Tiyatronun Ustalarına Saygı

15 Kasım 2008 Cumartesi

İstanbulda Devlet Tiyatrosunun eksikliğini Şehir Tiyatroları doldurmaya çalışırken özel tiyatrolar perdelerini birer birer açıyor.

Bin bir zorluk içinde Hafta başında, geride bıraktığımız tiyatro mevsiminde özel ve resmi tiyatroların sahnelediği oyunların değerlendirildiği Tiyatro Dergisi Ödülleriaçıklandı.

Biz de bu fırsattan yararlanarak tiyatromuzun usta oyuncularına, yönetmenlerine bir selam gönderelim. Ama, önce bir başka ustayı selamlamak istiyorum. Meslektaşım Osman Şengezeri

Geçen hafta OsmanınDekor ve Kostümlü Anılaradlı yeni kitabının tanıtım toplantısı vardı. Nicedir görmediğim dostlarla buluştuk, Çiçek Arifin mekânında. Korkunç yağmura rağmen, herkes oradaydı. Anılar anıları kovaladı. Tiyatrocu, eleştirmen, gazeteci dostlarla tiyatronun altın yıllarını, Beyoğlunda her akşam onlarca tiyatronun perde açtığı günleri andık. İşte, o güzel günlerden günümüze uzanan bir köprüydü Osmanın dekor - kostüm çalışmaları. Bu değerli çalışmayı yayımlayan Artshopun genel yayın yönetmeni Vedat Akdamarı kutluyorum. Tüm yayıncılarınçok satankitap peşinde koştuğu bir zamanda, büyük sermayenin sanat kurumlarının sahip çıkmadığı bir kitabı tiyatro dünyamıza kazandırdığı için.

Osman Şengezerin tiyatro serüvenine mesleğe başladığı 60’lı yıllardan bu yana tanığım. İkimiz de Ankarada başladık, sonra İstanbulda kesişti yollarımız. Ben, tiyatroya uzun bir ara verdim, ama o hiç yılmadan sürdürdü mücadelesini. Resmi ve özel sanat kurumlarında 470in üzerinde yapıma imza attı. Tiyatro, opera, bale dünyamıza kazandırdığı yapıtlardan kapsamlı bir seçki içeren bu yeni kitabının sayfalarını karıştırırken nice anı canlandı gözümün önünde. Ankaradaki öğrencilik yıllarımda izlediğim oyunlar, Ankara Deneme Sahnesinden DTCF Sahnesine, Meydan Sahnesinden ASTa ve sonra İstanbula uzanan anılar Tiyatro, opera ve bale dünyamızın tüm usta yönetmenleri ile çalışan Osman, kendini tekrarlamamak, her defasında oyunun özünü yakalayan bir eser ortaya koymak için çabaladı ve başarılı oldu. Genç kuşakların onun heyecanından öğreneceği çok şey var.

Osman, giriş yazısında kitabınınçok fazla unutkan olan ülkemiz insanı için bir hatırlatma dosyası yerine geçebileceğinden söz ettikten sonra,Bir mesleği tutkuyla sevmek, ona bağlanmak, tüm yaşamınızı o mesleğin içine kapatmak, hem mutluluk veren doyurucu bir duygu, hem de çok zor bir oluşumdiyor. Gerçekten dekişinin mesleğini yaşam biçimi yapması çok özveri gerektiren bir seçim”… Mutluluğun daim olsun sevgili Osman

***

Bu hafta selamlamak istediğim bir başka tiyatro sevdalısı da Mustafa Demirkanlı. O da, ülkemizde büyük mücadele gerektiren bir iş yapıyor ve 194. sayıya ulaşanTiyatro Dergisini yaşatmakta inat ediyor. Bana Yayın Kurulu üyeliği önerdiğinde, kaçamazdım elbetteTiyatro Dergisi Ödüllerine bu yıl yaklaşık 40 sanatçı ve 4 yapıt aday gösterildi. Derginin ödül sistemi, diğer ödüllendirmelerden farklı olarak, rasyonel bir sisteme dayanıyor. Adaylar, mevsim içindeki oyunların yarıdan fazlasını izlediğini beyan eden eleştirmenler arasında yapılan oylama ile belirleniyor ve oylamadaki matematik sonuca göre ödüller sahiplerini buluyor.

Bu yılınEn İyi Yapımadayları arasında, geçen mevsimin başarılı yapıtlarından dördü yer alıyordu: Bana Bir Picasso Gerek (Duru Tiyatro), Bir Şehnaz Oyun (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Dalga (Donkişot Prodüksiyon) ve Sivas ‘93 (Dostlar Tiyatrosu). Kazanan Dostlar Tiyatrosu oldu.

Yılın Yönetmeni kategorisindeki adaylar ise, Genco Erkal (Sivas ‘93 / Dostlar Tiyatrosu), Mehmet Ergen (Şeylerin Şekli / Akbank Sanat Yeni Kuşak Tiyatro), Nesrin Kazankaya (Venedik Taciri / Tiyatro Pera), Yücel Erten (Savaş İkinci Perdede Çıkacak / İstanbul Devlet Tiyatrosu) idi. Oy kullanacak olsam, çok zorlanacağımı söyleyebilirim, bu birbirinden önemli çalışmalar arasında. Arif Akkayanın da yönetmen adayları arasında yer almasını isterdi gönlüm. Kazanan, Mehmet Ergen oldu. Bana göre de yıla damgasını vuran çalışmaydı.

Yılın Kadın Oyuncusu dalında da seçimin çok zorlu geçeceğine kuşku yoktu. Ayça Bingöl (Bana Bir Picasso Gerek / Duru Tiyatro), Demet Tuncer (Müzikaldeki Hayalet / Tiyatro Kedi), Dilruba Saatçi (Fikriye ve Latife / Tiyatro Maan), Özlem Tekin (Kim O / Tiyatrokare), Tilbe Saran (Koca Bir Aşk Çığlığı / Aysa Prodüksiyon), Vahide Gördüm (Evlilikte Ufak Tefek Cinayetler / Oyun Atölyesi) gibi güçlü adaylar arasından Ayça Bingöl sıyrıldı, bir kez daha... Erkek Oyuncu dalındaki adayların da hepsi birbirinden başarılıydı: Levent Ülgen (Dalga / Donkişot Prodüksiyon), Mehmet Ali Kaptanlar (Venedik Taciri / Tiyatro Pera), Selçuk Yöntem (Koca Bir Aşk Çığlığı / Aysa Prodüksiyon), Sezai Altekin (Bana Bir Picasso Gerek / Duru Tiyatro). Zafer gene Sezainin oldu.

Diğer kategorilerdeki adayların hepsini saymaya yerim yetmeyecek ama ödül kazananları vurgulamak isterim: Oyun yazarı dalında Yiğit Sertdemir (444 / Altıdan Sonra Tiyatro), Çeviri de Şükran Yücel (Bana Bir Picasso Gerek), Müzik dalında Çiğdem Erken, Sahne Tasarımında Ali Cem Köroğlu ve Barış Dinçel, Giysi Tasarımı dalında Canan Göknil, Işık Tasarımı dalındaysa Yüksel Aymaz ve Yakup Çartık Hepsini kutluyorum; nice başarılar diliyorum.

[email protected]


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Yine de İyimserlik 10 Ocak 2009
Dün Yok mu? 3 Ocak 2009
Karadeniz'e Bir Yolculuk 27 Aralık 2008

Günün Köşe Yazıları