Çarşı pazarda bayram hareketliliği
Kurban bayramının yaklaşmasıyla birlikte büyük alışveriş merkezleri ve semt pazarlarında bayram alışverişinin tatlı telaşı yaşanıyor.
Her bayramda olduğu gibi bu bayramda da yurttaşlar, hem yakınlarına bayram hediyesi almak hem de erteledikleri ihtiyaçlarını gidermek için bayram alışverişine çıktı. Üst gelir grubu, alışveriş mekanı olarak tercihlerini ünlü markaların mağazalarının bir arada olduğu AVM'lerden yana kullanırken, dar gelirliler ise bayram alışverişi için semt pazarlarının yolunu tuttu.
Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Mehmet Nane, her yıl olduğu gibi bu yıl da perakende sektöründe bayram hareketliliğinin görüldüğünü belirterek, bayramın ilk günü genellikle dini vecibelerini yerine getiren vatandaşların diğer üç gün sosyalleşmek adına alışverişe yöneldiklerini kaydetti.
Bu yüzden bayramların bir anlamda sosyalleşme aracı olarak kullanıldığını dile getiren Nane, ''Biz bayramın ikinci, üçüncü ve dördüncü günlerde sektörde normal bir güne göre yüzde 50'nin üzerinde satış artışı bekliyoruz. Sektörde bayram dönemlerinde satış artışı hep olur. Ama hediye olur, ama ertelenmiş bir ihtiyaç alımı olur. Bir de bayram günleri genellikle bilgisayar ve buna benzer uzun zaman ayrılması gereken ihtiyaçların alınması için iyi bir fırsat yaratır. Dolayısıyla bayram bereketiyle beraber gelir'' dedi.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz da perakende sektöründe bayram öncesinde ekim ayının çok iyi geçtiğini, özellikle geçtiğimiz hafta sonundan itibaren alışverişin tavan yaptığını söyledi. Piyasadaki canlılığın gayet iyi durumda olduğunu ifade eden Yılmaz, ''Sektörde bayram hareketliliği çok değişkendir. Hafta sonu veya hafta içine denk geldiğiyle ilişkili olarak değişir. Ancak bayram haftasında toplamda bir önceki haftaya göre yüzde 60 ila yüzde 100 arasında fazla ciro yapmayı bekliyoruz'' diye konuştu.
Dar gelirlinin adresi yine semt pazarları oldu
Gelirleri fazla olmamasına karşın yine de kendileri ve yakınları için bayramlık almak isteyen yurttaşlar ise alışveriş ortamı olarak bu yıl da semt pazarlarını tercih etti. Özellikle başkentteki Ulus Semt Hali ve civarında bulunan iş yerlerindeki mağazalardan alışverişlerini yapmayı tercih eden Ankaralılar, fiyatların geçen bayrama göre aynı kalmasından memnun olduklarını dile getirdi. Yurttaşlar, ülkenin ekonomik koşulları da göz önüne alındığında fiyatların normal seviyelerde olduğunu ifade etti. Bayramların değişmez ikram ürünü çikolatalar Ramazan ayındaki fiyatlarını korurken, buna karşın esnaf müşteri yoğunluğu açısından Şeker bayramının gerisinde kaldıklarını belirtti.
Kurban bayramında et arzının artması nedeniyle satışlarında belirgin bir düşüş bekleyen şarkütericiler de ürün satış miktarlarında normal zamanlara göre yarı yarıya azalma beklediklerini kaydetti. Bayramın hemen öncesinde müşteri yoğunluğunun artacağını düşünen şarküteri esnafı, yine de normal dönemdeki satış miktarlarını yakalayamayacaklarından endişe duyuyor. Fiyatlarda bayram öncesi döneme göre belirgin bir farklılık gözlenmezken bir kilo pastırma 34-54, bir kilo sucuk ise 13-25 lira arasında satılıyor.
Her bayramda olduğu gibi bu bayramda da özellikle tekstil ürünleri en çok ilgi gösterilen ürünler arasında yer alıyor. Orta ve düşük gelir gruplarına hitap eden mağazalardaki kıyafetler, geçen yılki kurban bayramındaki fiyatlarını koruyor. Buna göre, takım elbise, gömlek, kravat ve kabandan oluşan bir kıyafet grubu 400 liraya alıcı buluyor.
Bayramı yeni kıyafetlerle karşılamak isteyen kadınların ise 90-100 liraya pardösü, 100-150 liraya kaban, 30-50 liraya ise etek bulmaları mümkün. Mağaza yetkilileri bu fiyatların bir yıl önceki fiyatlarla aynı olduğunu, hatta bazı ürünleri geçen yıla göre daha ucuz bedellerle sattıklarını dile getirdi.
Üst gelir grubunun alışveriş için tercih ettiği Ankara'daki AVM'lerde ürün fiyatları geçen yıla göre aynı kalmasına karşın, semt pazarları ile AVM ürünleri arasındaki belirgin fiyat farkları dikkati çekiyor. Bayrama özel kampanya veya indirimler uygulanmadığı pek çok mağazada, takım elbise fiyatları 175-600, kaban fiyatları 350-850, ayakkabı fiyatları 300-435, gömlek fiyatları 80-170 lira arasında değişiyor. Öte yandan orta ve düşük gelirli vatandaşlar alışverişte daha çok nakit para kullanmayı tercih ederken, AVM'lerden alışveriş yapan vatandaşlar ise daha çok kredi kartını kullanıyor.
Kredi kartı harcamaları cirosu arttı
Öte yandan, Bankalararası Kart Merkezi'nin (BKM) bu yılın ilk 9 aylık döneminde yerli ve yabancı kredi kartı ile farklı e-ticaret sitelerinden yapılan harcamaların cirosu, geçen yılın eylül ayına göre yüzde 52 oranında artarak 16 milyar 971 milyon 250 bin liraya ulaştı. Aynı dönemde gerçekleşen işlem adedi ise geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla yüzde 37 artarak 91 milyon 735 bin 485'i buldu.
Yine BKM verilerine göre, geçtiğimiz yıl 9 günlük resmi tatil dönemi olan 12 Kasım-21 Kasım 2010 tarihleri arasında kredi kartlarıyla 22 milyon 13 bin 872 adet işlem gerçekleştirilmiş, bu işlemlerle yapılan harcamaların cirosu 2 milyar 94 milyon 68 bin 128 lirayı bulmuştu.
Tatilin başladığı 12 Kasım Cuma günü kredi kartları ile en çok harcamanın yapıldığı gün olurken, tüm sektörlerde kredi kartları ile yapılan harcamaların cirosu 362 milyon 368 bin 327 lira olarak kaydedilmişti. Ayrıca, 12 Kasım 2010'da BKM switch sistemi üzerinden geçen 5 milyon 388 bin 759 adet işlemle tüm zamanların bayram öncesi yapılan alışveriş rekoru kırılmıştı.
En Çok Okunan Haberler
- Korgeneral Pekin'den çarpıcı yorum
- Colani’nin arabası
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas Yönetim Kurulu Üyesi Özcan, uçakta olay çıkardı
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Komutanları olumsuz görüş vermedi, görevlerinden oldu
- 148 bin metrekarelik alan daha!
- '100 yılda bir görülebilecek akımın başlangıcındayız'
- Milletvekilleri Genel Kurulu terk etti!
- Erdoğan'dan Suriyeliler açıklaması