Çözüm için harekete geç

Engelli çocuklar eğitim hakkından yaşıtlarıyla eşit şekilde yararlanmak istiyor.

Yayınlanma: 02.12.2018 - 20:46
Abone Ol google-news

Bugün 3 Aralık Dünya Engelliler Günü. Engelli çocuk ve yetişkinler, hayatın hemen her alanında ayrımcılık yaşıyor. Türkiye’de engelli çocukların büyük çoğunluğu çeşitli nedenlerle okula gidemiyor ve eğitim hakkından mahrum kalıyor.

Sabancı Vakfı’nın desteğiyle Tohum Otizm Vakfı ve İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji ve Eğitim Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (SEÇBİR) tarafından yürütülen ‘’Eğitimde Engelli Hakları: Okulda Birlikte, Hayatta Birlikte’’’ projesi ile öğretmenlerde, velilerde, yöneticilerde ve öğrencilerde engellilik kavramına yönelik algı ve tutumların dönüştürülmesi, engellilik kavramının olağanlaştırılması, farklılıklara saygı kavramının geliştirilmesi ve okullarda kapsayıcı eğitim ilkelerinin yaygınlaştırılması hedefleniyor.

Proje ortakları, herkesi bugün #BenNedenYokum etiketi ile paylaşımlarda bulunarak, engelli çocukların eğitim hakkından eşit bir şekilde yararlanabilmesi için destek olmaya çağırıyor.

Eğitim hakkı yok

Eğitim hakkının tüm bireylerin sahip olduğu, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerle garanti altına alınmış temel bir hak olduğu vurguyan proje temsilcileri, şunları söylüyor:
“Mevcut yasal düzenlemelere rağmen 18 yaş altı engelli çocukların eğitim haklarından tam anlamıyla yararlanamadıkları ve kaliteli eğitime erişimde problem yaşadıkları bilinmektedir.
Engelli bireylerin haklarının garanti altına alınması için gerekli mevzuat altyapısı Türkiye’de de oluşturulmuştur. Buna rağmen, engelli bireylerin toplum yaşamına tam ve etkin düzeyde katılımının sağlanmasına yönelik yapılan çalışmalar ve uygulamalar istenen düzeye gelememiştir. Engelli bireyler uluslararası ve ulusal mevzuatta içerilse dahi eğitime katılımda pek çok sorunla karşılaşmaktadır. Öğretmenlerin bilgi ve becerilerindeki eksiklikler, velilerin olumsuz tutumları, engelli öğrencilere uygun fiziki eğitim ve öğrenme ortamının olmaması gibi sorunların yanı sıra normal gelişim gösteren çocukların engelli akranlarına yönelik tutum ve davranışları, engelli çocukları eğitimden uzaklaştırmaktadır.”

Sadece 360 bini okulda

Eğitim Reformu Girişimi’nin “Eğitim İzleme Raporu 2018”de özel eğitim hizmetinden yararlanan çocuklarla ilgili bölüm şöyle: “Tu¨rkiye’de ilko¨gˆretim du¨zeyinde toplam 293 bin 169 o¨gˆrenci o¨zel c¸ocuk hizmetlerinden yararlanıyor. Ortao¨gˆretim du¨zeyinde ise toplam 66 bin 727 o¨gˆrenci o¨zel egˆitim hizmetlerinden yararlanıyor. Bu çocukların 41 bin 318’i kaynas¸tırma o¨gˆrencisiyken, 25 bin 409’u o¨zel egˆitim kurumlarına devam ediyor. Ancak, okul dıs¸ında kalan engelli c¸ocukların sayısı kesin olarak bilinmedigˆinden engeli olan c¸ocukların ne kadarının o¨rgu¨n egˆitime eris¸ebildigˆi de bilinmiyor.”

Özel Olimpiyatlar Türkiye’den manifeesto

Toplumda özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yaşıtlarıyla spor yoluyla kaynaşmasını sağlamak amacıyla faaliyet gösteren Özel Olimpiyatlar Türkiye’nin yayımladığı manifestoda, “Bir çocuğa inanmak, yaptığımız işin temeli. Biz, her çocuğun potansiyeline inanıyor; hayallerini gerçeğe dönüştürmek için kalbimizi de imkânlarımızı da paylaşıyoruz” denildi. Özel Olimpiyatlar Türkiye’nin Onursal Başkanı Dilek Sabancı, “Biz, Özel Olimpiyatlar Türkiye olarak, birlikteliğin gücüne, hayatın eşitliğine, oyunun önemine inanıyoruz. Özel eğitim gereksinimi olan çocuklarımızın eşitlik anlayışıyla hayata katılması için çalışıyoruz. Çünkü, bizim için bu ülkenin tüm çocukları özel. Biz, özel çocuklarımızın toplum içinde eşit şartlarda yaşaması için üzerimize düşen her şeyi yapacağımıza söz veriyoruz” dedi.

17 milyon Cerebral Palsy’li

Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı – Cerebral Palsy Türkiye tarafından Hatay’da “Konumuz: Cerebral Palsy” semineri düzenlendi. Vakfın akademik kurul başkanı Prof. Dr. İpek Akman, “Dünyada 17 milyon kişide görülen Cerebral Palsy, gelişimini tamamlamamış beynin doğum öncesi, sırası ve doğum sonrasında meydana gelebilecek, çocuklukta en sık rastlanan fiziksel engellilik durumu olarak karşımıza çıkıyor. Bu konuda bilgi ve duyarlılığını arttırmayı, hem de aileleri Cerebral Palsy konusunda bilinçlendirmeyi amaçlıyoruz” dedi.

OYUN HER ÇOCUĞUN HAKKI

Kadıköy Belediyesi Engelsiz Sosyal Hizmet Merkezi, 3 Aralık Dünya Engelliler Günü’nde engelli tanısı konan çocuklar için “Oyun Her Çocuğun Hakkı” atölyesi başlatıyor. 0-3 ile 0-6 yaş grubundaki çocuklar için hazırlanan atölye hakkında bilgi veren Kadıköy Belediyesi Engelsiz Sosyal Hizmet Merkezi birim sorumlusu gelişim psikoloğu Demet Gülaldı, eğitimin ilk basamağı olan okul öncesi sürecin çocukların okula alışma ve gelişimleri açısından çok önemli olduğuna, fakat engelli çocukların bu imkâna ulaşma noktasında zorluklar ile karşılaştıklarına ve akranları ile oyun oynama fırsatı bulamadıklarına dikkat çekti.

Ücretsiz bir şekilde gerçekleşecek ve çocuk gelişim uzmanı, psikolog ile özel eğitim öğretmeninin görev alacağı atölyenin 3 aylık dönemler halinde düzenleneceğini anlatan Gülaldı, “0-3 ile 0-6 yaş grubundaki çocukların anaokuluna erişimleri çok düşük düzeyde. Çocukların akranları ile oyun oynamaya ihtiyaçları var. Biz de merkez olarak çocuklara bu imkânı sunmak istedik” dedi.
Atölyeyi tamamlayan çocuklar için daha sonra farklı programlar oluşturulacak.

 


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler