Şehriban Kıraç

Çarpık kentleşme trafik çilesini artırdı

01 Kasım 2013 Cuma
İstanbul Haber Servisi - İnşaat Mühendisleri
Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe,
kentteki trafik işkencesini çarpık kentleşmeye
yol açan yanlış yerleşim ve arazi kullanım
politikalarına bağladı. Gökçe, ulaşım sorununu
çözmek için sürekli artan araç sayısına
göre yol ve otopark yapmanın sürdürülebilir
olmadığının da yöneticiler tarafından anlaşılamadığına
dikkat çekti..
Gökçe, bağımsız araştırmalara göre
İstanbul’un, otomobil sahipliğinin Avrupa’nın
çok gerisinde olmasına karşın Avrupa’nın trafiği
en tıkalı kenti olduğunu vurguladı. Kentte sayıları
hızla artan konut projelerinin, AVM’lerin,
gökdelenlerin, “Kanalistanbul” gibi projelerin
göçü tetiklediğini belirten Gökçe, artan nüfus
için ulaşım olanakları sunulmadığını ve trafik
tıkanıklığının artık içinden çıkılmaz bir hale
geldiğini ifade etti. İstanbul’da konut fazlası
bulunduğunu dile getiren Gökçe, “İstanbul’un
kuzeyi de konut alanı olarak düşünülüyor.
Yapılan 3. köprünün de bu konut alanlarına
hizmet vermesi amaçlanıyor” dedi.
1/100 binlik Çevre Düzeni Planı’nda 2023’te
İstanbul’un nüfusunun 16 milyon olmasının
öngörüldüğünü belirten Gökçe, kentin şu anki
nüfusunun bu rakama yaklaştığını vurguladı.
Gökçe her doğan çocuğa karşılık 1.7 aracın
trafiğe çıktığını kaydetti.
Gökçe trafik sorununa ilişkin çözüm önerilerini
de şöyle sıraladı:
* Merkezi ve yerel yönetimler
kısıtlı mali kaynaklarını
toplu taşımaya ayırmalı.
Altyapı yatırımları
tamamen metro ve raylı
sisteme kaydırılmalı.
*Üçücü köprü, üçüncü
havalimanı, “Kanalistanbul”, iki yakaya
iki kent gibi projeler, ulaşım
başta olmak üzere
yeni sorun alanları yaratacak.
Kentin kuzeyinde
yeni yerleşim alanları oluşturulmamalı.
* 2023’te yeni vizyon projelerle
değil, raylı sistemin toplu taşımadaki
payını yüzde 70’e, denizin payını
yüzde 10’a çıkaracak karbondioksit salımını
en az yüzde 50 azaltacak, bisiklet yollarını
çoğaltacak projelere ihtiyaç var.
* Kent merkezlerinde özellikle sahil bantlarında
otopark yapılmaktan vazgeçilmeli. Otoparkların
raylı sisteme aktarma bölgelerinde oluşturulması gerekir.
* Radarları yollarda tuzak olarak kullanmak
yerine trafiği yönetmek için kullanmalı.
* İstanbul TIR trafiği mutlaka denize aktarılmalı.
* Toplu taşımanın ulaşımdaki payı
yüzde 54. Yükü en çok otobüsler
ve minibüsler taşıyor. Bu rakam
Londra’da yüzde 72.
* İstanbul’da toplu taşımada raylı
sistemin payı yüzde 19. Metronun
günlük yolcu sayısı 337 bin. Metroda
kilometre başına günde 10 bin yolculuk
yapılıyor. İstanbul’da 1 milyon
kişiye 2.9 km metro, Londra’da
ise 40 kilometre düşüyor.
* Metrobüse 1 saatte tek yönde
30 binin üzerinde yolculuk talebi var.
Ancak taşınabilen yolcu sayısı 10-15 bin civarında.
* Dünyada en yoğun kullanılan
tramvay hatlarından olan Kabataş-
Zeytinburnu-Bağcılar tramvayı. Tramvayda
hat uzunluğu başına 20 bin yolcu taşınıyor.
* İstanbul’daki motorlu araç sayısı
3 milyon. Kentte 20 bin servis
aracı, 2 bin 613 otobüs her gün trafiğe çıkıyor.


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları