Fazıl Say'ın gecesiydi

Önceki akşam Lütfi Kırdar Konser Salonu'nda çok özel iki saat yaşadık. Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası'nın 2011'deki bu son konserini özel yapansa Fazıl Say'ın hem besteci, hem de piyanist olarak sahnede yer almasıydı. Üstelik dahası da vardı…

22 Aralık 2011 Perşembe, 15:28
Abone Ol google-news

Dahasını, onursal şefleri Gürel Aykal yönetimindeki Borusan Filarmoni Weber’in
Freischütz Uvertürü’nü seslendirdikten sonra gördük. Fazıl Say’ın Klarnet Konçertosu’nun
Türkiye ilkçalınışını gerçekleştirecek olan Sabine Meyer’le gelmesini beklediğimiz Gürer
Aykal, Fazıl Say’la birlikte geldi ve birer iskemle çekip sahnenin önüne oturdular.

Gürer sordu, Say yanıtladı. Peki, neler anlattı Say? Çocukluğundan beri onu etkileyen,
tanıdığı ilk büyük şair olan Hayyam'ı klarnet aracılığıyla anlatmak istediğini söyledi.
Hayyam'ın başkaldıran, dünya ve insanları, dini, cennet cehennemi, sistemleri sorgulayan
bir filozof, şair, astronom ve matematikçi olduğunu ekledi. Bazı rubailerini bugün biri yazsa
Silivri'yi boylardı sözü salonu acı acı güldürdü. Ardından besteleme sırasına göre bölümleri açıkladı. Üçüncü bölümün Hayyam'ın erdemli yaşlılık bölümünü anlattığını; ikinci bölümde eşiyle tanışmasının, şarap ve rubailerin olduğunu; ilk bölümde ise önce çayırlarda koşup oynayan çocuk, ardından da baskıyla tanışan genç Hayyam'ı yansıttığını anlattı.

Bu söyleşiden Haziran 2012'de BİFO'nun Say'ın Mezopotamya adlı 2. Senfoni'sini
seslendireceğini; Aralık 2012'de ise 2. BİFO – Fazıl Say Festivali'nin yapılacağını ve bu
kapsamda Uzay adlı 3. Senfoni'nin çalınacağını da öğrenmiş olduk.

Söyleşinin ardından, dünyanın en iyi klarnet sanatçılarından biri olduğunu Say’ın ağzından
da duyduğumuz Meyer, Borusan Filarmoni eşliğinde “Hayyam” Klarnet Konçertosu’nu
yorumladı. Hayyam'ın sesi olan Meyer'in klarnetinin karşısında Hayyam'ın sevdiği kadının
sesi ise İzmir Devlet Senfoni'den konuk gelen Julya Krepak'ın çellosuydu. Hayyam'ın ölümü üzerine sevdiği kadının ağıtıyla (çello solo) biten üçüncü bölüm – bana göre – konçertonun en sıcak bölümüydü.

Aradan sonra Fazıl Say Çaykovski’nin 1. Piyano Konçertosu’nda piyano tuşlarındaki
ustalığını bir kez daha gösterdi. Fazıl Say'ın kendine özgü fırtınalı biçemiyle renklenen 20
Aralık 2011 Çaykovski 1. Piyano Konçertosu seslendirisi, bana göre, yeni ve yaratıcı bir
yorumdu.

Bu konseri kaçırsam ve bu yazıyı okusam üzülürdüm.