Odunpazarı’nın ‘Ahval’i

17 Mayıs 2017 Çarşamba

Hanefi Yeter’in son dönem çalışmalarından oluşan sergisi “Ahval” Eskişehir Odunpazarı Belediyesi Çağdaş Sanatlar Galerisi’nde 12 Mayıs Cuma akşamı açıldı. İbrahim Karaoğlu’nun küratörlüğünü yaptığı sergide Hanefi Yeter’in son döneminden 26 resim ve 10 heykel yer alıyor. Sergi 11 Haziran’a dek sürecek.
Ahval, “durumlar, haller, vaziyetler, davranışlar, olaylar” anlamına geliyor. Serginin adına uygun olarak Hanefi Yeter’in insan sorunlarını kaynak alan, bir türküden ya da bir sözden yola çıkarak yaptığı resimler yer alıyor sergide.
Hanefi Yeter’in kırk yılı aşkın sanat çizgisinde iyice belirginleşmiş biçim ve içeriğin bütünselliğine önem veren lirik anlatımının son örneklerini görüyoruz. Resimlere, heykellere bakarken insanın aklına dizeler, şiirler geliyor. İbrahim Karaoğlu da sunuş yazısında Hanefi Yeter’in bu niteliğine dikkati çekmiş, “gerçeği ve gerçeküstünü şiirsel bir prizmadan süzerek, duygu yoğunluğuyla yansıtmıştır” diyor.
“Şiir yüklü” resimler ve heykeller... Edip Cansever’in “Masada Masaymış Ha” şiirinden yola çıkarak yaptığı “Masa” tablosu özellikle dikkatimi çekiyor. Bazı yeni teknik arayışlar içinde olduğunu anlatıyor Hanefi Yeter. Ahşap üzerine çalışıyor. Serginin afişinde yer alan tablo mu heykel mi diye tanımlayamadığımız işini ise dekupe tekniği ile yapmış. Heykellerin çoğu alüminyumdan bir kısmı da metalden, demirden.
Heykel deyince biraz canı sıkılıyor. En sonu sergiden bir gün önce olmak üzere Beyoğlu’ndaki atölyesine üç kez hırsız girmiş. Kamera kayıtlarından hırsızların kâğıt toplayıcıları oldukları görülüyor. Hırsızların metal heykelleri yükte ağır pahada hafif şeyler sanarak kilo hesabıyla satacaklarını düşünüyor.
Eskişehir Odunpazarı Belediyesi Çağdaş Sanatlar Galerisi 4 Mart’ta Salvador Dali sergisi ile açılmış. Dali’nin litografilerinden oluşan sergiyi 7 bin kişi gezmiş. Odunpazarı Belediye Başkanı Kazım Kurt, Hanefi Yeter’in sergisinin açılış konuşmasında “Kent güzelliği sadece fiziksel değildir. Kent, ruhuyla görünür hale gelir. Bir kentin ruhunu da ancak sanatla kurtarabilirsiniz” diyor.
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen de günlük programını kesip Hanefi Yeter’in sergisine bir ön ziyaret yapıyor. Eskişehir belediyeleri arasında sanat ve müzecilik alanlarında tatlı bir yarış var. Billboard’larda Hanefi Yeter’in sergisininkiler ile birlikte Tepebaşı Belediyesi’nin “7. Eskişehir Şiir Buluşması”nın afişleri yer alıyor. Uluslararası festivalin onur konuğu şair Tuğrul Tanyol.
Sanatın kentin ruhuna katkısının yanında turizme nasıl güç verdiğini ertesi sabah görüyoruz. Sokaklar turist dolu. Odunpazarı Belediye Başkanı Danışmanı Özgür Baş’ın rehberliğinde müze ve sergileri geziyoruz. Koruma kapsamındaki Odunpazarı evleri müze olarak değerlendirilmiş. Çağdaş Cam Sanatları Müzesi’ne de, Ahşap Eserler Müzesi’ne de akın akın ziyaretçi geliyor. Kurtuluş Müzesi’nde kim önce girecek kavgası var. Ama esas kalabalık Yılmaz Büyükerşen Balmumu Heykeller Müzesi’nde. Dünyadaki pek çok müzeyi kıskandıracak yüzlerce metrelik bir kuyruk var ve bu kuyruk gün boyu eksilmiyor.
Elif Aydoğdu Ağatekin’in Etosanat’ta 26 Mayıs’a kadar sürecek olan “176 km” sergisini de gezdik. Her gün işe gidip gelirken kat ettiği 176 kilometreden izlenimlerini atık seramikleri kullanarak anlatmış. Kavramsal ve bütünlüklü anlatımı ile etkileyici bir sergi.
İnşaatı süren Erol Tabanca’nın koleksiyonun yer alacağı modern sanat müzesi ve yakında açılacağı umulan Eti’nin Şehir ve Göç Müzesi de Eskişehir’in kültür turizmine büyük katkıda bulunacak. Odunpazarı’nın ahvali güzel. Odunpazarı’nı gezerken Çağdaş Sanatlar Galerisi’ni de ziyaret etmeyi ihmal etmeyin.  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Ara Güler Müzesi 5 Eylül 2018

Günün Köşe Yazıları