Ankara'daki tren kazasıyla ilgili tutuklama kararı
Hareket memuru Sinan Y. ve makasçı Osman Y'nin verdiği ifadeler 9 kişinin hayatını kaybettiği Ankara'daki tren faciasının göz göre geldiğini gösterdi. Hareket memuru, 9 Aralık 2018'ten sonra tren yollarında önemli bir değişikliğe gidildiğini belirterek "Daha önce insan hatasına yer bırakmayacak bir sistem vardı. Bu tarihten sonra sistem tamamen makasçının kontrolüne bırakıldı" dedi ve kazadan dolayı üst yönetimi suçladı. Makasçı ise "Elektrikli makas işleyişini hiç görmedim, eğitim de almadım. Elektrikli makası bilmediğimi üstlerime söyledim" dedi. Tren kazasıyla ilgili mahkemeye sevk edilen 3 görevli tutuklandı.
<video:1170532>
Ankara'da 9 kişinin yaşamını yitirdiği tren kazası ile ilgili yürütülen soruşturma kapsamında gözaltına alınan 3 TCDD personeli, emniyetteki işlemlerinin ardından adliyeye sevk edildi. Savcı, 3 TCDD personeli hakkında tutuklama talebinde bulundu. Tren hareket memuru Sinan Y. Ankara Cumhuriyet Savcılığı'na verdiği ifadesinde kazada bir kusuru bulunmadığını söyledi.
TUTUKLANDILAR
Ankara'da, 9 kişinin yaşamını yitirdiğ tren kazasıyla ilgili yürütülen soruşturma kapsamında gözaltına alınıp adliyeye sevk edilen kontrolör Emin E.E., hareket memuru Sinan Y. ve makasçı Osman Y., mahkemece 'taksirle ölüme neden olmak' suçlamasıyla tutuklandı.
Sinan Y., ifadesinde kazada kendisinin kusurlu olmadığını iddia ederken sorumluluğun üst yönetimde olduğunu öne sürdü.
Sinan Y., "Benim sorumluluğum nöbetçi olduğum zamanda Ankara YHT Gar'da gara gelen yolculu ve boş trenlerin yollara kabulü ve hareket saati geldiğinde trafik kontrol memurundan yol izni alıp treni sevk etmek ve tren teşkil memuruna treni hangi yoldan hangi hatta alması gerektiğini belirtmektir. Tren teşkil memuru da benim verdiğim talimat üzerine hangi yoldan hangi hatta makasları tanzim ettiğini bana bildirerek teyit eder. Bende treni trafik kontrol memurunun verdiği seyir izni numarasını belirterek sevk ederim. Tren hareket etmeden önce tren makinisti ya benim yanıma gelir ya da ben onun yanına giderim. Kendisine son yarım saate kadar gelen trenlerin nerelerde ne kadar hız yapabileceğini gösteren belgeyi veririm. Bu esnada kendisine treni sevk edeceğim hattı söylemem, zira yayınlanan emir gereğinde Ankara'dan tüm YHT'lerin trafik kontrol memurunun aksi talimatı olmadığı sürece çıkacağı hat H1'dir" diye konuştu.
Trafik kontrol memurunun kendisine verdiği seyir izni talimatı üzerine kendisinin trene H1'den hareket emrini verdiğini anlatan Sinan Y., "Yollardaki makaslar arasındaki mesafe yaklaşık 15 metredir. H2'den H1'e geçişi sağlayan S makasının en yakın olanı 11. yoldaki makasa olan uzaklığı yaklaşık 300 metredir. S makasın H1'deki diğer ucuna uzaklığı yaklaşık 10 metredir. Tren teşkil memurunun bu mesafeyi her defasında geçip makası tanzim etmesi gerekmektedir. Benim gardan çıkan trenin hangi hatta girdiğini ve ilerlediğini görmem mümkün değildir. Ayrıca ben tren teşkil memuruyla hat yönlendirmesi yapıp, teyidini aldığım için tren makinistiyle zaman zaman hangi hatta olduğu konusunda görüşme yaparım. Bu olayda hangi hatta olup olmadığını sorduğumu hatırlamıyorum" şeklinde konuştu.
"BENİMLE İLETİŞİME GEÇİLMEDİ"
Sinan Y., şunları kaydetti:
"Meydana gelen olayda tren makinistleri 11. yoldan hareket ettikten sonra S makas değişikliği ile H1'e girmesi gerektiğini ancak makas değişikliği yapılmadan H2'ye girdiğini görmeleri gerekmesine rağmen neden bu konuda benimle iletişime geçmediklerini bilmiyorum. Tren teşkil memuru da (makasçı) bana trenin H1'den başka hatta (H2'ye) geçtiğine dair herhangi bir bildirimde bulunmadı. Ben tren teşkil memuru Osman Y. ile GSMR konuşmasıyla teyit aldığımı hatırlıyorum. Bu konuşma kayıtlarında da mevcuttur. Yollardaki makaslar kolla ya da kolay olsun diye matkapla çevrilerek düzenlenir. S makas panonun içinde bulunan butona basarak düzenlenir. Bunu tren teşkil memuru makasta değişiklik olduğunu görür ve duyar. Panoda makasın hangisine geçtiğini belli edecek bir işaret yoktur."
"GEREKLİ ÖNLEMLERİ ALMANAYAN ÜST YÖNETİM SORUMLU"
Sinan Y., "Olay, tren teşkil memurunun (makasçının) bana makasları değiştirip treni H1'e aldığına dair teminat vermesine rağmen S makası H1'e tanzim etmemesi, H2'ye girdiğini gören 81201 YHT makinistlerinin yanlış yola girdiklerine dair bana ve kontrolöre herhangi bir bilgi vermemesinden dolayı kaynaklandığını düşünüyorum. Ayrıca 9 Aralık 2018'den önce daha risksiz ve insan faktörü daha az kullanılmak suretiyle işleyen sistemin değiştirilmesi suretiyle trenlerin kabul ve sevk işlemlerini tamamen tren teşkil memurunun (makasçının) başarısına, çalışmasına, özverisine bağlayan üst yönetimin gerekli önlemi almayarak sorumlu olduğunu düşünüyorum. Benim olayın meydana gelişinde herhangi bir kusurum yoktur. İsnat edilen suçlamayı kabul etmiyorum" dedi.
<haber-yatay:1169157,1172252>
<video:1170236>
MAKASÇI: ELEKTİRİKLİ MAKAS İŞLEYİŞİNİ HİÇ GÖRMEDİM
Hareket memuru Sinan Y.'nin "Bana makas değişikliği haberi verilmediği" sözleriyle suçladığı makasçılardan (kontrol memuru) Osman Y. savcılığa verdiği ifadesinde şunları söyledi: "Saat 05.00'da kılavuz makine 8. yoldan H1'i takiben gitmesi için hareket memuru Sinan Y.'nin talimatı üzerine makası tanzim ettim. Daha sonra akşamdan 12. yolda olan saat 06.10 İstanbul trenini hareket memurunun talimatıyla H1'e tanzim edip gönderdik. Daha sonra depodan saat 06.50 Eskişehir treni boş olarak geldi. Hareket memurunun talimatıyla makasını tanzim edip 13. yola aldım. Bu treni yola alırken 12. yol başındaki makas buzlandığı için iğne ucu oturdu ancak kilitleme yapmadı. Ben de hareket memuruna bu durumu bildirdim. Treni yavaş hareketlerle yola yerleştirdik. Daha sonra gece en son gelip 11. yolda park halinde olan saat 06.30 Konya trenini hareket memurunun H1'den sevk etmem talimatı üzerine panodan elektrik kontrolünü S makası yeşil renkli butona basarak H1'e geçirdiğimi hatırlıyorum. Ancak yoğunluk nedeniyle hareket kontrol memuru Sinan Y.'e bunu yaptığımı teyit ettiğimi hatırlamıyorum".
"DAHA ÖNCE ELEKTRİK KONTROLLÜ MAKAS EĞİTİMİNİ ALMADIM"
Osman Y, ifadesinde şöyle konuştu: "Ben panodan elektrik kontrollü makasın işleyişini daha önce görmemiştim, eğitimini de almadım" sözleri dikkat çekti. Osman Y., devamla ifadesini şöyle sürdürdü: "Sadece 09/12/2018 tarihinde yürürlüğe giren değişiklikle bu makasın önemi arttığı için 08/12/2108 tarihinde servis müdür yardımcısı olarak bildiğim Ergün Bey'e ben bu makasın kontrolünü bilmediğimi söyleyince 'sen S makasın işlevini yapmazsın, öbür makaslara bakarsın' dedi. Ben de ne olur ne olmaz diye yine de kendisine sordum. O da bana yukarıda belirttiğim şekilde anlattım. Ancak gece nöbetinde tek başına kalınca ne olacağı konusunda herhangi bir şey söylemedi zira o gece nöbetinin tek kişi tutulduğunu bilmiyordu. Ben de nöbete girdiğim ilk gün olan 09/12/2018 günü öğrendim".
"YHT GAR MÜDÜR YARDIMCISI BENİ KONTROL ETMEDİ"
Osman Y. ifadesini şöyle sürdürdü: "Çalışma takvimimi ve mesaimi YHT Ankara Gar müdür yardımcısı Kadir O. belirler. Görev yaptığım süre içinde hiç gelip beni kontrol etmedi."
"TAKSİRLE ÖLÜME NEDEN OLMAK" SUÇLAMASIYLA TUTUKLAMALARI İSTENDİ
Kazada kusuru bulunduğu gerekçesiyle gözaltına alınan 3 TCDD görevlisi, savcılık sorgularının ardından tutuklama istemiyle nöbetçi sulh ceza hakimliğine sevk edildi. Kaza soruşturması kapsamında gözaltına alınan hareket memuru S.Y, makasçı O.Y. ve kontrolör E.E.E, emniyetteki işlemlerinin tamamlanmasının ardından getirildikleri Ankara Adliyesinde, soruşturmayı yürüten cumhuriyet savcısına ifade verdi. Savcı, ifade işlemi sonrasında şüphelileri 'taksirle ölüme neden olmak' suçlamasıyla tutuklama talebiyle nöbetçi sulh ceza hakimliğine sevk etti.
Ankara-Konya seferini yapan YHT'nin 13 Aralık'ta Yenimahalle ilçesindeki Marşandiz istasyonunda kılavuz lokomotif ile çarpışması sonucu 9 kişi hayatını kaybetmişti.
BAKAN TURHAN NE DEMİŞTİ?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, 9 kişinin yaşamını yitirdiği kazanın ardından yaptığı açıklamada, sinyalizasyon sisteminin şart olmadığını söylemişti. Turhan, kazaya ilişkin “Sinyalizasyon yoktu kaza oldu değerlendirmeleri yanlış. Sinyalizasyon olmazsa olmaz bir sistem değil” dedi. Turhan, bir gazetecinin “Bu trenlerde sinyalisasyon sistemi var mıydı” sorusu üzerine de “Bu soru doğru bir soru değil. Sinyalizasyon sistemleri demiryolu hatlarında bulunan bir sistem” ifadelerini kullandı. Bakan Turhan'ın bu ifadelerini kamuoyunda tepkilere neden oldu.
En Çok Okunan Haberler
- Son anket: AKP eridi, fark kapanıyor
- Adliyede silahlı saldırı: Ölü ve yaralılar var!
- Türkiye'nin 'konumu' hakkında açıklama
- Ayşenur Arslan’ın Colani ile ilişkisi
- Hatay’da yaşayan Alevi yurttaşlar kaygılı
- Serdar Ortaç: 'Ölmek istiyorum'
- Kalın Colani'nin yolcusu!
- NATO Genel Sekreteri'nden tedirgin eden açıklama
- Türkiye'den Şam Büyükelçiliği'ne atama!
- 21 kişinin daha hastanelik olduğu ortaya çıktı