesi durumunda konuyu kamuoyuyla paylaşacaklarını söyledi.

Yayınlanma: 23.05.2017 - 23:00
Abone Ol google-news

Tüketici Başvuru Merkezi (TBM) Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, belirledikleri kırmızı ve beyaz et, sucuk, peynir, zeytin, bakliyat ve yemeklik yağ çeşitleri gibi en fazla tüketilen 70 kalem gıdanın fiyatını ramazan boyunca takip edeceklerini, anormal bir artış görülmesi durumunda konuyu kamuoyuyla paylaşacaklarını söyledi. Ağaoğlu, geçen yıllarda, ramazan ayında temel gıda fiyatlarındaki artışlara karşı oluşturdukları Piyasa İzleme Komitesi’nce yapılan çalışmalardan olumlu sonuç aldıklarını ifade etti. ‘Tüketici isterse pek çok şeye engel olur, kontrol eder’ diyen Ağaoğlu, benzer bir çalışmayı geçen yılda yaptıklarını, üç kişilik bir ekiple on gün önceden çalışmaya başladıklarını anlattı.

Dört büyük zincir markette en çok satılan kırmızı ve beyaz et, sucuk, peynir, zeytin, bakliyat ve yemeklik yağ çeşitleri gibi bu ürünlerin fiyatlarını takip edilerek listelendiğini, bu incelemenin 10’ar günlük aralıklarla yeniden yapılacağını söyledi. Ramazan boyunca bu zincir marketlerde satılan listemizdeki gıda maddelerinin fiyatlarında anormal bir artış görüldüğü takdirde, bunun makul gerekçesi bulunmuyorsa durumu kamuoyuna açıklayacaklarını belirten Ağaoğlu, ramazanda pek çok gıda maddesi yanında özellikle pide, pastırma, sucuk, hurma, zeytin, peynir, kuruyemiş ve tatlı çeşitlerindeki satışların diğer aylara oranla birkaç kat arttığına dikkati çekti. Ağaoğlu, tüm tüketicileri, destek olmaya da çağırdı.

Kolilere dikkat

Bu yıl yaklaşık 5 milyon civarında ramazan kolisi dağıtılacağını tahmin ettiklerini belirten Ağaoğlu, bunun 350-400 milyon liralık bir pazar oluşturacağını öngördüklerini belirtti. Ramazan kolileri üzerinden haksız kazanç sağlamayı amaçlayan kişilerin, son tüketim tarihi geçmiş veya bozulmuş gıda ürünlerini bu dönemlerde piyasaya sürdüklerini tespit ettiklerine değinen Ağaoğlu, “Hediye koliyi alan tüketici bir sorun gördüğünde utanma meselesi yapmamalı, kendisine koliyi veren kişi ve kurumlara durumu bildirmeli” diye konuştu. 

ETTE FİYATIN ARTMASI İÇİN NEDEN YOK

Ramazan öncesi polemik konularından birini de et fiyatları oluşturdu. Belli çevrelerin etin ramazanda fiyatının artacağını ileri sürmesi, kasap ve üreticiler tarafından iyi niyetle olmayan açıklamalar olarak nitelendi. Kırmızı et üreticileri ve kasaplar ramazan ayında tüketim nedeniyle et fiyatlarının artacağı iddialarını “fırsatçılık” olarak nitelendirdi. Türkiye Kırmızı Et Üreticileri Merkez Birliği Başkanı Bülent Tunç yaptığı açıklamada, et fiyatlarının bu kadar gündeme gelmesinin, bazı kesimlerin et ithalatı istemesinden kaynaklandığını söyledi. Geçen yıl ramazanda karkas etin fiyatının 25 lira civarında olduğunu hatırlatan Tunç, şöyle konuştu: “Türkiye’de enflasyon yaklaşık yüzde 8. Bu yüzden her şeye zam gelirken ette belli miktarda fiyat artışı da normal. Etin kilogramı bu sene 27.5 lira olmuş çok mu? Ramazanda tüketim diğer aylara göre çok artmıyor, dolayısıyla fiyatların da bundan dolayı artmaması lazım. Görülen fiyat artışları tamamen fırsatçılıktan kaynaklanmaktadır.”

İkiye katlanıyor

Türkiye Kasaplar Federasyonu Başkanı Fazlı Yalçındağ ramazanda genel olarak et tüketiminin artmadığını ancak perakende satışların toptan satışlara göre artış gösterdiğini dile getirdi. Yalçındağ, ramazanda kasap ve marketlerde kırmızı et satışlarının önceki aylara göre 2’ye katlandığını söyledi. Yalçındağ, tavuk eti fiyatlarının da yaz aylarında arttığının altını çizerek, “Tavukçularla pazarlık etme şansın yok, listeyi gönderiyorlar fiyatlar o listeden işlem görüyor. Kışın 7 lira olan kanat, yazın 27 lirayı buluyor. Kırmızı ette bir problem var ama tavukta ne tür bir problem var bilmiyorum. Sektörde üretim fazlası olmasına rağmen, biraz talep görünce hemen fiyatlara yansıtıyorlar” ifadelerini kullandı.

ZEYTİNYAĞINA KURAKLIK DARBESİ

Akdeniz Bölgesi’nde yaşanan kuraklık nedeniyle zeytinyağı fiyatları Avrupa genelinde 20142016 yılları arasında ortalama yüzde 26 oranında artarak tonu 4 bin 200 dolar seviyesine çıktı. Akdeniz Bölgesi’ni etkisi altına alan kuraklık zeytinyağı fiyatlarında da oynaklık yaşanmasına neden oldu. 2012’de ton fiyatı 2 bin doların altında olan zeytinyağı fiyatları 2017’de 4 bin 200 doların üstünde seyrediyor. Toptan fiyatlarındaki hızlı artış, tüketicilerin ödemek zorunda oldukları maddeler üzerinde baskı oluşturuyor. Araştırma grubu IRI verilerine göre, perakende zeytinyağı fiyatları Avrupa genelinde 2014-2016 arasında ortalama yüzde 26 oranında artarken, İspanya’da yüzde 36 ile en sert yükselişi kaydetti. Türkiye’de zeytinyağı litresi 28 lira ile 46 lira arasında değişiyor. 


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler