Akaryakıt vergileri Meclis gündeminde

CHP İstanbul Milletvekili Umut Oran, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'e akaryakıt üzerindeki dolaylı vergileri, bu durumun yarattığı olumsuzlukları ve dolaylı vergileri kaldırma planı olup olmadığını sordu.

15 Ağustos 2012 Çarşamba, 14:04
Abone Ol google-news

Akaryakıt üzerindeki dolaylı vergileri Meclis gündemine taşıyan CHP'li Oran, Maliye Bakanı'nın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde, 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu gereğince 1 Ocak 2005'ten itibaren yeni bir düzenlemeye gidilerek, sektörde serbest piyasa modeline geçildiğini anımsattı. Türk halkının uzun yıllardır, dünyanın en pahalı benzin ve motorinini kullanmaya devam ettiğini belirten Oran, yetkililerin benzinin pahalı olmasını, Arap Baharı, İran ve Suriye krizleri nedeniyle yükselen petrol fiyatlarını gerekçe gösterdiğini ifade etti. Oran, soru önergesinde, "Hükümet, Türkiye'de petrol ürünlerinin aşırı pahalılığını dünya petrol fiyatlarındaki seyre bağlayıp işin içinden çıkmaya çalışıyor. Oysa Türkiye'de akaryakıtın pahalı oluşunun asıl nedenini, fahiş ölçülerde tahsil edilen insafsız vergiler oluşturuyor. Rafineri çıkış fiyatı 1.5 TL civarında bulunan 1 litre benzinin üzerine eklenen ÖTV, KDV, EPDK payı gibi dolaylı vergilerle pompa fiyatı 4.5 TL'ye çıkıyor. Buna göre tüketici 1 lt. benzin tüketebilmek için 1.5 TL'yi üretim satış zincirindeki kuruluşlara öderken, devlete de 2 lira vergi ödemek durumunda kalıyor" dedi.

 

"Kayıt dışı ekonominin büyümesine yol açıyor"

Bütçenin ana finansman kaynağını oluşturan vergi gelirinin yüzde 65'ini, çeşitli mal ve hizmetlerin tüketiminden alınan KDV, ÖTV gibi dolaylı vergilerin oluşturduğunu ifade eden Oran, gelir düzeyine bakılmaksızın herkesten eşit olarak alınan dolaylı vergilerin, vergi adaletini bozduğunu vurguladı. Oran, "Özellikle petrol ürünlerinde yüksek boyutlarda uygulanan bu dolaylı vergiler, kişi başına milli gelirde dünya 64. olan Türkiye'yi, en tepedeki Norveç'le dünyanın en pahalı benzinini tüketen ülke haline getiriyor. Fahiş akaryakıt fiyatları, bu ürünlerin yolcu ve yük taşımacılığı ve birçok sektörde temel girdi olması dolayısıyla zincirleme biçimde tüm mal ve hizmetlerin fiyatına yansıyor. Akaryakıtın, yüksek vergiler yüzünden aşırı pahalanması ise kaçak ve katkılı benzin satışlarını artırıyor, kayıt dışı ekonominin büyümesine de yol açıyor" değerlendirmesinde bulundu.


"Nispi ve Maktu vergi oranları gözden geçirilecek mi?"

Oran, önergede Şimşek'e "Benzin, motorin gibi petrol ürünlerinde aşırı yüksek oran ve miktarlarda uygulanan, tüketicileri "katkılı benzin", "10 numara yağ" gibi toplum sağlığını tehdit eden yasa dışı ürünlerin kullanımına iten, sektörde kayıt dışılığı büyüten, ÖTV, KDV gibi nispi ve maktu vergilerin oran ve miktarlarını gözden geçirecek misiniz" sorusunu yöneltti.

Umut Oran'ın Şimşek'ten yanıtlamasını istediği sorular şöyle:

"Türk vatandaşlarının, dünyanın en pahalı benzinini tüketen halk olması sizi rahatsız ediyor mu, bunu önlemek için hangi girişimlerde bulunacaksınız? Akaryakıtta vergilerin aşağı çekilmesi durumunda, bunun yol açacağı tüketim artışı ve kayıt dışılıktaki azalma sonucu bu alandaki vergi tahsilatında nasıl bir değişim olacağına ilişkin bir hesaplamanız var mı? Kısa ya da orta vadede, akaryakıt vergilerini düşürme hedefiniz var mı? Bütçe finansmanında gelir, kar ve servet üzerinden alınan doğrudan vergilerin payını yükseltip, adaleti bozan, sosyo ekonomik açıdan birçok olumsuzluğa yol açan dolaylı vergilerin payını ne zaman düşüreceksiniz?"