On binlerce öğrenci yerleşemedi, kaos büyüyor
Liselere yerleştirme sistemindeki aksaklıklar yüzünden puanları düştü.
Liselere girişte uygulanan yeni sistemde, yerel yerleştirmede yaşanan aksaklıklar on binlerce öğrenciyi mağdur etti. Yerleşenlerin en az yarısının da okulundan memnun olmadığı sistemde, bakanlıktan kaynaklanan sorunlar nedeniyle puanları düşen öğrenciler açıkta kaldı.
Eğitim Sen Genel Başkanı Feray Aytekin Aydoğan, yerel yerleştirmeye ilişkin kılavuzda öğrencilerin yerleştirilmesine dair kriterler belirlendiğini hatırlatarak, bunları; öğrencilerin ikamet adresleri, ortaokullarda bulunuşlukları, tercih önceliği, okul başarı puanları, devam-devamsızlık ve yaş olarak sıraladı. Aydoğan, şöyle devam etti:
Kriterler yanlış
‘‘Belirtilen kriterler üzerinden yerleştirme yapılması durumunda dönüşü olmayan olumsuz sonuçların yaşanılacağını dile getirmiştik. Yerleştirme sonuçlarının açıklanması ile birlikte şu anda binlerce, on binlerce mağdur yaratılmış durumda. Bir öğrencinin evinin liseye yakınlığı-uzaklığı nasıl belirleyici bir kriter olabilir? Evi 500 metre daha uzakta olan öğrencinin yerleşememesi durumu yaşadığı ev üzerinden nasıl açıklanabilir? Hastalık nedeniyle devamsız olması durumu liseye yerleşememede nasıl bir gerekçe haline getirilebilir? Bir öğrencinin okula geç başlamış olması; ailesinin tercihi, sağlık sorunları gibi birçok neden ile nasıl açıklanabilir? Bu durum nasıl bir cezalandırma gerekçesi haline getirilir? En çok mağduriyetin yaşandığı ‘kriterlerden’ birisi de öğrencilerin okullarda bulunmuşluk oranlarından kaynaklı yaşanılan mağduriyetler.
Telafisi olmayacak bu yerleştirme sonuçları ile MEB tarafından önce değişen sınav sistemi, bugün de yerleştirme sonuçları ile öğrencilerimize hayatları boyunca yaşatabilecekleri en büyük travma yaşatıldı ve yaşatılmaya devam ediliyor.
Bornova’daki 360 öğrenci
İzmir Eğitim Sen 1 No’lu Şube eğitim sekreteki Barış Çam’ın verdiği bilgilere göre, geçen yıl Bornova’da, Dr. Cahit Özyeğin, Necmiye Bilgin ve Ergenekon ilköğretim okullarının orta kısımları birleştirilerek Şehit Erkan Er ortaokulu kuruldu. Bu okulda öğrenim gören öğrenciler, 8 dönem okumalarına rağmen sadece 2 dönem okumuş gibi gözüktükleri için puanları hesaplanırken diğer öğrencilerin gerisine düştü. Yeterli puan alamayınca hiçbir okula yerleşemeyen yaklaşık 360 öğrencinin velisi, hukuki süreç başlatmaya hazırlanıyor.
Herkes mutsuz
CHP Parti Meclisi Üyesi ve Ankara Milletvekili Yıldırım Kaya, TBMM’de düzenlediği basın toplantısında LGS sonuçlarını değerlendirdi. Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’a seslenen Kaya, “Göreve gelmenizle birlikte, toplumun her kesimine sorunları çözeceğinize dair umut verdiniz. Öğretmen, öğrenci ve velilerimiz, sizin sorumluluk almanızı elinizi taşın altına koymanızı bekliyor. Çocuklarımızı istemedikleri okullarda okumaya mahkûm etmeyin.
Okul türü sınırlamasını kaldırın, talep edilen liselerin kontenjanlarını arttırın, istemediği okul türüne yerleşen öğrencilere yeniden tercih yapma hakkı verin. Bırakın çocuklarımız hayalini kurdukları, gitmek istedikleri, yetenekli oldukları lise türlerini tercih etsin” dedi.
Bütün suç butonda!
Üstün öğrenci "engelli" olarak algılanınca açıkta kaldı
Zonguldak’ta üstün zekâlı öğrencilerin eğitim aldığı Bilim Sanat Merkezi’ne devam eden Aleyna Üşenmez, LGS’de 327 puan almasına karşın tercih sonuçlarında sistem hatası nedeniyle engelli öğrenci olarak görülünce “özel eğitime ihtiyacı olan öğrenci” olduğu gerekçesiyle bir okula yerleştirilmedi. Milli Eğitim Bakanlığı’na dilekçeyle başvuran aile, mağduriyetlerinin giderilmesini istiyor.
