Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
Naylon poşete karşı bez çanta ve file modası
Ekonomi ve politikadaki değişimler, çevresel etmenler, doğal afetler, teknolojik gelişmeler tüm dünyada moda akımlarının gidişatını etkiliyor. Tıpkı 2011 yılında Japonya’da yaşanan deprem felaketinin podyumlara karanlık renklerde, depresif ruhu yansıtan koleksiyonlar olarak yansıması, 90’larda Körfez Savaşı’nın etkisiyle defilelerde askeri stil kıyafetlerin ve kamuflaj desenlerin sıklıkla görülmesi gibi.
Peki, 1 Ocak 2019 tarihinden itibaren Türkiye’de devreye giren ücretli plastik poşet uygulamasının yarattığı sıkıntıdan yeni bir moda akımı doğar mı? Doğar.
Uygulamanın başladığı ilk dört günde poşet kullanımı yarıya düştüğüne, vatandaşlar naylon poşet kullanmamak için satın aldıkları ürünleri montlarının içine koymak, markete eşekleriyle girmek gibi farklı alternatifler aramaya başladığına göre “naylon karşıtı akım” doğmuştur bile.
Ben plastik çanta değilim!
2007 yılında “We are What We Do” hareketinin bir parçası olarak İngiliz moda tasarımcısı Anya Hindmarch’ın, alışverişte naylon poşet kullanımını azaltmak amacıyla tasarladığı “I’m Not A Plastic Bag” (Ben plastik çanta değilim) bez çantaları İngiltere’de satışa çıktıktan sonra kısa sürede tükenmişti. 5 pounda satılan çantaların ünlülerden de gördüğü ilgiyle moda haline gelmesi üzerine Hindmarch, NY Times’a “Çevre konusunu moda akımına dönüştürmek fikrinden hoşlanmıyorum ama alışkanlık haline gelmesi için hoş tasarımlı ve sınırlı sayıda üretim yapıyoruz” diye konuşmuştu.
2008’de Çin Halk Cumhuriyeti’nde naylon poşet kullanımı hükümet tarafından ücretli hale getirildiğinde sokaklarda görülen akımların başında “bez çantalar” geliyordu. Şanghay gibi büyük şehirlerde yaşayan gençler pratik kullanım için tercih ettikleri büyük boyda bez çantalarla boy gösteriyor, yaratıcılığa önem verenler çantalarını farklı renk ve desenler kullanarak kendileri tasarlıyordu.
Şanghay’daki Raffles Design Enstitüsü’nde kendi tasarladıkları çantalarla poz veren öğrenciler, 2008.
Küresel moda endüstrisinde de özellikle desenli bez çantalar 2019 ilkbahar-yaz sezonun önemli parçalarından birini oluşturuyor. Rejina Pyo puantiye desenlerle, Alexa Chung ve Self Portrait markaları çiçek desenleriyle bez çanta akımını podyuma taşıyor.
Burun direği sızlatan file çantalar
Dolce & Gabbana markası, 2010 sonbahar-kış reklam kampanyasında Madonna’yı file torbalarla alışverişten dönerken konumlandırarak, 1962 yapımı İtalyan filmi Mamma Roma’ya gönderme yapıyordu. Nostalji hissini sağlamanın bir yolu da, file torbalardan geçiyordu. Sahi; sizin de dedelerinizin, anneannelerinizin fileyle pazardan dönerken görüntüleri hafızanızda canlandığında burnunuz sızlamıyor mu?
Bez ve file çantaları, üstüne bir de para vereceğimiz naylon poşete karşı hayatımıza sokmanın tam vaktidir.
Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Davutoğlu'ndan yanıt
- Kırmızı ete yüzde 40 zam! Yurttaş isyan etti
- Erdoğan ıstakoz sevdalısı AKP'lileri unuttu
- Sancaktepe Belediyesi'nin lüks makam katı pes dedirtti!
- Başarır'dan tutuklanan Kepez Belediye Başkanına ziyaret
- Bahçeli önce 'yeni anayasa' için çağrı yaptı
- KULLANMAYA MECBUR BIRAKILDIK
- Uzmanından kalp krizine karşı uyarı!
- Teleferik kazasında 5,5 saat mahsur kaldılar
- Kilosu 600 bin lira oldu
En Çok Okunan Haberler
- YSK 'Hatay' ve 'Ordu' için kararını verdi
- Belediye binasında gizli kamera ve böcek skandalı
- 'Restoranlara gitmeyelim'
- CHP’li yeni başkandan ‘saray medyası’na kötü haber
- ‘B.kunu çıkardılar ama’
- Erdoğan’dan özür diledi
- Kira, doğalgaz, elektrik... 'Emekli kart' mı geliyor?
- 'Bu ifade açıkça talimattır'
- Uğur Dündar’dan art arda ‘babalık’ açıklaması!
- Mahkemeden tahliye çıkmadı