Arter'deki 'Sessiz' 'Yara'lar

Arter'in ilk üç katında yer alan "Yara" sergisi deri, doğa ve insan bedeni arasında geçişler barındırırken, üçüncü kattaki "Şeylerin Sessiz Şekli" yansımalar ve algı oyunlarıyla insan zihnini zorluyor.

21 Haziran 2012 Perşembe, 14:07
Abone Ol google-news

Arter her katında farklı dünyalara kapı açan iki sanatçının sergisine ev sahipliği yapmaya başlıyor. Sophia Pompéry’nin “Şeylerin Sessiz Şekli” ve Berlinde de Bruyckere’nin “Yara” (The Wound) başlıklı sergileri, bugünden başlayarak eşzamanlı olarak 26 Ağustos’a kadar devam edecek.

Arter’in ilk üç katında yer alacak “Yara” başlıklı sergiyle İstanbullular Belçikalı sanatçı De Bruyckere ile ilk kez tanışacak. Küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği sergide, sanatçının 1990’lardan bu yana ürettiği heykel ve resimlerin yanı sıra bu sergi için yaptığı yeni işler de yer alıyor.

Arter’in girişinde izleyiciyi karşılayan kemik-ağaç karışımı heykeller, sizi içeride nasıl bir dünyanın beklediğinin ipuçlarını veriyor olsa da üst katta izleyiciyi bambaşka bir atmosfer bekliyor.

Sanatçının “Kayıp II” ve “Kayıp III” işleri, gerçek deri kullanılarak yapılmış tay heykelleri. Doldurulmuş hayvanlar gibi gözükseler de sanatçı ve küratör bu işlerin gerçek tay derisi kullanılmış birer heykel olduğunu vurguluyor. Yaşadığı şehrin veteriner fakültesiyle işbirliği içinde çalışan sanatçı, işlerinde, halihazırda ölmüş, yakılacak hayvanların derilerini kullanıyor. Belki uykuda belki de ölmüş gibi görünen bu heykelleri saran bir de ‘hayat’ söz konusu bu katta. Fransız dansçı ve koreograf Vincent Dunoyer, sergi boyunca her gün 15.00 ve 18.30’da gerçekleştireceği “Emanet” başlıklı performansla bedenini ve “Kibir” başlıklı performans videosuyla, tayların yarattığı hüzün duygusunu ‘hareket’e çeviriyor.

Bu sergiyle Arter, ilk kez kendi binasının dışında da sergisini devam ettiriyor. De Bruyckere’nin sergi için ürettiği yeni işlerin diğer ikisi, bir 19. yüzyıl yapısı olan Çukurcuma Hamamı’nda gösteriliyor. Sanatçının yerel ve tarihi dokuyu da kullanmak istemesi doğrultusunda seçilen bu mekân, sanatçının eserlerinde deri ve bedeni kullanmasıyla da bir paralellik sağlıyor.

Pompéry’nin ‘yanıltıcı’ işleri

Küratörlüğünü Ece Pazarbaşı’nın üstlendiği, Arter’in üçüncü katında yer alan Sophia Pompéry’nin “Şeylerin Sessiz Şekli” başlıklı kişisel sergisi ise sanatçının video yerleştirmeleri ve objelerden oluşan yaklaşık 10 işinden oluşuyor. Arter izleyicisi, Pompéry’ye aşina. Sanatçının 2009 tarihli, alttan ve üstten aynı anda yanmış bir mumu gösterdiği “Lighting up, burning down” başlıklı video yerleştirmesi, Arter’in açılış sergisi Starter’da yer almıştı.

Bu sergide de Pompéry’nin insanların algılarıyla ve fizik kanunlarıyla oynadığı eserleri görmek, doğru bildiğimiz şeylerin ne kadar yanıltıcı olduğunu görmek mümkün; birbirinin aynısı iki patlamış mısır tanesi ya da birbiriyle aynı boyda olmayan iki metre gibi...

www.arter.org.tr