"Metrobüs hattı cinayet şebekesi gibi çalışıyor"

Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şube Yönetim Kurulu Başkanı İlter Çelik, "İstanbul'da 'trafiği rahatlatmak' amacıyla yapılan metrobüs hattı bir cinayet şebekesi gibi çalışmaya devam ediyor. Sorumlu kurumlar ise bir açıklama yapmadan, yaşananları izliyorlar" dedi.

Abone Ol google-news
Yayınlanma: 08.12.2011 - 12:25

Dün akşam Hadımköy-Yenibosna hattında yaşanan metrobüs kazası ile ilgili yazılı bir açıklama yapan Başkan İlter Çelik, metrobüs kazalarının İstanbul için bir ulaşım ana planının olmamasından ve yetkililerin bu konuda uzmanların mesleki birikimlerine sırt çevirmesinden kaynaklandığını iddia etti. Sorumlu kurumların açıklama yapmadan yaşananları izlediğini ifade eden Çelik, "Bu kötü yönetimlerin faturasını halka ödetenler yanlışlarından bir an önce dönmeli, hesap vermelidirler" dedi.


Yaşanan kazalar ders olmalıydı

Metrobüs güzergâhının yapımı esnasında da can güvenliği ile ilgili gerekli önlemlerin alınmadığını ve can kaybının yaşandığını belirten Çelik, "22 ve 26 Ocak 2009'da 5 günde 2 motosiklet sürücüsünün kafalarının koparak ölümlerine neden olan kazalar, 30 Nisan 2009'da Topkapı'da yaşanan kaza, 2 Mayıs 2009 Karayolu Trafik Güvenliği gününde Avcılar'da yaşanan kaza, 10 Kasım 2009'da Merter'de yaşanan kaza ve en son 17 Mayıs 2011'de Avcılar'da yaşanan kaza ders almak için yeterli olmalıydı" dedi.
Metrobüsün yetersiz ve İstanbul genelinde etkin olmayan bir ulaşım sistemi olduğunu ifade eden Çelik şunları kaydetti:

"Servis yolları etkisiz hale getirilmiş, ya da motorlu araçlar, metrobüsten artan şeritlere sıkıştırılmıştır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve İETT yetkilileri, her yönüyle plânlanmış özel araçlara alternatif ve yenilikçi bir kent içi toplu ulaşım sistemi yerine daha çok İstanbul'un nüfusundan az Avrupa ülkelerinin kentimize göre minyatür ölçekteki kentlerinde kullanılan demode bir sistemi kentimize uydurmaya çalışmışlardır. Bu yapılırken de her zaman olduğu gibi insan güvenliği göz ardı edilmiş, yeterli önlemler alınmamıştır."

"Sorumlu İstanbul Büyükşehir Belediyesi"

Etkin ve akılcı plânlanma yerine geçici çözümlere başvurulduğunu belirten Başkan Çelik, "Can ve mal güvenliğine önem vermeyerek ölüme sebep olan başta İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve bu işten sorumlu olan yetkililer, 'metrobüsle kentin ulaşım sorununu çözdük' diye medyaya demeç veren, ulaşım ve işletme bilgisinden ve İstanbul Kenti'ni analiz etmekten yoksun İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü yetkilileri, bu kazalardan sorumlu tutulmalıdırlar. Bu yapılmazsa, plansız ve gelişigüzel projelerin "ben yaptım oldu" mantığı ile icrası, bunların sebep olacağı can ve mal kayıpları artarak sürecektir" dedi.


"Kent planlamacıları ile çalışın"

Çözüm, akılcı yöntemlerle uzun vadeye yayılan raya bağımlı normal ve rapid (seri) sistemlerin devreye sokulması ve bu sistemlerin otobüs, minibüs, dolmuş ve deniz ulaşımıyla eşgüdümlü şekle getirilmesi gerektiğini ifade eden Çelik, "Bunun için İstanbul kent içi ulaşım sorumlularının, başta kent plânlamacıları olmak üzere üniversiteler ve meslek odalarıyla birlikte çalışmaları gerekmektedir. Bu yapılmadığı zaman, metrobüs gibi ihtiyaca cevap vermeyen sistemler çözüm olarak ortaya atılmakta, amaçsız yatırımlarla İETT gibi ulaşım kuruluşlarının ödemeler dengesi daha da bozulmaktadır, bu kötü yönetimlerin faturasını ise halk ödemektedir" dedi.

"Yanlış kararlarınız can almasın"

Karar süreçlerinde meslek odalarının, üniversitelerin ve sivil toplum kuruluşlarının görüşlerinin değerlendirilmediğini belirten Başkan Çelik şunları kaydetti:
"Bilimi dışlayan 'rantçı' anlayış 'can almaya' devam edecektir. Kamu yararı gözeten bir kurum olarak yetkilileri uyarıyoruz; kent ve insana dair kararlarınız ve uygulamalarınız, piyasacı rantçı anlayışınız, kente ve insana zarar verir niteliktedir. Kamu kaynaklarının maksimum fayda ile değerlendirmek için kamusal karar ve denetim süreçlerini işletin. Metrobüs projesinde olduğu gibi eksik ve dolayısıyla yanlış kararlarınız can almasın."


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler