Dindar ve kindar aydınlanmaya karşı

19 Eylül 2017 Salı

Cumhuriyet’in Cağaloğlu binasında kapı komşumuz İstanbul Erkek Lisesi yöneticileri, eğitim içeriği ile akrabalığım, tarih öncesinden, kendi lise yıllarımdan, İstanbul Kız Lisesi ile kardeş okullar olduğundan ortak kültürel ilişkilerimizden başlar, Cumhuriyet gazetesi içinde yıllar süren eğitim alanı haberciliğim, eğitim sayfası çalışmalarım ile pekişir.. Hafta sonu, cumartesi akşam saatlerinde, daha sonra İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü de yapmış birikimli bir eğitimcinin isyanı sayılabilecek bir yorum, değerlendirme içeriğinde çağrı, haykırış telefonuma düştü..
Saray diktesi içerikli olduğu bilinen aynı içerikte talimatlarla Milli Eğitim Bakanlığı tarafından oluşturulmuş, TEOG olarak bilinen temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavının kaldırılması ile olabileceklerin dehşetini anlatmaya çabalıyor.. İktidarlarının sayısız kez kamuoyuna gururla açıklanmış “dindar ve kindar” gençlik yetiştirme amaçları çerçevesindeki talimatlarıyla, yazboz tahtasına çevrilen uygulamalarda, kuşkusuz yine aynı amaca dönük Bakan adları da değiştirilmiş olarak, çocuklarımıza eğitim sistemi çatısı altında yaşatılanların dönemeç taşı değişikliklerinin bir özeti yapılıyor..
Ülkemizin eğitim sistemi içinde nitelikli öğrenci yetiştirme başarısında övünç kaynağı olmuş tarihi liseler, fen liseleri, Anadolu liseleri, iyi dil bilenlerin yetiştiği kamu-özel liselerin tümünü hedef alan, yetenekli öğrencileri imam hatip liselerine yönlendirmeye zorlayan, kabaca ilan edilmiş ilkelerle “dindar ve kindar” gençlik yetiştirilmesini öngören projenin istenen sonuçlarının tam olarak alınamaması gerçeği karşısındaki denemeleri, yazboz model arayışlarının sınav sistemi, eğitim programları ile oynanılmasının eğitimde maliyetleri de katlayan, öğrencinin yaşama dönük başarısını diplere çeken kaosunu özetliyor. Kuşkusuz “dindar ve kindar gençlik” yetiştirme yolunda, Bakanlık eliyle uygulamaya sokulan her program ve sınavlar sistemleriyle, eğitimde kalite bir önceki durumla daha düşük bir profilin yaratılması sonucunu üretiyor..

***

Ama amaca ulaşmada yeterli sonuç alınamaması bir yana, denenen her sınav sistemi, eğitim programlarının yan ürünleri olumsuz sonuçlarla, öğrenci başarısındaki genel düşüş, eğitim kalitesinde dünyada en geri ülkeler statüsüne çekiliş gerçeği saklanamaz oluyor. Okulöncesinden üniversite diplomalısına, eğitimin her alanında Türkiye’nin, gençliğin başarısının aşağı çekilişini ortaya koyan gerçekler, aynı merkezden öfkeli talimatlarla 16 yıllık iktidarları sürecinde, eğitimde asla yapılmaması gereken sayısız değişiklikle hızlı geçişli denemelerin olumsuz sonuçlarının eklemlenmesini üretiyor.. Okulların açılış günlerinde en iyi niyetli, en uzman eğitimcilerin önerileri çerçevesinde ortaya çıkan kaos, arka arkaya pek çok kuşak gençliğin deneme tahtası yapılmalarının ağır bedelleri, sonuçlarını sergilemekten öte bir sonuç veremiyor..
İktidarlarının hedef tahtasında, hangi koşulda olursa olsun eğitimdeki kalitesizliği, öğrenci başarısızlıklarını ortaya saçan bilimsel, evrensel gerçekler karşısında günü kurtarma kaygısı, İktidarları erki penceresinden her tür kıyaslamanın yapılmasını ortadan kaldıracak evrensel karşılaştırmalar, ölçümlemelerden uzakta kalabilmek. İlk aşamada kendi İktidarları erki ile ortaya koydukları sınavlar sisteminin sonuçlarının evrensel ölçümlemelerden uzak tutulabilmesinin formülü aranırken, son düşük profilli TEOG sınavlarından da kaçmak çözüm görülebiliyor. Bir adım daha ileri bu yolla başarılı liselerin hepsini birden semt okullarına dönüştürebilmenin formülü üretiliyor..
Her koşulda aydınlanmacılık, bilim, evrensel eğitim gerçekleri, dünyadaki teknolojik devrim patlaması karşısında yenilgiye mahkûm olmanın çaresizliğinin son çırpınışlarında; gözü kara yeni deneme atışlarının çocuklarımıza verdiği zararların acımasızlığına karşı, çok ağır bedellerle çocuklarının eğitimi için çırpınan ailelerin uyanışı yaşamsal değerde..  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Sallanan piramit 26 Mart 2024

Günün Köşe Yazıları