ABD'de araç satışları arttı

ABD'de nisan ayında ABD'li otomotiv şirketleri General Motors (GM), Chrysler ve Ford'un araç satışları Japon otomotiv şirketleri Toyota, Nissan ve Honda'dan daha fazla oldu.

04 Mayıs 2011 Çarşamba, 09:18
Abone Ol google-news

Bu Japonya'da 11 Mart'ta meydana gelen deprem ve tsunami sonucu ortaya çıkan parça tedarikindeki sorunların Japon otomotiv şirketlerini olumsuz etkilediğini gösteriyor. ABD'de araç satışlarını izleyen AutoData şirketinin verilerine göre, nisan ayında toplam araç satışları geçen yıl aynı aya göre yüzde 18 artarak 1,16 milyon adet oldu. Geçen yıl nisan ayında 982 bin 134 adet araç satılmıştı. Nisan ayında mevsimsel etkilerden arındırıldığında araç satışları yıllık bazda 13,17 milyon adet oldu. Geçen yıl nisan ayında bu rakam 11,26 milyondu.

ABD'de 2008 ve 2009 yıllarındaki ekonomik krizden önce yıllık bazda araç satışları 17 milyon adeti buluyordu. 2009 yılında araç satışları 10,4 milyon adet olmuştu. Geçen ay GM'nin satışları yüzde 26 artarak 232 bin 538 adete ulaştı. GM'nin satışlarının yükselmesinde Chevrolet markasının yakıt tasarruflu Cruze, Equinox ve Terrain modellerinin güçlü satışları etkili oldu. GM, geçen ay 25 binden fazla Chevrolet Cruze sattı.

GM'den sonra ABD'nin ikinci büyük otomotiv şirketi Ford'un aynı ayda satışları ise yüzde 13 arttı. Ford'un Focus modeli satışları nisan ayında yüzde 22 yükseldi. İtalyan otomotiv şirketi Fiat'ın yönettiği Chrysler'ın nisan ayı satışları ise yüzde 22 artış gösterdi.

GM'nin geçen yıl yüzde 18,7 olan pazar payı bu yılın ilk dört ayında yüzde 19,6'ya yükselirken, Ford'un pazar payı yüzde 16,7'den yüzde 16,2'ye ve Japon otomotiv şirketi Toyota'nın bir yıl önce yüzde 15,4 olan pazar payı ise yüzde 14,1'e düştü.
 

 

Japon ve Güney koreli şirketler

ABD piyasasında GM ve Ford'dan sonra üçüncü sırada yer alan Toyota'nın satışları ise sadece yüzde 1,3 arttı. Geçen yıl Nisan ayında 157 bin 439 adet Lexus ve Scion satan Toyota'nın, 2011 Nisan ayında bu modellerinin satışı 159 bin 540 adet oldu. Toyota'nın Camry satışları yüzde 9,1 yükselirken, en fazla sattığı Corolla modelinin satışları ise yüzde 13,3 ve hibrid aracı Prius'un satışları yüzde 0,6 düştü.

Nissan'ın nisan ayında araç satışları yüzde 12,2'lik artış göstererek 71 bin 526'ya çıktı. Nissan'ın Sentra modelinin satışları yüzde 42 ve Rogue modelinin satışları yüzde 28 yükseldi. Titan modeli pikap satışları ise yüzde 30 gerileyen Nissan'ın geçen yıl nisan ayında yüzde 6,5 olan pazar payı bu yıl nisan ayında yüzde 6,2'ye indi.

Honda'nın aynı ayda satışları da yüzde 9,8'lik yükselişle 124 bin 799 oldu. Fit modelinin satışları yüzde 73, CR-V modelinin satışları yüzde 30 ve Civic modelinin satışları yüzde 7 artan şirketin, Nisan 2010'da yüzde 12 olan pazar payı Nisan 2011'de yüzde 11'e geriledi.
Nisan ayında Japon otomotiv şirketlerinden Subaru'nun satışları yüzde 7, Mazda'nın yüzde 9, Mitsubishi'nin yüzde 106 ve Suzuki'nin yüzde 9,3 yükseldi. Otomotiv piyasası uzmanları, deprem ve tsunaminin parça tedariki zincirinde yarattığı sorunlar nedeniyle Japon otomotiv şirketlerinin gelecek aylarda daha fazla zorlukla karşılaşabileceği uyarısında bulunuyorlar.

Mevcut durumun sadece başlangıç olduğuna işaret eden uzmanlar, parça tedariki sıkıntısının etkisinin Toyota'nın satışlarında gelecek aylarda daha fazla dramatik sonuçlara yol açacağını, haziran ayından başlamak üzere Toyota'nın satışlarında çift haneli yüzdelik düşüşler görmenin muhtemel olduğunu vurguladılar. ABD'de geçen ay araç satışlarını en fazla artıran şirketler ise Güney Koreli şirketler oldu. Güney Koreli Hyundai'nin satışları nisan ayında yüzde 40 artarak 61 bin 754'e ulaştı. Hyunda'inin pazar payı yüzde 0,8'lik yükselişle yüzde 5,3'e çıktı.

Kia'nın satışları da aynı ayda yüzde 57 yükselerek 47 bin 74 adet oldu. Sorento modeli satışları yüzde 41 artan Kia'nın, pazar payı yüzde 1'lik yükselişle yüzde 4,1'i buldu.
Hyundai ve Kia'nın toplam araç satışları 108 bin 828 ile rekor kırdı. Japon ve Güney Koreli otomotiv şirketlerinin ABD'de nisan ayındaki satışları ise yüzde 14'lük yükselişle 520 bin 306 adet oldu. Bu şirketlerin ABD otomotiv piyasasında geçen yıl nisan ayında yüzde 47 olan pazar payları ise yüzde 45'e geriledi.