A+ A-

Mönü hafif fiyat ağır

Kilo problemi olan kişiler diyet mönüler için normal mönülere göre yüzde 18 daha fazla para harcamak zorunda. Spora gitmenin de faturası ağır.
Yayınlanma tarihi: 08 Ekim 2017 Pazar, 22:09

Sağlıklı yaşam ve sağlıklı beslenme sadece obezlerin tekelinde olan bir sektör olmasa da zayıflama ürünlerine harcanan miktar her geçen gün artıyor. Kilo problemine sahip olan insanlar her gün zayıflama ürünlerine, içeceklere, adrese teslim diyet yemeklerine ve sağlıklı beslenmeye daha fazla harcıyor.

3 ayda 4 bin TL

Yeme içme sektöründe de zayıflamaya dönük mönüler revaçta. Hatta bu yönde yeni yeni doğan markalar adrese üç öğün diyet yemeği gönderimi yapıyor. Kapıya teslim yapan firmalar arasında Rafinera, Meal Box ve MFB başta olmak üzere 20’yi aşkın şirket faaliyet gösteriyor. Bu alandaki şirket sayısı da gün geçtikçe artıyor. Firmaların üç öğünlük 90 günlük diyet mönüleri ise 40 TL’den başlıyor. Üç ay diyet paketlerinden yemek isteyen bir kişinin ayda 4 bin lira civarında parayı gözden çıkarması gerekiyor. Kapıya teslim yemek sistemi içinde online diyetisyen hizmeti de bulunuyor. Diyet yemek servis şirketlerinden faydalanan müşterilerin yaklaşık yüzde 80’i ise kilo vermek isteyen kişilerden oluşuyor.

Yüzde 18 daha pahalı

Online yemek siparişi sektörünün öncüsü Yemeksepeti’nde de diyet yemek siparişleri gün geçtikçe artıyor. Hafif ürünlerin yer aldığı sepetlerin ortalama tutarları Yemeksepeti ortalamasının yüzde 18 üstünde seyrediyor. Dönerciden pideciye neredeyse her kategoriden restoran hafif tariflere mönülerinde yer veriyor. Bugün Yemeksepeti’nde light, diyet, hafif olarak isimlendirilmiş ürünlerin sayısı 15 bini geçiyor. Yeni beslenme tarzlarına karşı merakın artmasıyla, giderek daha çok kişi hafif lezzetleri tercih etmeye başladı. Yemeksepeti’ndeki bu tarz ürünlerin sipariş oranı kış ortalamasına göre yazın yüzde 20 artıyor. Yemeksepeti’nde satılan hafif ürünlerin yüzde 29’u salata ve yüzde 18’i tost kategorisinde yer alıyor. Fakat artık bu tarz tarifler neredeyse her çeşit mutfakta karşımıza çıkıyor. Örneğin pide ürünleri yüzde 12’lik payı ile bu listede üçüncü. En çok ilgi gören bir diğer kategori ise hafif lezzetlerin yüzde 5’inin sipariş edildiği döner. Akdeniz salatası, piliç ızgara, zeytinyağlı tabağı gibi klasikler, en çok tercih edilenler listesinde ilk sıralarda olsa da, artık onları ıspanaklı pide, kepekli döner dürüm, kepekli makarna gibi seçenekler takip ediyor.

Sipariş kadınlardan

Yemeksepeti’ndeki hafif ürünlerin yüzde 52’sini kadınlar, yüzde 48’ini erkekler sipariş ediyor. Yaş ayrımına bakıldığında ise, 29 – 33 yaş arasındakilerin yüzde 30 oranıyla bu ürünleri en çok söyleyenler olduğu görülüyor.

Beden ölçüleri büyüyor

Obez ve fazla kilolu sayısındaki artış hazırgiyimde de bedenlerin büyümesine neden oldu. Sadece büyük bedenlere yönelik üretim yapan markaların yanında birçok şirket de reyonlarda büyük beden ürünlere yer vermeye başladı. Tekstil sektöründe ise markalar genellikle orta yaş ve üstü kilolu kadınları hedef alıyor. Bu yönde üretim yapan markalar büyük beden koleksiyonlarıyla ciddi talep görüyor. Öyle ki son yıllarda büyük beden üretim yapan markalar satışlarında ciddi bir artış olduğunu belirtiyor. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Şeref Fayat’ın verdiği bilgilere göre, dünya genelinde ölçüler büyüyor. Avrupa’da da Türkiye’de de yeni nesil artık daha iri. Fayat, “Markaların da biraz daha ölçüleri büyüttüğünü görüyoruz. Özellikle gençlere verilen ürünlerde ölçü tabloları değişiyor daha büyük ölçü tabloları kullanılıyor. Bedenler S-M-LXL diye gidiyor ama eskiden S beden 34’e denk gelirken şimdi 36’ya çıktı. Mesela 32 beden artık çok daha az satıyor” ifadelerini kullandı.

