Kur işsizleri geliyor

Artan kur, turist sayısındaki düşüş ve jeopolitik riskler perakendecileri zorluyor. BMD Başkanı Öncel’e göre kur fırtınasına önlem alınmazsa pek çok marka batar.

Yayınlanma: 27.11.2017 - 22:08
Abone Ol google-news

Perakendede reel büyüme ve faaliyet kârının net satışlara oranı düşüyor; kur seviyesi markaları mağaza kapatma noktasına getirdi.

Perakende sektörünün çatı kuruluşlarından Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) Başkanı Sinan Öncel, “Kurda son bir yılda can yakıcı bir artış var. Bizi etkileyen en önemli boyutu, maliyetlerimizin öngörülemez olması. Özellikle hammadde, imalat giderleri ve tabiki kira, bizim çok ciddi anlamda öngörülemezliklerimiz neticesinde önümüzde problem olarak duruyor” dedi. BMD üyesi 412 marka yaklaşık 70 bin mağazada 400 bine yakın kişiyi istihdam ediyor.

Önümüzü göremiyoruz

Öncel, sektörde istihdam büyümesinde yavaşlama olduğuna dikkat çekerek, “Bu durum çok tedirgin edici” dedi. BMD Başkan Yardımcıları Suzan Toplusoy da “Önümüzü görmediğimiz bir sis bulutu var. Siyasi ve jeopolitik riskler nedeniyle öncü olan bazı firmalar şu anda Türkiye’den çıktı. Türkiye’den de artık yeni markalar çıkmıyor. Kimse kepenk indirmek istemiyor, Ama önümüzü görmediğimiz bir gemide gidiyoruz” açıklamasını yaptı.

Sinan Öncel, son üç yılda kurun yüzde 70 artış kaydettiğini ve perakende sektöründe buna bağlı kârlılık sorunu oluştuğunu belirterek, 2015’te yüzde 14 olan sektör faaliyet kârı büyümesinin 2016’da yüzde 5’e gerilediğini, bu yıl ise yüzde 5’in de altında kalmasını beklediklerini söyledi. Öncel çözüm önerilerini; markalara mutlaka TL seçeneği sunulması, yasal mevzuatın markaları döviz kuruna esir etmeyecek şekilde güncellenmesi ve kiralamalarda KDV oranı mutlaka yüzde 18’den yüzde 8’e indirilmesi şeklinde sıraladı. Öncel, AVM’lerin yüzde 60- 65’lik kısmının kiralarını günün koşullarına uygun olarak nispeten güncellediğini, ancak bazı grupların herhangi bir güncellemeye yanaşmadığını anlatarak, “Son 15 günde beni neredeyse aramayan üyemiz kalmadı. Birçok üyemizin AVM’lerde kira uyarlama davası açtığını biliyoruz” diye konuştu. Öncel “Unutmayalım ki markalarımız dövizli harcamalarının tamamını sermayesinden, çalışanından, imalatçısından veya yatırımından kısarak yapıyor. Mevcut tablonun devam etmesi halinde üzülerek söylüyorum mağaza kapanışları hızlanacak” dedi.

TL’li model

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü ise yaptığı açıklamada “Kısa vadede kur riskinden korunmayı, uzun vadede kiralarda TL’ye geçişi sağlayacak bazı modeller üzerinde çalışıyoruz” dedi.

Perakendede stoklar şişiyor

BMD’nin Pricewaterhouse Coopers ile birlikte hazırladığı ve firmaların 2014-2016 dönemini kapsayan üç yıllık bilanço analizi de açıklandı. Perakendede reel büyüme hızı düştüğüne dikkat çekilen analize göre, mağazacılık faaliyetlerinin yüzde 11.9 büyüdüğü 2016’da enflasyon yüzde 8.53 olarak gerçekleşti. Yani geçen yıl mağazacılık faaliyetlerinin reel büyümesi yüzde 3.5’lerde kaldı. Metrekare başına kira maliyeti yüzde 7.7 artarken, neredeyse yıl boyu devam eden indirim kampanyalarına rağmen metrekare başına ciro artışı sadece yüzde 4.4 oldu. Açılan yeni mağazalarla birlikte satış alanında yüzde 6.4’lük artış olduğu halde stoklar yüzde 20.1 yükseldi. İstihdam büyümesinde de yavaşlama gözlenirken; hazır giyim özelinde ise istihdamda yüzde 2 daraldı. Faaliyet kârlarının büyüme oranının net satışlara oranında da bir yılda 9 puanlık düşüş gözlendi. BMD Başkanı Öncel, “Biz bütün bu göstergelerin perakende için çok ciddi uyarı fişekleri olarak değerlendiriyoruz. Dövize endeksli kira başta olmak üzere mevcut sorunları bir an önce çözüp asıl işimiz olan tasarıma, inovasyona ve ticarete odaklanmak istiyoruz” dedi.

BMD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İsmail Kutlu ise “Bu yıl 40-50 mağaza açmayı planlayan birçok firma, dövizdeki artışa bağlı olarak bu hedeflerinin yüzde 50 altında kalmış oldu” diye konuştu.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler