Sanat yaşa başa bakmaz

Nuri Bilge Ceylan’ın Altın Palmiye peşindeki ‘Kış Uykusu’ filmi bugün gösteriliyor. Açılıştaki ‘Grace de Monaco’ düş kırıklığı yarattı. Godard gibi yaşlı yönetmenlerin yarışmada olması eleştiri aldı.

Yayınlanma: 16.05.2014 - 09:45
Abone Ol google-news

Edith Piaf’ın yaşamını anlattığı “La Môme” (2007) filmiyle tanınan Olivier Dahan “Grace de Monaco” konusunda Amerikalı yapımcı ve dağıtımcısıyla son kurgulamanın hakkı konusunda ciddi gerginlikler yaşarken Monaco Prensliği filmi görmeden karşı çıkıyor, tarihi gerçekleri çarpıttığı gerekçesiyle herkesi boykota çağrıyordu!..

Sonuçta, açılış gecesinde yönetmenin kurguladığı biçimiyle önümüze gelen film, büyük düşkırıklığı yarattı. Hiçbir mizansen pırıltısı olmayan, yeni bir bakış açısı getiremeyen, televizyon dizilerinin yavan diliyle kotarılmış, heyecan yaratamayan, hatta sıkıcı gelen bir film izledik.

Ne de gereksizmiş bunca polemik diye düşünenler çoğunluktaydı. Nicole Kidman’ın incelikli yorumu bile kurtaramıyordu “Grace de Monaco”yu...

Gelelim diğer polemik konusuna: Geleneklerin tersine, festivalin kapanış filmi basın konferansında sunulan seçkilerle birlikte açıklanmamıştı. Avrupa Parlamentosu seçimleri nedeniyle bir gün öne alınarak 24 Mayıs Cumartesi akşamı yapılacak olan ödül töreni sonrası hangi filmin izleneceğinin son ana kadar bilinmemesi spekülatif haberlere çanak tutmaktaydı.

Abel Ferrara’nın daha gösterime girmeden polemikler yaratan filmi “Welcome to New York” Fransa’da salon bulamayınca, yapımcısı Wild Bunch şirketi, 17 Mayıs gecesinden itibaren internet üzerinden indirilerek 7 Avro karşılığı kişisel bilgisayarlar üzerinde izlenebileceğini açıklamıştı.

Fransa’da film dağıtım koşullarını düzenleyen katı zamanlama kurallarını (önce sinemalar, sonra DVD, ardından paralı televizyon kanalları, sonunda da ücretsiz televizyon kanalları) kıran bu uygulamanın göreceği ilginin düzeyi, film Cannes’da kapanışı yapsa da yapmasa da merakla beklenen en önemli konuydu...

Festival yönetimi sonunda kararını verdi ve açılışa 24 saat kala açıkladı. Polemikler fırtınasından korunmak için klasik sinemaya, artık yaşamayan “devrimci” bir ustaya sığınmak en akıllı yoldu: Kapanış gecesinde, Sergio Leone’nin, “İtalyan western” ya da “spagetti western” türünün simgelerinden 1964 yapımı, Clint Eastwood ile Gian Maria Volonte’nin yorumladıkları “Bir Avuç Dolar İçin” adlı başyapıtı, Quentin Tarantino’nun sunumundan sonra yenilenen kopyasından izlenecek...

Cannes Film Festivali’nin direktörü Thierry Frémaux, festivalin müdavimlerinin bol olmasının, Jean-Luc Godard gibi birçok yaşlı yönetmenin hâlâ Altın Palmiye yarışına katılıyor olmalarının, Cannes’ı tutuculuk konusunda Bayreuth Festivali’ne benzeten eleştirilere yol açtığı hatırlatıldığında, “Cannes sinema sanatının, mizansen inceliklerinin festivalidir. Godard yenilikçi bir mizansen sergilediği için, olması gerektiği yerde bulunuyor; tıpkı 25 yaşındaki Xavier Dolan gibi...” diyerek biçimlendirdiği seçkilerin arkasında durdu.

Kadın yönetmenlere pek az yer vermekle suçlanan festivalin, 1993’ten bu yana ilk ve tek Altın Palmiye’li kadın yönetmeni olma yükünü taşıyan Yeni Zelandalı Jane Campion başkanlığındaki ana jürisini, Xavier Dolan’dan Jean-Luc Godard’a dek uzanan geniş zaman yelpazesi içinde, aralarında “Kış Uykusu” bugün sunulacak olan Nuri Bilge Ceylan’ın, David Cronenberg’in, Mike Leigh’nin, iki Palmiyeli Jean-Pierre ve Luc Dardenne kardeşlerin ve Ken Loach’un da bulunduğu yoğun bir müdavimler listesi bekliyor...

Sanatın, sonuçta yaşla başla pek fazla ilgisi olmadığını bir kez daha anımsayalım...


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler