Çocuğun başarısı aileye bağlı...
“İnsanlar bir sınıfta oturup, öğrenmek için yaratılmamış. Çocuklar, sokakta, koşturarak daha iyi öğreniyorlar. Bu yüzden de okuldan en çok yarar sağlayanlar, okulu oyun yeri olarak gören çocuklar oluyor’’ diyor İngiliz eğitimci John Abbott.
21. Yüzyıl Öğrenme Girişimi Başkanı John Abbott’ı Antalya’da düzenlenen “Okulda Yenilenme’’ başlıklı sempozyumda dinleme olanağı buldum. Abbott, geleneksel eğitim sisteminin çocukta doğuştan var olan yaratıcılığı öldürdüğünü söylüyor. Abbott, anne-babalara önemli uyarılarda bulundu:
“18 yaştaki başarı göstergesinin en iyi yolu, çocuğun 5 yaş öncesi ailesi ile olan ilişkisidir. Bu yaş öncesi ailesi tarafından sevilen, dokunulan, desteklenen çocuk daha sonra başarılı oluyor. Çocuğunuzun başarılı olmasını istiyorsanız onu sevin, onunla konuşun ve sevdiği şeyleri yapabilmesi için fırsat verin. Anne-babalar çocuğun ilk öğretmenleridir.”
Aynı sempozyumda Belçika ve Hollanda’dan gelen akademisyen ve okul müdürleri, ülkelerinde uygulanan farklı eğitim modellerini anlattılar.
Belçika’da bulunan “Devler Evi” adlı ilköğretim okulunun kurucusu ve müdürü Wim Da Baets, “her çocuk başarılı olduğu alanda desteklenmeli. Başarı için bu şart” dedi. Baets’e göre, çocuğun dansa ilgisi varsa, bu yönde desteklenmeli, önü açılmalı, fırsatlar yaratılmalı, örneğin edebiyat dersinde dansla ilgili yazmalı, okumalı. Çocuklara öğretmenlik yapmak yerine rehberlik edilmeli.
Bilgi transferi yerine koçluk
Dalton okullarında dersler, öğrencinin kapasitesine göre başlatılıyor. Koridorların da birer öğrenme/çalışma mekânı olarak kullanıldığı bu okullarda “Dalton saatleri” var. Haftada ortalama 6 olan “Dalton saatleri”nde öğrenciler, ne yapmak istiyorlarsa onu seçiyorlar. Bu seçim her gün yapılıyor. Öğrenciler, ders planlamasını kendileri yapıyorlar, ders başarılarını da mümkün olduğu kadar kendileri kontrol ediyorlar.
Bu okullarda öğretmenler, bilgi transferinden çok öğrencilere koçluk ve rehberlik yapıyorlar.
Sınırlı özgürlük ve işbirliği
Hollanda’daki Dalton Okulu müdür yardımcısı ve kimya öğretmeni W. Frederik Schmale, Dalton Eğitim Planı’nı anlattı. ABD’de, Massachusetts’in Dalton kasabasında, ilkokul öğretmeni Helen Parkhurst tarafından geliştirilen Dalton Eğitim Planı’nın üç ilkesi bulunuyor.
Sınırlandırılmış Özgürlük: Özgürlük sınırlandırılıyor çünkü “disiplinsiz bir öğrenci özgür biri değildir’’. Öğrenci sorumluluklarını bilmeli, kendi seçimlerini yaparken, başkalarının haklarına da saygı duymalı.
Bağımsızlık: Öğrenciler, gerektiğinde öğretmene danışarak, bağımsız düşünüyor, bağımsız hareket ediyor ve bağımsız çalışıyorlar.
İşbirliği: Öğrenciler başkalarına saygı duymalılar, kendi sınıfları ve yaşıtlarıyla işbirliği yapmalılar. Böylece yetişkin olduklarında başka insanlarla işbirliği içinde çalışabilirler.
En Çok Okunan Haberler
- Suriyeliler memleketine gidiyor
- İlber Ortaylı canlı yayını terk etti!
- Yaş sınırlaması Meclis’te
- İBB, Bilal Erdoğan dönemindeki taşınmazları geri aldı
- Erdoğan'dan flaş 'Suriyeliler' açıklaması
- ATM'lerde 20 gün sonra yeni dönem başlıyor
- Lütfü Savaş CHP'den ihraç edildi
- Suriye’de şeriatın sesleri!
- 'Onun ne olduğunu iyi biliyoruz'
- Hamaney 'Suriye' sessizliğini bozdu!