Arzu Süzmen

Bit artık 2016!

27 Aralık 2016 Salı

Yıllarla bir derdi olmamalı insanın; bir yılı suçlamamalı olup biten felaketler için. Dört rakam bir araya gelip insanlığa karşı nasıl bir suç işleyebilir ki? Uzun yıllardır giden yılı suçlayıp, ardından "git artık, bit artık, oh kurtulduk" diye söylenmiyor muyuz? Saydınız mı hiç, kaç yıl oldu giden yılın ardından söver olalı sahi?

Yılın aylara göre değerlendirmesini yapan yıl sonu haberleri çıkmaktadır şimdi. Haberleri Ocak 2016'dan beri alt alta koyduğumuz vakit; içimiz sıkılmaz mı, sıkılmayı bırakın yanmaz mı, sonuna doğru ruhumuzda bir isyan başlamaz mı, sonuna kadar gelebilirsek elbette.

Yılları suçlamamak lazım ama bu 2016 da pek masum değildi sahiden de. 

Moda sektörü de 2016 yılından kendine düşen payı aldı. Bu karmaşa, terör, bilinmezlik dönemi modanın ilham aldığı alanları da etkiledi. Nasıl mı? 

Heavy metal etkisi

Heavy metal grupları ve sembolleri, lüks moda markalarından ulaşılabilir perakende markalara kadar tüm moda dünyasında etkisini gösterdi. 

“Barışa paha biçebilir misin? Satılıyor, ama alan yok” diye haykıran Megadeth’in sözlerinin yeni nesil tarafından içinde bulunduğumuz dönemde daha iyi anlaşılması, ABD başkanlık seçimlerinin etkisi, Avrupa’da yükselmekte olan ırkçılık sonucu heavy metalin isyan sembolleri, çığlık atmak isteyen herkesin yardımına yetişti.

Vetemens markası kızıl alevler içinde kurukafa illüstrasyonu taşıyan siyah, bol bir tişört tasarlayarak heavy metal etkisinin tüm dünyayı tekrar sardığını ilan etti.

Bol giysiler, uzun kollar

Adeta 1930'lu yıllarda ABD'de yaşanan "Büyük Buhran" döneminde olduğu gibi elbiseler genişledi, kollar olağan dışı ölçülerde uzadı. Tüm dünyada yaşanan terör olayları, ekonomik sıkıntılar, gelecekle ilgili kaygılar insanların puf montlara, geniş kabanlara, bol elbiselere sığınmasına sebep oldu. 

Yitirilen rock yıldızlarına saygı

2016, birçok sanatçıyı kaybettiğimiz bir yıldı. Efsanevi İngiliz müzisyen David Bowie'nin 10 0cak 2016'da yaşamını yitirmesi, moda dünyasını da sarstı. 1970'li yıllarda androjen tarzı ve fütüristik giysileriyle bir stil ikonu da olan Bowie, moda tasarımcısı Jean Paul Gaultier tarafından podyumda 2016 İlkbahar Couture koleksiyonuna verdiği ilham ile anıldı.


 

Hepimiz feminist olmalıyız!

Christian Dior'un 70 yıllık tarihinde ilk kadın kreatif direktör olan Maria Grazia Chiuri, Paris Moda Haftası'nda marka için hazırladığı ilk koleksiyonunda sade, beyaz bir tişörtün üzerinde gayet net bir mesaj verdi: Hepimiz feminist olmalıyız! 

Beyonce'nin Flawless şarkısında bir bölümüne yer verdiği, Nijeryalı yazar Chimamanda Ngozi Adichie'nin TED Konferansı'ndaki konuşmasından alınan bu sözler, moda dünyasında feminizm söylemlerinin kullanılmasındaki samimiyeti sorgulatması açısından uzun süre konuşuldu.

Chiuri ise "dünyadaki sorunları önemseyerek, bugünün kadını için maskülen/feminen, genç/yaşlı gibi dayatmalardan özgürleşmiş, onların değişen ihtiyaçlarına cevap veren giysiler tasarlamak istediğini" belirtti. Erkekler dünyasında bir kadın, kadına verdiği değerin altını çizerek yeni bir söyleme imza attı. 

Yıllarla bir derdi olmamalı, rakamlara kızmamalı insan ama söylemeden de olmuyor: Bit artık 2016!

 
 
 
 
 
 

 

 



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları