AKM'nin seramikleri de ‘Diren’iyor!

Sanatçı Sadi Diren’in AKM için yaptığı pano çalışmaları da, AKM’nin çürümeye terk edilmesinden payını aldı. Diren, ‘Seramikleri koruduklarını hiç sanmıyorum’ diyor.

26 Aralık 2015 Cumartesi, 13:11
Abone Ol google-news

Çürümeye terk edilen Atatürk Kültür Merkezi’nin (AKM) seramik panoları da AKM gibi direniyor. Seramik sanatında yeni bir anlayış çizen usta seramik sanatçısı Sadi Diren’in AKM’nin iç ve dış mekânları için tasarladığı modüler seramiklerin akıbeti de belirsiz.

AKM’nin seramiklerini eşi Belma Diren ile birlikte tasarlayan Sadi Diren, AKM’nin mimarı Hayati Tabanlıoğlu tarafından talep üzerine AKM’ye seramik pano çalışmaları yapmıştı. AKM’deki modüler seramiklerin, Türkiye topraklarında mimari yapılarda seramik kullanımının Selçuklu dönemine uzanan köklü geçmişine önemli modernist katkılar sunduğu ifade ediliyor. Sadi Diren’in Caddebostan’daki evine kısa bir ziyaret yaptığımızda, bizim aracılığımızla ne Kültür Bakanı’na ne de başka bir yetkiliye seslenmek istemediğini belirtip, “Kimse bir adım atmaz o yüzden kimseye seslenmek istemiyorum. Yetkililerle uğraşacak halim kalmadı, artık bir beklentim yok” dedi.

Diren, seramiklerin akıbetini merak ettiğini vurgulayarak “Seramik panolara, darbe almadıkları müddetçe kolay kolay bir şey olmaz, ancak AKM’nin içi uzun süredir boş, orada inşaat çalışmaları yapılıyordu ve seramik panoları koruduklarını hiç sanmıyorum. Seramiklere ne oldu bilmiyorum, zaten bir ben değil kimsenin bilgisi yok, acı olan bu” şeklinde konuştu.



Bugüne kadar 60’a yakın sergi açan ve her sergisini “politik” olarak niteleyen Sadi Diren, eserlerinde daha çok Anadolu sanatını inceleyerek insan, doğa, hayvan, bitki, barış, insan sevgisi ve dayanışma konularını işledi. Batı’dan aldığı bir teknikle Hitit ve Frig gibi Anadolu uygarlıklarından esinlenerek yapıtlar verdi. Türk seramik sanayinin sanatla bütünleşmesi konusunda çaba gösteren Diren’in seramik, çömlek ve heykellerinin yanı sıra AKM ve ülkenin birçok önemli kuruluşlarının bina duvarlarında, seramik kaplama ve panoları bulunuyor.

‘Yapıyla uyum’

Sadi Diren, 2012’de, AKM örneği üzerinden Türkiye’deki mimari yapılarda seramiğin yerinin tartışıldığı oturumda ise şu ifadeleri kullanmıştı:

“Altı ay boyunca seramiklerin dizayn, sırrı ve montajını teker teker yaptım. Seramikler, AKM için özel olarak yapıldı. Bu seramikler muazzam bir iştir...

AKM yandı, ama onlar yanmadı. Dış duvar bina ile kaplanacak seramiğin uyumlu olması gerekir. Bence seramik binanın şekline, ışık alışına göre yapılmalı. Seramik, binaya giydirilmeli...”