3. Köprü 'Hayal'

07 Ağustos 2011 Pazar
\n

\n\n\n

Dikkatinizi çekiyordur; 3. köprünün sanıldığı gibi eli kulağındaolmadığını yıllardır söyleyip duruyoruz Temel gerekçemiz ise bu köprünün öncekiler gibi devlet bütçesinden değil, yap işlet devretle yapılmak istenmesi. Yani, önce bir müşteribulunması ve hatta o sevgili müşteri(!)ye yeterince kazanç garantisisağlanması gerekiyor.

\n

Bu olamadığı için de yıllar yılları kovalıyor, kamuoyu güzergâh tartışmalarıyla oyalanırken yap işlet devret müşterisi bulunamıyor. Dahası, Hedeflenen kazanç için yeterli geçiş olmazsa farkı devlet ödeyecekgibisinden yüz kızartıcı tekliflerle bile geliri karşılığında yapmayı kimse göze al(a)mıyor.

\n

Nitekim aynı durum sürüyor olacak ki son olarak 23 Ağustosta yapılacağı belirtilen 3üncü köprü ihalesi bir kez daha ertelendi!

\n

Habere göre projeyi daha detaylı incelemek isteyen yatırımcılar, ihale tarihinin ertelenmesi için Ulaştırma Bakanlığına talepte bulunmuş, Bakanlık da uygun bulmuş! Karayolları Genel Müdürü Mehmet Cahit Turhan, ihaleyi yıl sonuna yakın bir tarihe ertelemeyi düşündüklerini belirtti. (18 Temmuz 2011)

\n

Firmalar ‘çekingen’

\n

Peki, bugüne dek şartname satın alan, yani yap işlet devretle 3üncü köprüyü yapmaya niyetligörünen Türkiyeden 7, Japonyadan 4, Rusyadan 2, İspanya, Avusturya ve İtalyadan birer olmak üzere toplam 16 firma, neden bu işe sazangibi atlamıyorlar?

\n

Yanıtı açık biri, ihalesi yapılmış; diğeri resmi izinleri dahi tamamlanmış 2 yeni ulaşım projesi, Boğaziçinden 3üncü köprüyü tümüylegereksizkılıyor.

\n

Temeli seçimlerden önce Başbakan tarafından atılan ilk proje, Anadolu ve Avrupa yakaları arasında otomobiller içinöngörülen karayolu tüp geçişprojesi. Açıklandığına göre 1inci ve 2nci köprüde tıkanıp kalan otomobiller Boğazı deniz altından geçecekler. Yani kimse 3üncü köprü için 30 km. kuzeye gitmeyecek. Marmara kıyılarında Anadolu yakasından dalıp, Avrupa yakasında Tarihi Yarımadayı sarmalayan sahil yoluna çıkacaklar...

\n

Binlerce yıllık Suriçine otomobil pompalayacağı için uzmanların karşı çıktığı projeye Ulaştırma Bakanlığı’nın başlıca savunması ise 1inci ve 2nci köprüyü de rahatlatacağı yönünde..

\n

Ro-Ro geliyor

\n

Kuzeyde tasarlanan 3üncü köprüyü gözden düşüren diğer proje ise özelleşen İDOnun daha şimdiden başlıyoruzdediği Ro-Ro seferleri.

\n

TIRların ve kamyonların İstanbul-Tekirdağ ile Bursa-Bandırma kıyıları arasını 2.5 saatte geçecekleri Ro-Ro seferleriyle, aynı güzergâhın 6-8 saatte alınacağı 3’üncü köprü ve bağlantı yollarından çok daha akıllıca, ekonomik, rahat, hızlı ve çevreci ulaşımsağlanacak. Dahası, İstanbulun ağır vasıtalarla çiğnenmesi ve kuzey ormanlarının köprüye kurban edilmesi de önlenmiş olacak.

\n

Yani, Başbakanın “3’üncü köprüyü kamyonlar için yapıyoruzsözü geçersiz kalacak.

\n

Şimdi söyler misiniz; hangi ciddi ve hesap kitap bilen yatırımcı, yapımına başlanan otomobil tüp geçişile İDOnun programına aldığı Ro-Ro seferleri karşısında “3’üncü köprüden para kazanmayı hayal edebilir?

\n

İDOnun yeni sahipleri Tepe-Akfen-Souter-Seragrubu adına konuşan Akfen Holding CEOsu Süha Güçsav diyor ki; Yeni köprü, tüp geçit ve yeni otoyoldaki gelişmeleri değerlendirdik. Stratejik bakışlarımız var. Ro-Ro projemizle Trakya ve Anadoluyu denizden birleştireceğiz.(1 Ağustos 2011)

\n

Eğer bu sözler gerçekleşirse, 3üncü köprüye değil müşteri, üzerinden geçmek isteyen bir kamyon şoförü bile bulunamayacak

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları