Ölümüne pizza servisi
Yoğun rekabette 'en kısa sürede teslime' odaklanılan hizmet sektöründe kısıtlı zamanda en hızlı servisi yapmak zorunda kalan motosikletli kuryeler, her gün yüzlerce ciddi kaza yapıyorlar.
Türkiye’de hacmi 5 milyar dolara varan hazır gıda ve paket servis alanında yaşanan amansız rekabet, bir yandan motosikletli kuryelerin kayıt dışı çalıştırılmasına yol açarken bir yandan çalışanların kelle koltukta hizmet vermesine neden oluyor. Siparişlerin en kısa sürede teslim edilmesi mantığına dayanan hizmette, işini kaybetme korkusu, motokuryeyi, trafik kurallarını bile zaman zaman hiçe sayarak canı pahasına yetişmeye zorluyor.
Türkiye’de sayısı yaklaşık 100 bin olan motokuryenin yarısının kayıt dışı hizmet verdiğini anlatan Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı Özgür Alıcı, kısıtlı zamanda seri ulaşıma zorlayan işverenler nedeniyle motokuryelerin her an ölümle burun buruna yaşadıklarını söyledi. Sadece İstanbul’da yılda 5 bin motokuryenin kaza yaptığını belirten Alıcı, “Türkiye’de her yıl 200, İstanbul’da ise ortalama 60 kişi yaşamını yitiriyor. Yılda 250 kişi de sakat kalıyor. Bu kazaların büyük kısmını kısa sürede paket servisi vaat eden yemek şirketinde çalışan kuryeler yapıyor. Pizzanın yenisi gelir, ama kuryenin yenisi gelmez” dedi.
Bilinç eksikliği var
Kendisinin küçük yaşlardan beri motosiklet kullandığını, buna rağmen her gün en az iki kaza yaptığını ifade eden Alıcı şöyle devam etti: “Türk toplumunda hâlâ motosiklet kültürünün oluşmaması nedeniyle araç kullanan pek çok insan motosikletlere dikkat etmiyor ve bu da kazalara yol açıyor. Toplumda bu anlamda ciddi bilinç eksikliği var. Buradan yola çıkarak biz dernek olarak Türkiye’nin her bölgesine motosiklet yollarının yapılması için Meclis’e gitmeyi planlıyoruz. Avrupa’nın her yerinde kuryecilik sektörü de bu şekilde hizmet veriyor.”
Kısa sürede yetişmek zorunda
Görüştüğümüz bazı motokuryeler yaşadıkları sıkıntıları şöyle dile getirdi:
Adem Ş: Yaklaşık 10 yıldır motosiklet kullanıyorum. Açıköğretim işletme okudum, ancak iş bulamadığım için geçici olarak bu işte çalışmam gerekti. En önemli sorun kısa sürede pizzayı yerine ulaştırmak. Burada ciddi bir gayret sarf ediyoruz. Çünkü pizza ancak 7-8 dakikada hazır olabiliyor. Geri kalan sürede ürünü ulaştırmak ciddi bir cambazlık gerektiriyor. Biz bu stresi her gün yaşıyoruz. Ürünün geç götürülmesi halinde bizim cebimizden para çıkmıyor, ancak performans çizelgemize olumsuz not işleniyor. Biz de buna meyil vermemek için yeri gelince sağlığımızı hiçe sayıyoruz.
Hayati Özdemir: İki yıl önce yemek dağıtmaya başladım. Sigortamı yeni başlattılar. Geçen yıl evlendim. Aldığım bin TL maaşla hem kiramı ödüyor hem de evimi geçindiriyorum. İşimiz hız olduğu için her gün pek çok kaza atlatıyoruz. Yolumuz olmadığı için biz aralardaki boşluklardan kaçmaya çalışıyoruz. Haliyle diğer araçlar da bizi görmüyor ve kaza riski artıyor. Bir keresinde önümdeki araç beni görmeyip sağ şeride geçince duramadım ve araca çarpıp takla attım. Şansıma bana bir şey olmadı.
Barış Kurşun: 14 yıldır İstanbul’da motokurye olarak çalışıyorum. Toplumumuzda motosiklet kültürü oluşmadığı için trafikte bizi unutup görmüyorlar. Kazaların en çoğu şerit değiştirirken araçların sinyal vermemesinden kaynaklanıyor. Her gün ciddi kazalar atlatıyor, kelle koltukta iş yapıyoruz.
En Çok Okunan Haberler
- Korgeneral Pekin'den çarpıcı yorum
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Colani’nin arabası
- Petlas Yönetim Kurulu Üyesi Özcan, uçakta olay çıkardı
- Komutanları olumsuz görüş vermedi, görevlerinden oldu
- 148 bin metrekarelik alan daha!
- 3 zincir market şubesi mühürlendi
- Nevşin Mengü hakkında karar
- Geri dönüş gerçekten 'akın akın' mı?