Yüzde 23 hareketsiz

Dünya Sağlık Örgütü verileri; dünya nüfusunun yüzde 23’ünün hareketsiz yaşam sürdüğüne ve bu durumun tüm ölüm nedenleri arasında 4. sırada yer aldığına işaret ediyor. Bunun nedeni ise hareketsizliğin obezite, koroner kalp hastalığı, diyabet, hipertansiyon, metabolik sendrom, kemik erimesi, meme ile kalın bağırsak kanseri gibi hayatı tehdit eden sağlık problemlerine yol açabilmesi. Obezite dünyada “en önemli sağlık sorunları” arasında ve her yıl 3 milyonu aşkın kişinin hayatını kaybetmesine sebep oluyor. Uzmanlara göre, düzenli olarak yapılan yürüyüş hareketsizlik sonucu gelişen çok sayıda hastalık riskini azaltıyor veya var olan bu hastalıkların belirtilerini hafifletiyor.

Spor önemli

Obezite ile savaşmada sporun önemi büyük. Spor salonları ve kişisel eğitmenlerle birlikte zayıflama kilolu insanların zayıflamak için en çok tercih ettiği yöntemlerin başında geliyor. Sağlıklı ve dengeli beslenme yöntemleri ile diyetisyenler de obez ekonomisine katkı sağlayan meslek grupları arasında önemli bir yer kaplıyor. Sağlıklı yaşam klinikleri ve detoks merkezleri de yine obez ekonomisini canlı tutan aktörler arasındaki yerini koruyor. Europactive’in Sağlık ve Fitness Pazar Raporu’na göre Türkiye’de fitness pazarının büyüklüğü 2015 itibarıyla 1 milyar Avro civarında. Sektör son yıllarda yüzde 8 oranında büyüyor. Buna ek olarak Türkiye’de nüfusun sadece yüzde 2.34’ü fitness salonlarına gidiyor. Avrupa ülkelerinde bu yaygınlık değeri yüzde 7 ile 15 arasında değişiyor. Rapora göre sektör futbol endüstrisinden daha büyük bir gelir yaratıyor. 2016’da sektörün yüzde 9.1 oranında büyüyerek toplam 50.1 milyon kişinin spor merkezi üyesi olduğu büyük bir endüstrinin meydana geldiği belirtiliyor.

Spora gitmede ekonomik durum belirleyici

Çalışanlara anlaşmalı spor merkezlerine tek üyelikle ulaşma imkânı sunan Sports & Merits’in kurucuları Bülent Ozan ve Türker Baloğlu’na göre, Türkiye’de spor merkezlerine gitme oranının düşük olmasında nüfusun ekonomik durumu çok önemli. Spor merkezlerinin sayısındaki artışın yanı sıra, ekonomik olarak daha uygun bütçeli spor merkezlerinin sayısındaki artış bu oranı pozitif yönde etkiliyor. Son yıllarda yurtdışında oldukça popüler olan küçük- butik stüdyoların sayısı Türkiye’de ciddi bir şekilde artıyor. Sağlıklı bir yaşam peşinde koşan ve alım gücü yüksek kişiler özel ders eşliğinde spor yapmayı tercih ediyorlar. Özel ders veren eğitmenlerin çoğu da büyük spor merkezlerine bağlı kalıp gelirlerini paylaşmaktansa, kendilerine ait küçük stüdyolar açmayı tercih ediyorlar. Ozan ve Türker Baloğlu’nun verdiği bilgiye göre, Türkiye’deki genel siyasi ve ekonomik düzensizlik, Türkiye’deki potansiyelin önünde önemli bir engel teşkil ediyor. Yapılacak yatırımlarda dikkate alınacak borçlanma, döviz ve benzeri parametreler yatırım tutarını daha yükseltiyor. Bu da beklenen büyümenin gecikmesine neden oluyor.

Aylık geliyorlar

Türkiye’de çalışanların, genelde uzun süreli spor salonu üyelik zamanlamalarından kaçınmak istediklerine işaret ederek sundukları imkânlarla ilgili şu değerlendirmeyi yaptılar:

-Spor salonlarında ağırlıklı olarak 1 yıllık üyelikler var. Biz üyelerimize aylık, 3 aylık, 6 aylık ya da yıllık üyelik seçeneği sunuyoruz. Şu anda aktif üyeliklerin yüzde 82’sinin aylık olduğunu görüyoruz. 

-Sports & Merits üyeleri bir spor merkezini seçmek zorunda değil. İsterlerse sabah evlerine yakın bir tesisimizde, akşam da işyerlerine yakın bir tesisimiz de spor yapabiliyorlar. İş gezisi için başka bir şehre gittiklerinde o şehirlerde bulunan tesislerimizde spor yapmaya devam edebilirler. 1200’ü aşkın kayıtlı üyemiz var. Bu üyelerin yüzde 55’i erkek. Üyelerimizin en çok genel fitness aktivitesini tercih ettiklerini görüyoruz. Bir üyemizin ayda ortalama 6.5 saatten daha fazla bir süreyi, spor merkezinde geçirdiğini görüyoruz.

Yazı dizisinin birinci bölümü: Zayıflamaya dev bütçe

Yazı dizisinin ikinci bölümü: Hem sağlık hem de para elden gidiyor

Comment disclaimer