Metabolizma hızı vücudun kalori yakımını hızlandırmak isteyenler için diyetisyen Hale Taşgın yapılması gerekenleri 7 maddede sıraladı. Yaş, cinsiyet genetik yapı, beslenme
alışkanlıkları ve egzersiz yapma sıklığı ile doğru orantılı olarak değişkenlik gösterdiğinin altını çizen Tasgın kilo alımının tek sebebinin de metobolik hızın yavaşlığından kaynaklandığını düşünmenin hata olduğunu ifade etti.
1
Metabolizma hızı vücudun kalori yakımını hızlandırmak isteyenler için diyetisyen Hale Taşgın yapılması gerekenleri 7 maddede sıraladı. Yaş, cinsiyet genetik yapı, beslenme alışkanlıkları ve egzersiz yapma sıklığı ile doğru orantılı olarak değişkenlik gösterdiğinin altını çizen Tasgın kilo alımının tek sebebinin de metobolik hızın yavaşlığından kaynaklandığını düşünmenin hata olduğunu ifade etti.
Peki, metabolizma hızınızı nasıl arttırabilirsiniz? İşte formülü 

ÖĞÜN ATLAMAYIN
Öğün atlamadan az az sık sık beslenerek metabolizma hızınızı arttırabilirsiniz.
Öğün kaçırmamanın, düzenli beslenmenin metabolizma hızını arttırmasının sebebi tüketilen
besinlerin emilmesi için harcanan enerji ile birlikte metabolizmanın hızlanmasıdır. Uzun
süreli açlık dönemlerinde ise vücut bir kıtlıkla karşı karşıya olduğunu düşünerek kendine
koruma altına alarak metabolizma hızını düşürür. Bu sebeple metabolizma hızınızı arttırmak
için yapılması gereken en temel doğru az az sık sık beslenmektir. Fakat az az sık sık beslenme
düzensiz ve plansız bir şekilde beslenme anlamına gelmemektedir. Çünkü bu şekil beslenme
ile vücudumuzda yakamayacağından çok kalori birikimi oluşur ve kilo alımı hızlanır.
Su içmek, metabolizmanızı hızlandırabilir. Çalışmalar gösteriyor ki, 0.5 litre su içmek, dinlenme
sırasındaki metabolizma hızınızı artırabilir. Su, ayrıca tokluk hissi sağlanmasına da yardımcı olur ve
kilo kaybını destekler. Fazla kilolu yetişinler üzerinde yürütülen araştırmaya göre, yemekten yarım
saat önce yarım litre su içenler, içmeyenlere oranla yüzde 44 daha fazla kilo veriyor.
2
Peki, metabolizma hızınızı nasıl arttırabilirsiniz? İşte formülü ÖĞÜN ATLAMAYIN Öğün atlamadan az az sık sık beslenerek metabolizma hızınızı arttırabilirsiniz. Öğün kaçırmamanın, düzenli beslenmenin metabolizma hızını arttırmasının sebebi tüketilen besinlerin emilmesi için harcanan enerji ile birlikte metabolizmanın hızlanmasıdır. Uzun süreli açlık dönemlerinde ise vücut bir kıtlıkla karşı karşıya olduğunu düşünerek kendine koruma altına alarak metabolizma hızını düşürür. Bu sebeple metabolizma hızınızı arttırmak için yapılması gereken en temel doğru az az sık sık beslenmektir. Fakat az az sık sık beslenme düzensiz ve plansız bir şekilde beslenme anlamına gelmemektedir. Çünkü bu şekil beslenme ile vücudumuzda yakamayacağından çok kalori birikimi oluşur ve kilo alımı hızlanır. Su içmek, metabolizmanızı hızlandırabilir. Çalışmalar gösteriyor ki, 0.5 litre su içmek, dinlenme sırasındaki metabolizma hızınızı artırabilir. Su, ayrıca tokluk hissi sağlanmasına da yardımcı olur ve kilo kaybını destekler. Fazla kilolu yetişinler üzerinde yürütülen araştırmaya göre, yemekten yarım saat önce yarım litre su içenler, içmeyenlere oranla yüzde 44 daha fazla kilo veriyor.
PROTEİN AÇISINDAN ZENGİN BESİNLERLE BESLENİN
Protein açısından zengin balık, tavuk, yağsız kırmızı et ve yumurta gibi besinleri düzenli
olarak tüketmeye özen gösterin çünkü protein ağırlıklı besinler karbonhidratlara ve yağlara
oranla metabolik hızı yüzde 20 ile 30 oranında arttırmakta ve yağ yakımını hızlandırmaktadır.
3
PROTEİN AÇISINDAN ZENGİN BESİNLERLE BESLENİN Protein açısından zengin balık, tavuk, yağsız kırmızı et ve yumurta gibi besinleri düzenli olarak tüketmeye özen gösterin çünkü protein ağırlıklı besinler karbonhidratlara ve yağlara oranla metabolik hızı yüzde 20 ile 30 oranında arttırmakta ve yağ yakımını hızlandırmaktadır.
Hangi besinleri tükettiğimiz ne kadar önemli ise en az onun kadar besinleri nasıl tükettiğimiz
de oldukça önemlidir. Besinler yavaş tüketildiğinde kalori yakımı artacağı gibi, beynin
midenin doyum mesajını almasının önünü açmakta ve tüketimi azaltmaktadır.
4
Hangi besinleri tükettiğimiz ne kadar önemli ise en az onun kadar besinleri nasıl tükettiğimiz de oldukça önemlidir. Besinler yavaş tüketildiğinde kalori yakımı artacağı gibi, beynin midenin doyum mesajını almasının önünü açmakta ve tüketimi azaltmaktadır.
YEMEKLERİNİZİ BAHARATLARLA ZENGİNLEŞTİRİN
Özellikle zencefil, vücut ısısının artmasında etkilidir ve vazodilatör etkisi gösterir. Bu sayede
metabolizmanın %20 oranında hızlanmasını sağlar.
Acı biber, metabolizmanın hızlanmasında etkili olan en önemli besinlerden biridir.
İçeriğindeki capsasain maddesi sayesinde metabolizmanın hızlanmasını ve daha fazla kalori
harcanmasını sağlar. Tarçın: İnsülin hormonunun etkinliğini arttırarak kan şekerinin dengede kalmasını sağlar. Bu
sayede metabolizma hızının yavaşlamasını önler. Süte veya yoğurda ekleyip, tüketilebilir.
5
YEMEKLERİNİZİ BAHARATLARLA ZENGİNLEŞTİRİN Özellikle zencefil, vücut ısısının artmasında etkilidir ve vazodilatör etkisi gösterir. Bu sayede metabolizmanın %20 oranında hızlanmasını sağlar. Acı biber, metabolizmanın hızlanmasında etkili olan en önemli besinlerden biridir. İçeriğindeki capsasain maddesi sayesinde metabolizmanın hızlanmasını ve daha fazla kalori harcanmasını sağlar. Tarçın: İnsülin hormonunun etkinliğini arttırarak kan şekerinin dengede kalmasını sağlar. Bu sayede metabolizma hızının yavaşlamasını önler. Süte veya yoğurda ekleyip, tüketilebilir.
YEŞİL ÇAY İÇİN
Yeşil çay, metabolizmanızı hızlandırabilir, kilo vermenize ve verdiğiniz kiloları korumanıza
yardımcı olabilir. Araştırmalara göre, yeşil çay metabolizma hızını yüzde 4-5 oranında
artırabilir. Ayrıca yağ yakımını destekleyici etki de gösterir. İçindeki antioksidanlarsa, kalp
sağlığı için faydalıdır.
6
YEŞİL ÇAY İÇİN Yeşil çay, metabolizmanızı hızlandırabilir, kilo vermenize ve verdiğiniz kiloları korumanıza yardımcı olabilir. Araştırmalara göre, yeşil çay metabolizma hızını yüzde 4-5 oranında artırabilir. Ayrıca yağ yakımını destekleyici etki de gösterir. İçindeki antioksidanlarsa, kalp sağlığı için faydalıdır.
ŞOK DİYETLERDEN UZAK DURUN
Kalori alımını aşırı şekilde düşüren şok diyetlerden kaçının. Çünkü bu tarz diyetler gelecekte
vücudun daha az kaloriye ihtiyaç duymasına sebep olur bu durum da vücudun egzersiz
yapmak için yeterli düzeyde enerji bulamaması sonucunu doğurur. Bunun yerine kişinin
beslenme alışkanlıkları ile doğru orantılı olarak iyi planlamış kalori alımını azaltan diyet
programlarını uygulaması daha faydalı olacaktır.
7
ŞOK DİYETLERDEN UZAK DURUN Kalori alımını aşırı şekilde düşüren şok diyetlerden kaçının. Çünkü bu tarz diyetler gelecekte vücudun daha az kaloriye ihtiyaç duymasına sebep olur bu durum da vücudun egzersiz yapmak için yeterli düzeyde enerji bulamaması sonucunu doğurur. Bunun yerine kişinin beslenme alışkanlıkları ile doğru orantılı olarak iyi planlamış kalori alımını azaltan diyet programlarını uygulaması daha faydalı olacaktır.
DÜZENLİ OLARAK SPOR YAPIN
Protein ve tahıl ağırlıklı doğru beslenmenin öneminin yanı sıra, metabolizma hızını arttırmak
için düzenli olarak egzersiz yaparak kas kütlesini arttırmaya çalışmak da oldukça önemlidir.
Vücuttaki kas oranı arttıkça metabolizma hızı ve yağ yakım oranı artar. Kas oranı düştükçe
kilo alımı hızlanır yağ yakım oranı düşer.
8
DÜZENLİ OLARAK SPOR YAPIN Protein ve tahıl ağırlıklı doğru beslenmenin öneminin yanı sıra, metabolizma hızını arttırmak için düzenli olarak egzersiz yaparak kas kütlesini arttırmaya çalışmak da oldukça önemlidir. Vücuttaki kas oranı arttıkça metabolizma hızı ve yağ yakım oranı artar. Kas oranı düştükçe kilo alımı hızlanır yağ yakım oranı düşer.