UBER isyanına bakanlık raporu: Yasal olmalı... BİTaksi de sıkıntı yaratıyor

İstanbul başta olmak üzere Türkiye’nin birçok şehrinde tartışma konusu olan akıllı telefonlar üzerinden araç çağırma uygulaması Uber için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı rapor hazırladı. Uber’in kontrol altına alınması gerektiğine vurgu yapılan raporda, “Bu sistem yasal olarak ya engellenmeli, ya da meşru hale getirilmeli” dendi.

Yayınlanma: 13.03.2018 - 06:39
Abone Ol google-news

Son günlerde sıkça tartışılan akıllı telefonlar üzerinden araç çağırma uygulaması Uber hakkında Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, bir rapor hazırladı.

Hürriyet gazetesinden Erdinç Çelikkan'ın haberine göre; sektör Raporu’nda Uber’in taksicilere verdiği zararın önüne geçebilmek için yasal düzenleme yapılması gerektiği belirtilerek, “Bu şirketler, yasal zeminde ya tamamen engellenmeli ya da ağırlaştırılmış şartlar çerçevesinde meşruiyete kavuşturulmalıdır” denildi.

UBER-Sarı Taksi kavgasını bilirkişi çözecek

 TESPİTİ ZOR

 Uber’in mobil uygulamayla kullanıcılarına, özel araç hizmeti sunan bir sistem olduğu vurgulanan raporda şu tespitler yer aldı: “Uber’i taksilerden ayıran önemli özellikler bulunmakta. Uygulama üzerinden kredi kartıyla ödeme imkanı var.

Emniyet Genel Müdürlüğü temsilcisi; Uber gibi araçların trafikte tespit edilmesinin çok zor olduğunu ancak tespit edildikleri anda korsan taşımacılık suçundan cezai işlem uygulandığını ve aracın bağlanarak parka çekildiğini belirtmiştir. Fakat takibin ve belirlemenin çok kolay olmamasından dolayı öneri olarak, Uber ve benzeri mobil uygulama üzerinden gerçekleştirilen taşımacılığın yapıldığı illerde yasal düzenlemeye gidilerek uygulamanın engellenmesi veya Uber araçlarının da ‘A1’ yetki belgesi almaları zorunlu kılınarak bu kapsamda faaliyet göstermelerinin sağlanabileceği belirtilmiştir.

 Bu sayede denetimlerinin de daha kolay olacağı ve resmi şekilde düzenlemeye tabi olacakları için tespitlerinin kolaylaşacağı ifade edilmiştir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi temsilcisi ise Uber’e tamamen karşı olduklarını, İstanbul ili içinde İstanbul Taksi uygulamasının yürürlüğe girdiğini, yasal durumda yetkilendirilmemiş olan Uber’i istemediklerini vurgulamıştır.”

UBER-Sarı Taksi kavgasını bilirkişi çözecek

 BİTAKSİ, DURAKTA SIRAYI BOZUYOR

 Öte yandan BiTaksi gibi uygulamaların da zaman zaman taksi duraklarında sıkıntı yarattığına dikkat çekilen raporda, “Bu uygulamalara üye olan taksicilerin duraktaki sırayı bozarak, talep edildiği anda sıra kendinde olmamasına rağmen müşteriye gittiği, bunun da mevcut durak uygulamasında sıkıntı yarattığı ifade edilmiştir” denildi.

 HAKSIZ REKABETİN ÖNÜNE GEÇİLİR

 Raporda, yurtdışından örnekler verilerek, “New York City eyaletinde de diğer taksicilere nazaran daha yüksek vergilendirme kriterleri çerçevesinde çalışmaktadır. Ülkemizde de benzeri bir uygulama yapılması sağlanarak Uber ve benzeri uygulamaların denetimi gerçekleştirilebilir. Bu sayede hem haksız rekabetin önüne geçilmiş, hem de taksici esnafının kazancına ilişkin olumsuz bir etki ortadan kaldırılmış olacaktır. Uber gibi araçlara yasal olarak engel konulmadığı sürece, bu araçlarla rekabet edebilmek için belirli koşullarla lüks ticari taksi olarak çalışılmasına izin verilerek, müşterilere Uber ve benzeri diğer uygulamaların sunduğu hizmet kalitesinde hizmet sunulması sağlanmalıdır. Bu sayede hem taksicilerin sektördeki konumu sağlamlaştırılmış olur, hem de diğer tüm toplu taşıma araçları ile rekabet edebilme şansı artarak kazanç elde etme imkanı sunulmuş olur” denildi.

İstanbul’daki toplam taksi plakası sayısı:17 bin 395

Bir taksi plakasının değeri:1.6 milyon TL

İstanbul’daki taksilerde çalışan şoför sayısı: 30 bin

Bir taksiden para kazanan minimum kişi sayısı:4 kişi

 Bir taksinin ortalama kazancı: 22 bin 500 TL

Günde 12 saat çalışan bir taksicinin aylık ortalama geliri: 2 bin 500 TL

Haberin tamamı için buraya tuklayınız

 


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler