2009 hava taşımacılığı için kabus oldu
Dünya çapında 225 havayolu şirketini çatısı altında toplayan ve hava trafiğinin yüzde 93'ünü temsil eden Uluslararası Havayolu Taşıyıcıları Birliği (IATA), 2009 yılını toplam 11 milyar dolar zararla kapanacağını açıkladı.
IATA Başkanı Giovanni Bisignani, krizde kötü zamanların geride kaldığına inandıklarını, ancak ekonomik krizin etkilerinin sürmesi nedeniyle havayolu şirketlerinin 2010'da zararının 2009'a göre azalmakla birlikte 5.6 milyar dolar olarak gerçekleşeceğini öngördüklerini söyledi.
İsviçre'nin Cenevre kentinde yapılan Global Medya Günü toplantısında kapsamlı bir konuşma yapan IATA Başkanı Giovanni Bisignani 2009'un havacılık açısından "en karanlık yıl" olduğunu belirterek "Artık en kötünün geride kaldığını düşünüyoruz" dedi.
"2000-2009 korkunç 10 yıl oldu"
Bisignani, hava taşımacılığı sektörünün büyük zararlar ettiği 2000-2009 arasındaki dönemi "Korkunç 10 yıl" olarak nitelendirirken "2000'den bu yana sektör toplam 49.1 milyar dolar zarar etti. En kötü yıl 2009'du. Umudumuz, önümüzdeki 10 yılın 'mucizelerle dolu bir dönem' olması" diye konuştu.
2010 yılına ilişkin iyimserlik taşıdığını belirten Giovanni Bisignani 2010'nun düzelme açısından 2007'ye benzediğine işaret ederek, "2010 tıpkı 2007 gibi umut var bir yıl olarak görünüyor.Yolcu sayısı 2.3 milyardı, yine bu civarda bir yolcu bekliyoruz.Örneğin petrolün varil fiyatı 2007'de ortalama 73 dolardı. Önümüzdeki yıl bu rakamın 75 dolar civarında olmasını öngörüyoruz. Ama en büyük sorun azalan gelirlerde. 2010'da cirolarda 30 milyar düşüş yaşanacak. Bu da sektörün karlılığını etkileyecek. Sektör maliyetlerini yeni teknolojiler ile aşağı çekmeye çalışıyor. Ancak kayıplar, tasarrufun ötesinde" dedi.
"Sınırötesi birleşmeler olmalı"
Giovanni Bisignani birleşme ve satın almaların gelişmediğini ve yapılan birleşmelerin de bölgesel nitelikte olduğunu vurgulayarak, "Artık 1940'larda havayolu yolculuğunun lüks olduğu dönemler geride kaldı. Sektörde rekabet yoğun ve serbest piyasa koşulları geçerli. Bugün yolcular 10 yıl öncesine göre yüzde 30 daha ucuz uçuyorlar. Hükümetler liberalizasyona daha önem vermeli. Hükümetlerin eli sektörün üzerinde olmamalı" dedi.
Havayolu taşımacılığında sınır ötesi birleşmelerin olması halinde sektör için gelecek 10 yılın mucizeler on yılı olacağını söyleyen Bisignani şöyle devam etti:
"Bu tür sınır ötesi birleşmelerle daha güçlü yapılar ortaya çıkmalı. Şu anda küçük havayollarının durumu kötü durumda. Bankalar sektöre kredi vermekten kaçındığı için kriz koşullarında nakit yaratmakta ciddi çekiyorlar.Artık hükümetlerin eli sektör üzerinde olmamalı.Bu sektöre de normal bir sektör gibi bakılarak liberalleşme sağlanmalı. AB ve ABD arasında yapılacak ikinci tur görüşmeler birleşmeler konusunda önemli bir değişim yaratacak.Eğer şirketlerin ortaklık yapılarının liberalleşmesi konusunda beklenen olumlu gelişme olursa gelecek 10 yıl bizim için kabus dolu on yılın bittiği mucizelerin başladığı bir on yıl olacak."
"Kazalar azaldı ama güvenlik bizim için en önemli konu"
Giovanni Bisignani konuşmasında havayolu taşımacılığında en önemli konunun güvenlik olduğuna vurgu yaparak, "Kasım sonu itibariyle sektörde kaza oranı tarihin en düşük düzeyinde bulunuyor. Ölümlü havayolu kaza oranı 1.75 milyon uçuşta bire düşürüldü. 2008 yılına göre yüzde 38 iyileşme var, 2000 yılına kıyasla ise kaza sayısı yarı yarıya azaldı. Ancak bu yıl kaza sayısının geçmişe göre daha az olmasına rağmen başa Air France olmak üzere sarsıcı kazalar kamuoyunda sık sık gündeme geldi.Afrika kıtasında kaza oranı dünya ortalamasının 12 kat üzerinde. Ortadoğu ise kazalarda dünya ortalamasının beş kat daha fazla bir orana sahip.Uçuş güvenli ancak, bu tür kazalar bizi havayolu ulaşımını daha güvenli yapmak konusunda yapacak görevlerimiz olduğunu gösteriyor" diye konuştu.
2050'de karbon salımını yüzde 50 düecek
IATA tarafından 2004'den itibaren alınmaya başlanan önlemlerle karbon salınımının havacılıkta son 5 yılda 70 milyon ton azaltıldığına işaret eden Giovanni Bisignani " 2020 yılına kadar her yıl yüzde 1.5 azaltacağız. 2050'de ise karbondioksit salınımı yüzde 50 düşürülecek.bu konuda birçok sektör içinde en yaratıcı durumdayız. Halen bir yılda havayolu uçakları yılda 670 milyon karbon salınımı gerçekleştiriliyor. 2004'ten bu yana 70 milyon ton karbon salınımını azalttık. Yeni teknolojilere yatırım yaparak, akıllı uçuşlar gerçekleştirerek ve pozitif ekonomik önlemlerle bu alandaki tasarruf miktarı da arttıracağız" dedi.
"Kargo taşımacılığı da yüzde 100 kağıtsız ortama geçecek"
Kağıt biletin geçen yıl İstanbul'da yapılan toplantıda kaldırılarak elektronik bilete geçilmesi, yolcuların uçağa binişte işlemlerinin makinelerden yapması ile sektör 4.8 milyar dolar tasarruf ettiğini vurgulayan Giovanni Bisignani şunları söyledi:
"Kağıtsız bir dünya kurmak için IATA yeni teknolojiler üzerinde çalışıyor. Tüm kargo işlemleri bilgisayar üzerinden yapılacak ve 40 yerel ve 20 uluslar arası gerekli belgeyi tek bir elektronik belgeye dönüştüreceğiz ve kargo taşımacılığını da yüzde 100 kağıtsız ortama taşıyacağız. Ayrıca yolcular bagaj işlemlerini de kendileri yapacak. Uygulamalardan yıllık en az 1.5 milyar dolar tasarruf sağlanması bekleniyor."
En Çok Okunan Haberler
- Türkiye'nin 'konumu' hakkında açıklama
- Kalın Colani'nin yolcusu!
- Çanakkale'de korkutan deprem!
- Naci Görür'den korkutan uyarı
- Erdoğan'a kendi sözleriyle yanıt verdi
- 35 milyon TL değerinde altın sikke ele geçirildi
- Türkiye'den Şam Büyükelçiliği'ne atama!
- Kurum, şişeyi elinin tersiyle fırlattı
- 21 kişinin daha hastanelik olduğu ortaya çıktı
- Kayıp Amerikalı Suriye'de bulundu: 'Hacıyım' dedi...