A+ A-

Sözleşmeye bakmadan ‘öde’ tuşuna basmayın

Türkiye’de e-ticaret pazarı 30 milyar TL’yi, online alışveriş yapanların sayısı 15 milyonu geçti. Ancak en büyük sorun sipariş edilenle teslim alınan ürün arasındaki farklar.
Yayınlanma tarihi: 04 Eylül 2017 Pazartesi, 19:33

Sipariş ile sözleşmedeki mal ve hizmet tanımlarının aynı olmasına dikkat edilmesi gerektiğine dikkat çeken e-ticaret sertifikasyon kuruluşu ETİİX’in kurucusu İbrahim Tutar, “Türkiye’de 100’den fazla e-satış sözleşmesini inceledik. Bazı dev mağazaların bile, sipariş ile satış sözleşmesindeki mal tanımlarının birbirine uymadığı durumlarla karşılaştık” dedi. Ticaret il müdürlüklerin verilerine göre, e-ticarette en çok şikâyet edilen konuları “Cayma hakkının hile ile engellenmesi”, “Farklı ürün teslim edilmesi”, “Sözleşmede usulsüzlük yapılması”, “Ürün iadesinin reddi” olarak sıralayan Tutar, “Sadece resmini gösterip, beğendirilerek satılmak istenen malların yazılı özellikleri, satış sözleşmesinde detaylı değilse, alışveriş yapmayın” uyarısı yaptı.

Adres kontrolü şart

Online alışveriş yapanların öncelikle, alışveriş yaptıkları sitenin adresine dikkat etmesi gerektiğinin altını çizen İbrahim Tutar, şunları belirtti: “Alan adını (domain) ayrı bir internet sayfasında kontrol ederek, ‘domain’de bir harf veya logonun rengi bile farklı ise alışverişi hemen durdurun. Ayrıca alıcı kendisinin istemi dışında açılan pencerelerden (pop-up)’larla sunulan hizmet veya malları almadan önce teklifi sunan adresi kontrol etmeli. Özellikle yurtdışından sunulan pop-up’ların genellikle kötü niyetli olduğunu görüyoruz.”

Sosyal ağda kayıt yok

Türkiye’de son dönemde adımları atılan e-ticarette güven damgası ve kayıt zorunluluğu (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi, ETBİS) gibi düzenlemelerle sektörün standartlarının belirlenmesine ve kayıt altına alınmasına çalışıldığına değinen Tutar, şunları söyledi: “Bakanlığın www.eticaret. gov.tr sitesine kayıt zorunluluğu sonrası suiistimaller, azalacaktır. Ama yine de sorunu çözmeyecektir çünkü önemli bir kitle de alışverişini sosyal medya siteleri üzerinden yapıyor ve bu satıcıların çoğu da esasında tüketici kisvesine bürünmüş satıcı. Bunların vergi kayıtları bile bulunmuyor. Bu kişilerin nasıl kayıt kapsamına alınacağı belirsiz.” E-ticaret güvenliğinde hem satıcı hem de alıcılara yönelik olarak teyit edilmiş bilgileri sunmak için 2015’te ETİİX’i kurduklarını belirten Tutar, şöyle konuştu: “Olmayan bileti veya turu satan seyahat acentelerinin veya olmayan malı satan e-ticaret işletmelerinin bir gece ansızın kaybolmalarının önüne geçmeye çalışıyoruz. Bunu da kayıtlı ve kayıt dışı e-satıcıların sorgulatılabildiği arama motoru ile sunuyoruz. Şu an teyit sistemimizi içeren arama motorumuzda kayıtlı 270 e-satıcı web sitesi var. Veri tabanımızda, Türkiye’deki internet dolandırıcılıklarını da koyuyoruz.”

Comment disclaimer