Kapat
A+ A-

Avrasya Tüneli'nden geçmeyen araçların yurttaşa faturası belli oldu

Avrasya Tüneli’ne yıllık 25.6 milyon araç geçişi garantisi verilmişti geçen yıl bu sayının 10 milyon altında kalındı. Bu 10 milyonluk farkı devlet ödeyecek. Fark tam 123 milyon lira.
Yayınlanma tarihi: 29 Ocak 2018 Pazartesi, 06:28

Hürriyet gazetesinden  Vahap Munyar Avrasya Tüneli  İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ’nin (ATAŞ) Üsküdar’daki merkezinde Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu ve Koreli CEO Sungjin Lee ile ile görüştü. Arıoğlu, vatandaşın cebinden çıkacak 123 milyon liradan önce "Avrasya Tüneli, birinci yılında zaman, yakıt, emisyon ve kaza malıyetleri açısından sürücülere ve ekonomiye toplam 1.2 milyar lira katkı sağladı" dedi...

Arıoğlu'nun hesabı şöyle; 

-23 milyon saatlik zaman tasarrufu: 895 milyon lira kazanç

-30 bin ton yakıt tasarrufu: 286 milyon lira kazanç

-18 bin ton karbondioksit emisyonu azalımı: 23 milyon lira kazanç

-109 milyon araç-km azalması: 6.9 milyon lira kaza maliyeti tasarrufu

Hesabın iki kalemini kişi başına da ortaya koydu:

- Sürücüler çift yönlü günlük geçişlerinde 17.72 lira yakıt, 25 lira zaman tasarrufu sağladı.

Zaman tasarrufunun saat ve kişi başına 25 lira üzerinden hesaplanmasını yüksek bulduk, kaynağına sarıldı:

1.2  milyar kar var ama devlet 123 milyon lira ödeyecek

- Hesaplar İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin verileri baz alınarak yapıldı. İBB de zaman tasarrufu hesaplarken aynı veriyi kullanıyor.

Ardından verilere şu yorumu getirdi:

- Avrasya Tüneli’nden geçen kadar geçmeyenler de yararlanmış oldu. Çünkü, tünel devreye girince 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde rahatlama yaşandı.

Tünel 2017’yi 15.6 milyon araç geçişi ile geride bıraktı.  Bize verilen garanti, yıllık 25.6 milyon araca denk geliyor. Bu durumda geçen yıl 10 milyon araçlık eksik geçiş söz konusu. Bu araçların bedelini devlet bize ödeyecek. Garanti kapsamında devletten 123 milyon lira alacağız.

Geçen yılki en yüksek günlük geçen araç sayısının 65 bin 927 olduğuna işaret etti:

" Belirlenen günlük geçmesi gereken araç sayısı 68 bin 500. İlk yıl bu rakama ulaşamadık. Ancak, ilk açılış günlerine göre geçen araç ikiye katlandı. Geçen yılı günlük ortalama 41 bin araç geçişiyle kapattık.

"Bu yıla ortalama günlük 45 bin araç geçişiyle girildi"

 "Bu yılın sonuna doğru garanti rakamını yakalarız. 2019’dan itibaren devletin bize fark ödemesi biter. Ayrıca, garantiyi aşan gelirin yüzde 30’unu devlete ödeyeceğiz.

"Tüneli işletme süresi 25 yıl 28 gün"

 Araç-müşteri garantisi verilen projeler içerisinde, en kısa sürede “garanti”yi geride bırakacak proje Avrasya Tüneli. Çünkü, şehir içi bir güzergahta.

Ücretleri indirecekler mi?

"Tek taraflı olarak fiyatla oynayamıyoruz. İndirime devlet sıcak bakabilir. Ancak, bu proje için kredi alıp, gelir garantisi verdiğimiz bankalar var. Onların iznini almadan indirim yapamayız.

 Tünelin günlük kapasitesi 110 bin dolayında. Fiyatı indirip, aşırı yoğun hale getirmeyi kaldırmaz. Tünel, “niş” bir ürün gibi. Yani, trafikte asıl işine yarayanlar kullanır.1.2 milyar liralık tasarruf yanı belki tartışılabilir..."

Cumhurbaşkanı, itfaiye ve ambülansa ücret yok

 Başar Arıoğlu  Avrasya Tüneli’nden ücretsiz geçiş hakkı olan araçları şöyle sıraladı:

- Ambülans, itfaiye araçları ve Cumhurbaşkanlığı makam aracı.

- Cumhurbaşkanı’na eşlik eden diğer araçlar geçiş ücreti ödüyor.

- Ortaklar olarak biz geçiş ücreti ödüyoruz. İşletme araçları ödemiyor.

İhlalli geçişler yüzde 2.3’e indi

" İhlalli geçişler ilk ay yüzde 5.92’ydi. Nisan 2017’de yüzde 6.77’ye kadar yükseldi. 2017 sonunda yüzde 2.38’e indi. HGS veya OGS’si olup, hesaplarında para bulunmayanlar bu kapsama giriyor. Sürücü kısa cep mesajı ile uyarılıyor."

Cumhuriyet İMECESİ

Cumhuriyet Arşivi Gazete Kupürlerinde:

Vahap Munyar

En Çok...

okunanlar

yorumlananlar

beğenilenler