"Basit bir matematik hatası"

Isparta'da 30 Kasım 2007'de meydana gelen, 57 kişinin öldüğü uçak kazasıyla ilgili olarak Dünyaya Bakış Havacılık (World Focus) ile Atlasjet Hava Yolları firmalarına açılan davanın 11'inci duruşması yapıldı.

04 Nisan 2011 Pazartesi, 19:13
Abone Ol google-news

Isparta Ağır Ceza Mahkemesindeki duruşmaya, sanık Atlasjet Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murat Ersoy, kaza tarihinde Atlasjet Hava Yolları'nın yönetim kurulu başkan yardımcısı ve genel müdürü olan Tuncay Mustafa Doğaner, kaza tarihinde Atlasjet Hava Yolları'nın uçuş işletme sorumlusu olan Mehmet Şerif Erbilgin'in yanı sıra Faruk Çağımlı, Necati Küçük, Fikri Zafer Dinçer ve Hilmi Tülemen ile kazada hayatını kaybedenlerin yakınları katıldı.

Mehmet Şerif Erbilgin, kaza tarihinde Atlasjet firmasında uçuş işletme sorumlusu olarak görev yaptığını ve görev alanına pilot eğitimleri ile hostes alımlarının girdiğini belirtti.

Uçağın arızalarıyla ilgili sorumluluğu bulunmadığını söyleyen Erbilgin, kazada hayatını kaybeden pilotun da Atlasjet Hava Yolları'na bağlı çalışmadığını, kiralanan uçakla geldiğini kaydetti.

Uzun yıllar kaza kırımına katıldığını ve pilot yetiştirdiğini ifade eden Erbilgin, kaza olduğunda enkaz mahallinde incelemeler yaptığını belirtti.

Kazanın basit bir matematik hatasından kaynaklandığını ileri süren Erbilgin, pilotun iniş sırasında dereceleri doğru yapamamasından dolayı hatalı iniş yaptığını iddia etti.
İniş sırasında pilotun, bulunduğu noktadan 30 derece çıkarma yapması gerekirken 30 derece toplama yaptığını söyleyen Erbilgin, ''Basit bir matematik hatası vardır, pilot çıkarma yapacağı yerde toplama yapmış ve iniş derecesini buna göre ayarlamış. Buna pilotaj hatası da denilebilir. İnsan faktörlü bir hata'' diye konuştu.

İddianamede belirtilen uçak arızalarıyla ilgili olarak da Erbilgin, hiçbir pilotun arızalı uçağa bilerek binmeyeceğini kaydetti.

Isparta Süleyman Demirel Havalimanı'yla ilgili eleştirilerin yersiz olduğunu savunan Erbilgin, şöyle konuştu:

''24 saat uluslararası uçuşlara açık bir havalimanı. Isparta Süleyman Demirel Havalimanına haksızlık yapılıyor. Gece uçulmaz diye bir şey olamaz, elverişli bir meydan. Yurt dışından Antalya'ya gelen uçaklar bile Isparta meydanını yedek olarak tutarlar. Ayrıca pilotun Isparta meydanına ilk defa geldiği belirtiliyor, yurt dışından da pilotlar geliyor ve onlar da Isparta'yı ilk defa görüyorlar. Türkiye'de Isparta'dan daha zor iniş yapılabilecek meydanlar var.''

Kaza tarihinde Atlasjet Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü olan Tuncay Mustafa Doğaner de uçak arızaları konusunda sorumluların kendileri değil World Focus olduğunu belirtti.

Atlasjet firması olarak söz konusu firmadan kısa süreli uçak kiraladıklarını kaydeden Doğaner, pilotun da uçağı hareket ettirmeden önce tüm kontrollerini yapıp havalandığını ifade etti.

Uçaktaki arızaları pilotun bilebileceğini ve bunu rapor edeceğini belirten Doğaner, ''Cerrah hata yaparsa hasta ölür ama pilot hata yaparsa hayatındaki en değerli varlık kendi canını da kaybeder. Hiç kimse bilerek ölüme gitmez'' diye konuştu.

Pilotun eğitimini de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün kontrol ettiğini, kendilerinin sadece lisanslara baktığını ifade eden Doğaner, Isparta Süleyman Demirel Havalimanının tehlikeli bir meydan olduğu yönündeki iddiaları doğru bulmadığını söyledi.

Doğaner, ''O zaman doğuya, Van'a hiç uçmayın, Trabzon'a yaklaşmayın bile'' dedi.
Kazanın, uçağın iniş açısındaki bir hatadan kaynaklandığını ileri süren Doğaner, uçağın 223 derecede bulunduğunu ve iniş için dönüş açısını 30 derece çıkarması gerekirken 30 derece topladığını, 193 derecede inmesi gerekirken 253 derecede iniş yaptığını kaydetti.
Bu durumun insan faktöründen kaynaklanan bir hata olduğunu söyleyen Doğaner, ''Basiretin bağlanması gibi bir durum söz konusu. 193 derecede uçması gerekirken 253 derecede uçuyor. İnsan kaynaklı bir hata'' dedi.
 

''Tüm meydanlarda radar olmalı"

Söz konusu kazadan başta devlet olmak üzere herkesin ders çıkarması gerektiğini belirten Doğaner, ''Türkiye'nin bu kazadan çıkaracağı ders, tüm meydanların radarla kaplanmasıdır. Bugün Amerika'da mahalle aralarındaki havalimanlarına iniş yapıyorsunuz, çünkü hepsinde radar var'' diye konuştu.

Sanık ifadelerinin alınmasının ardından mahkeme heyeti Anadolu Üniversitesinden Yrd. Doç. Dr. Hakan Karakehya, pilot öğretmenler Mehmet Özler ve Serdar Dalkılıç ile özel şirkette görevli Ahmet Ufuk Güneş ve Umut Berkay'ı bilirkişi olarak tayin etti ve duruşmayı 11 Mayıs 2011'e erteledi.