Şovun bedeli: Ölüm yolu

Ankara'da bitmeyen demiryolunu seçim öncesi faciaya açtılar.

Sinan Tartano?lu
13 Aralık 2018 Perşembe, 22:22

<video:1168549>

Ankara’dan Konya’ya dün 06.30’da hareket eden 206 yolculu Yüksek Hızlı Tren (YHT), yaklaşık 10 kilometre sonra 06.36’da, aynı hat üzerinde yol kontrolü yapan kılavuz trenle kafa kafaya çarpıştı.

3’ü makinist 8 kişi yaşamını kaza yerinde yitirdi, 1 yolcu da kaldırıldığı hastanede yaşamını yitirdi, 86 yolcu yaralandı, 2 yaralı yoğun bakıma alındı. 3 makinistten birinin, kılavuz lokomotifte görevli olduğu belirtildi. 3 savcının görevlendirildiği adli soruşturmada, kusurlu görülen kontrolör, makasçı ve hareket memuru gözaltına alındı. Kaza ile ilgili yayın yasağı getirilmedi. Hattın YHT seferlerine açılışının 24 Haziran seçimleri öncesinde 12 Nisan’da yapıldığı, o günden bu yana sinyalizasyon sisteminin olmadığı, seferlerin telefonla kontrol edildiği belirtildi. Türkiye Uzay Ajansı’nın kurulduğu gün yaşanan bu kaza, AKP iktidarları döneminde yaşanan 11. tren kazası oldu.

Teşekkürler yanıtı

Ankara Valisi Vasip Şahin, yaptığı ilk açıklamada 4 kişinin yaşamını yitirdiğini, 43 kişinin de yaralandığını bildirdi. Valiliğin ikinci açıklamasında yaşamını yitirenlerin sayısı 7’ye, yaralıların sayısı 46’ya çıktı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan ise 3’ü makinist 5 yolcunun yaşamını yitirdiğini, hastaneye sevk edilen 48 yolcudan birinin de hastanede vefat ettiğini açıkladı. Turhan, trenlerin kafa kafaya çarpıştığını bildirdi, “Enkaz altında kalan yok” dedi. Sinyalizasyon sisteminde bir sorunun olup olmadığı, yolcu treni ile kılavuz treninin neden aynı hatta olduğu sorusuna ise Bakan Turhan, “Teşekkürler arkadaşlar” karşılığını verdi. 3 makinistten birinin kılavuz trende, ikisinin YHT’de görevli olduğu öğrenildi. Kaza ile ilgili yayın yasağı kararı verilmedi.

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan ve İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’dan kaza ile ilgili bilgi aldı. Erdoğan’ın, kazayla ilgili tüm birimlerin seferber edilmesinin önemini vurguladığı kaydedildi. Erdoğan, daha sonra, Saray’daki “İkinci 100 Günlük Eylem Planı Tanıtım Toplantısı”nda da “Kaza ile ilgili adli ve idari soruşturmaya başlanmıştır. Tüm boyutları ile incelenecektir” dedi. 

 

Korkunç iddia: Sinyalizasyon yok

Kazanının nedeninin sinyalizasyon sisteminin kurulmaması olduğu belirtildi. Ankara - Sincan arasındaki YHT seferleri, Sincan - Kayaş banliyö tren hattının yenilenmesi çalışmaları nedeniyle bir dönem yapılmıyordu. YHT, bu nedenle Ankara Gar’dan değil Sincan’dan kalkıyordu. Başkentray adı verilen banliyö hattı tamamlanmadan, 24 Haziran seçimleri döneminde bizzat Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıldı. Raylar ve duraklarla birlikte tüm sistemin yenilendiği çalışmalarda sinyalizasyon sistemi yapılamadı. Açılış, sinyalizasyon sistemi eksik olarak 12 Nisan’da yapıldı.Açılıştan sonra YHT seferleri yeniden Ankara Garı’ndan başlatıldı. Ancak trenlerin yaklaşık 9 aydır sinyalizasyon desteği olmadan seferlere çıktığı öğrenildi. Tren seferlerinin, Sincan’da bulunan görevliler tarafından telefonla veya telsizle idare edildiği ifade edildi. Kazanın, YHT’nin hareketinden 10 kilometre sonra gerçekleştiği belirtilerek, trenin saatte 250 kilometre hıza ulaşmasının mümkün olmadığı, 90-100 kilometre hıza ancak ulaşabileceği belirtildi. 

 

‘Trafik manuel haberleşme ile..’

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, yaşamını yitirenler için başsağlığı mesajı paylaştı. HDP eş genel başkanları Pervin Buldan ve Sezai Temelli, “Göz göre göre gelene kaza değil cinayet denir. Tamamlanmadan, eksikleri giderilmeden apar topar hizmete açılan ve seçim yatırımı olarak kullanılan hızlı tren hattının can alacağı daha ilk anlardan belliydi. Çoğu zaman rutin kontrollerin dahi yapılmadığı tren raylarında ve sinyalizasyon sisteminde sıkıntıların olduğu bilinmesine rağmen Bakanlık hiçbir önlem almadı, iyileştirme sürecine girmedi. Demiryolları bütün dünyada en güvenli yollar iken, Türkiye’de ise adeta ölüm yollarına dönüştü” açıklamasını yaptı.

Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası ve TMMOB’un yaptıkları ortak açıklamada da sinyalizasyon sisteminin sorunlarına değinildi. Açıklamada, “Facianın, demiryolu hattında bulunması gereken sinyalizasyon sistemlerinin bulunmamasından kaynaklandığı” belirtildi. Hatta, “Söz konusu sinyalizasyonun devrede olmaması, hatlar üzerindeki trafiğin manuel haberleşme yoluyla yönlendirilmesini zorunlu kılması faciaya davetiye çıkarmıştır” ifadeleri kullanıldı.

3 gözaltı, biri kontrolör

Kurtarma çalışmaları ve teknik inceleme sürerken adli soruşturma da başlatıldı. Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı’nda görevli 3 cumhuriyet savcısı soruşturma ile görevlendirildi. Adalet Bakanı Abdülhamit Gül ise Meclis Genel Kurulu’nda devam eden bütçe görüşmeleri sırasında yaptığı açıklamada; bütün delilleri, bilgileri, bulguları dikkate alarak bu konuda ihmal, kusur, kasıt, bir eksiklik olup olmadığını sonuna kadar takip edeceğini belirtti. Gül, “Tüm hukuki yollara başvurulacaktır. Bizler de bu konunun takipçisi olacağız” dedi. Ancak Gül, hızlı trenin büyük bir hizmet olduğundan bahsederek “Tüm modern teknolojik imkânlarla bunlar yapılmıştır” demeyi de ihmal etmedi. Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı’ndan yapılan açıklamada, 9 kişinin yaşamını yitirdiği, 86 kişinin yaralandığı aktarıldı. Açıklamada, “Olayın kesin nedeninin tespiti için ilgili kurumlarla koordinasyon sağlanarak gerekli talimatlar verilmiştir” denildi. Ayrıca kusuru bulunduğu belirlenen kontrolör, makasçı ve tren hareket memurunun gözaltına alındığı bildirildi. Öte yandan olay yeri inceleme ekiplerin, seyrüsefer bilgileri ve telsiz konuşması kayıtlarının yer aldığı, trenin “kara kutusu” niteliğindeki cihaz ile trendeki güvenlik kamerası görüntülerinin bulunduğu hard diski incelemeye aldı.

 

 Yıldırım ‘mucize’ demişti

Yaşanan kazada Kayaş-Ankara-Sincan hattı inşaatının AKP döneminde kamu ihaleleri ile parlayan Kolin İnşaat’a ait olması dikkat çekti. Sinyalizasyon sistemi olmadığı belirtilen hatta yaşanan faciada sinyalizasyon işinin de Kolin İnşaat’a ait olduğu, dönemin Başbakanı Binali Yıldırım’ın yüklenici firma Kolin’e Başkentray’ın 12 Nisan’daki açılışında “Mucize sürede bitirdiler” diyerek teşekkür ettiği ortaya çıktı. Kolin İnşaat’ın resmi internet sitesinde ayrıca “Devam eden proje” başlığı altında, 25 Mart 2016 tarihin imzalanan sözleşmeye dikkat çekilerek projenin sinyalizasyon ve telekomünikasyon işlerini de kapsadığı belirtiliyor.

ABD’den taziye

ABD’nin Ankara Büyükelçiliği Twitter hesabından “Hayatını kaybedenlerin aileleri ve yakınlarına ABD adına en içten taziyelerimizi sunuyoruz. Bu büyük acıyı paylaşıyor, yaralılara acil şifalar diliyoruz” açıklamasını yaptı. İngiltere’nin Ankara Büyükelçisi Dominick Chilcott, sosyal medya hesabı üzerinden başsağlığı diledi. AB Türkiye Delegasyonu Başkanı Christian Berger, “AB Türkiye Delegasyonu olarak kazada hayatını kaybedenlerin ailelerine ve Türkiye’ye en içten taziyelerimizi sunuyoruz” dedi. 

 

Yaşamını yitiren 9 kişinin isimleri

Makinistler: Kadir Ünal, Adem Yaşar ve Hulusi Böler. 
Yolcular: Yusuf Yetim, Tahsin Ertaş, Arif Kahan Ertik, Berahitdin Albayrak, Kübra Yılmaz ve Ebru Erdem Ersan.

<haber-yatay:1169722,1168651,1168518,1168529>