İl Milli Eğitim Müdür vekili Murat Kapıcı, Milli Eğitim Bakanlığı’nın, Bilim ve Sanat Merkezi’ne giden öğrenciler için ek puan vermek üzere geliştirdiği bir sistemde oluşan arıza nedeniyle böyle bir mağduriyet yaşandığını belirterek “Bakanlığımız bir sıralama yaptı. Sıralama yaparken bilim sanat merkezine giden çocuklar için bir buton var. Bu buton işaretlenince çocuğumuza artı puan geliyor. Bu sistem artı puan yerine bazı çocuklarımızı zihinsel engelli diye algılamış ve ‘özel eğitim gören çocuk’ sonucu ortaya çıktı. Bakanlık bunu fark ederek sonuç açıklamasını değiştirdi” dedi. Hatayı Milli Eğitim Bakanlığı’nın çözmesi gerektiğini belirten Kapıcı, “Aleyna Üşenmez ek yerleştirmede tercih yapacak. Bakanlığımız bir mağduriyet oluştuğunun farkına varınca sistemi düzeltti ancak öğrencilerimiz bir okula yerleşemedi” diye konuştu.
Sınıflar çok kalabalık olacak!
CHP eğitim politikalarından sorumlu genel başkan yardımcısı ve Bursa milletvekili Lale Karabıyık, ortaöğretim kurumlarına yerleştirme sonuçlarının dilediği okula yerleşemeyen ya da açıkta kalan yüz binlerce öğrencinin hayallerini yıktığını söyledi.
Karabıyık, “LGS sonuçlarının açıklanması ile veli ve öğrencilerden binlerce şikâyet gelmeye başladı. Yaklaşık 233 bin öğrencinin hiçbir okula yerleşememesi büyük bir sorun olarak ortaya çıktı. Adrese dayalı yapılan tercihlerde okulda bulunma süresinin öncelikli şart olması puanı ve not ortalaması yüksek öğrencilerin dışarıda kalmasına neden oldu’’ dedi.
Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu liselerinin kontenjanlarını artıracağını ya da bu okulları ikili eğitime geçireceğini açıkladığını hatırlatan Karabıyık, şöyle devam etti:
“MEB’in özrü kabahatinden büyük! Sınavla öğrenci alan okulların sınıf mevcutları 30, sınavsız öğrenci alan okulların sınıf mevcutları ise 34 olarak belirlenmişti. MEB sınavsız öğrenci alan okulların sınıf mevcutlarını arttırırsa, sınavsız öğrenci alan okullar iyice kalabalıklaşmış olacak. Sistemdeki tıkanıklık bu tedbirlerle çözülemeyecek kadar büyüktür. Bakanlık açıkta kalan ve istemediği okula yerleşen öğrencilerin durumunu bir an önce çözmelidir. Bunun çözümünü öğrenciler tercihleri ile göstermiştir. Milli Eğitim Bakanlığı’nca açıklanan yerel ve merkezi yerleştirme sonuçları lise kontenjanlarının yüzde 26.98’inin dolmadığını ve üç öğrenciden birinin açıkta kaldığını göstermektedir. Açıklanan sonuçlara göre Anadolu Liseleri, fen liseleri ve sosyal bilimler Liselerinin kontenjanları neredeyse tamamen dolarken imam hatip liselerinin yüzde 47.69’u, Meslek Liselerinin ise yüzde 44.45’i dolmadı. Bu sonuçlar, velilerin ve öğrencilerin imam hatip ve meslek liselerini tercih etmediğini göstermektedir. Çözüm, öğrencilerin istediği lise türündeki okul sayıları arttırmaktan geçmektedir.”
Adrese dayalı yerleştirmede şikâyet çok
Anadolu Eğitim Sendikası Genel Başkan yardımcısı Mustafa Yaman, yerleştirme sonuçlarının öğrencileri ve velileri üzdüğünü belirterek, “Adrese dayalı niteliksiz okullara yerleştirmelerde çok sayıda şikâyet almaktayız. Adres alanına en yakın okullara tercih yaptıkları halde öğrencilerin yerleşemediği görüldü’’ dedi.
Yaman, yaptıkları incelemeler sonucunda gördükleri eksiklikleri şöyle sıraladı:
“Öncelikle özel okuldan nakil gelen öğrenciler için ‘Okulda Bulunduğu Dönem’ kriteri kaç dönem okursa okusun 8 dönem olarak görülmektedir. Oysa özel okul dışından nakil gelen öğrenci mezun olduğu okulda okuduğu dönem kadar değerlendirilmiştir. Ülkemizde ortaokul bitiren bütün öğrenciler için mezun oluncaya kadar öğretim gördüğü dönem sayısı eşittir. Çeşitli nedenlerle tayin olan devlet memuru çocuklarının bu konudaki mağduriyetleri büyüktür.”
En Çok Okunan Haberler
- Korgeneral Pekin'den çarpıcı yorum
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Colani’nin arabası
- Petlas Yönetim Kurulu Üyesi Özcan, uçakta olay çıkardı
- Komutanları olumsuz görüş vermedi, görevlerinden oldu
- 148 bin metrekarelik alan daha!
- 3 zincir market şubesi mühürlendi
- Bakanlık 5 ildeki lahmacuncuları ifşa etti
- Geri dönüş gerçekten 'akın akın' mı?