Ortak ATM kullanımı

İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hakan Aran, ortak ATM paylaşımında tüketicinin doğru bilgiye sahip olması için işlem anında bilgilendirilmesinin en doğru yol olduğunu belirtti.

26 Ekim 2009 Pazartesi, 08:28
Abone Ol google-news

İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hakan Aran, bankamatiğin İş Bankası'nın bir markası olduğuna ve aslında sadece İş Bankası ATM'lerine bankamatik adı verildiğine dikkati çekerek, günümüzde bunun çok genel bir isim haline geldiğini vurguladı.

İş Bankası'nın sektörde en fazla sayıda ATM cihazı bulunduran banka olduğunun altını çizen Aran, ''Sektörün attığı ortak ATM kullanımını İş Bankası olarak biz de desteklemek istedik. Eğer sektörün lideriyseniz bizim destekleyemediğimiz bir şey eksik kalırdı. O nedenle biz bunun içinde yer aldık'' diye konuştu.

Ortak ATM kullanımında gündeme gelen tüketiciden alınan masraf konusuna da işaret eden Aran, ''Paylaşımda olan, aslında bankaların bankamatikler konusundaki maliyetlerini bankalar arası takas komisyonuna benzer şekilde birbirleriyle paylaşmasıdır. Bir başka bankanın müşterisi para çekmek için benim bankamı kullandığında, ben karşı bankadan bu kullanım karşılığındaki ücreti alıyorum. Paylaşım komisyonunu, bankalar birbirinden alıyor. O müşteriden ne kadar ücret alınacağını, kartın sahibi olan banka belirliyor. Bankanın stratejisine bağlı olarak da ya yansıtıyor, ya da yansıtmıyor'' şeklinde konuştu.

Türkiye'de diğer banka ATM'lerinden para çekme ortalamasının 150 lira olduğunu kaydeden Aran, masraflarda İş Bankası'nın uyguladığı tarifenin yüzde 1 artı 1,70 lira şeklinde belirlendiğini, yani 100 lira çeken bir kişinin 2,70 lira ödediğini anlattı.
 

''100 bin işlem, 16,7 milyon liralık tutar''

Hakan Aran, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Bizim bankamatiklerimiz kullanıldığında maliyet avantajını sağlayan da biz değiliz, müşteriden komisyon alan da biz değiliz. Dolayısıyla tüketicinin doğru bilgiye sahip olması için işlem anında bilgilendirilmesi en doğru... Benim müşterim gidip de başka bankadan para çekerken o banka, işlemden önce 'bu müşteri buradan para çekiyor, bu işlemden ne kadar komisyon alacaksın' diye bana sormalı. Ben de ona ne kadar alacağımın mesajını verdiğimde, müşterinin karşısına çıkaracağı mesaj ile çekeceği para karşılığında kendi bankasının ne kadar ücret alacağı bilgisini aktarmalı. Bunun için Bankalararası Kart Merkezi'ne (BKM) bunun böyle olması gerektiğini önerdik. BKM bünyesinde ortak ATM platformunda önerimiz tartışıldı, tüm bankalar da destekledi ve kabul gördü. BDDK'ya gidildi. İş Bankası'nın bu önerisi kabul edildi. Biz bu yapıyı kuracağız. Hem BKM'nin hem bankaların kendi sistemlerinde, yazılımlarında bu mesaj yapısı kurulacak. Yaklaşık 3 ay içinde bunun kurulabileceği öngörüldü. BDDK'ya bilgi verildi. 'Uygundur, tamam bu yapı kurulsun, ama siz bir ay içinde karşı bankayla bu mesajlaşma altyapısı devreye girmeden kendi sisteminizde her bankanın ne uyguladığı bilgisini tutun ve o mesajı müşterilere göstermeye başlayın' dendi. Dolayısıyla ikili yapı tasarlandı. Bir tanesi hızlı, ama geçici...''

İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Aran, ortak ATM paylaşımı uygulamasında 23 Ekim itibarıyla diğer banka müşterilerinin İş Bankası bankamatiklerinden para çekme işlem sayısının 100 bin adete ulaştığını, işlem tutarının da 16,7 milyon lira olduğunu bildirdi.
Aran, ayrıca İş Bankası bankamatiklerinden Eylül ayında 10 milyon 49 bin 966 adet işlemle 2,8 milyar lira para çekildiğini ifade etti.
 

''Yüzde 20'lik işlem, şubeden bankamatik ve internete kaydı''

Günümüzde bankamatiklerin artık bir şube fonksiyonu görebildiğine işaret eden Aran, geçtiğimiz yaz para yatırma özelliğine sahip, üzerinde temassız kart okuyucusu, barkod okuyucusu, bozuk para ünitesi olan tam donanımlı 500 yeni bankamatik aldıklarını ve bunların kurulumunun önümüzdeki hafta başlayacağını söyledi.

Bankacılık işlemlerinde şubelerin yanı sıra bankamatik ve internet gibi kanallara da değinen Aran, ''Şubelerdeki gişe yoğunluğunu azaltmayı istiyoruz. Her ay şubelerden diğer kanallara göç gözlemliyoruz. Bunu masraf ve komisyon kampanyalarıyla da destekliyoruz. Bu kanallardan yıl sonuna kadar yapılan havale işlemlerinden ücret almıyoruz. Bu da şubeden yapılan havale işlemlerini ciddi oranda bankamatik ve internete kaydırdı. Bir karşılaştırma yaparsak, geçen seneye göre yaklaşık yüzde 20'lik bir işlemin şubeden bankamatik ve internete kaydığını görüyoruz'' şeklinde konuştu.