Paralar heba oldu

Türkiye'nin tek sismik araştırma gemisi Koca Piri Reis'in emekli olması, yerine yeni bir sismik araştırma gemisi alınmasının kararlaştırılmasıyla başlayan sürecin Türkiye'ye faturası ağır oldu.

20 Şubat 2013 Çarşamba, 12:48
Abone Ol google-news

Sismik araştırma gemisi konusunda Türkiye’nin yediği kazığın faturası ortaya çıktı. Hükümet, sadece üç hafta önce Dubai Merkezli Polarcus şirketinden satın aldığı ve Barbaros adını verdiği araştırma gemisi için 130 milyon dolar öderken, geçen hafta sonu kızaktan inen yerli üretim araştırma gemisi TÜBİTAK Marmara 13 milyon 800 bin dolara mal oldu. Türkiye, satın aldığı araştırma gemisine 10 kat daha fazla para ödemiş oldu.

Güney Kıbrıs Rum Yönetimi’nin Doğu Akdeniz’de petrol ve doğalgaz araştırması yapmaya başlamasının ardından gündeme gelen sismik araştırma gemisi konusunda hükümetin attığı adımlar soru işaretlerini de beraberinde getirdi. Eski ve teknolojisinin geri kalmış olmasından ötürü, Türkiye’nin tek sismik araştırma gemisi Koca Piri Reis’in emekli olması, yerine yeni bir sismik araştırma gemisi alınmasının kararlaştırılmasıyla başlayan sürecin Türkiye’ye faturası ağır oldu.

Türkiye, 10 Aralık 2012’de, Dubai Merkezli Polarcus şirketiyle uzun dönemli işbirliğine gidilmesi yönünde bir anlaşma imzalanması için düğmeye bastı ve görüşmelerin tamamlanmasından sonra, 3 yıl boyunca sismik verilerin toplanması, işlenmesi ve yönetimi ile gemide verilecek hizmet de dahil 213 milyon dolar tutarla anlaşma yapıldı. Türkiye gemi için 130 milyon dolar öderken, geminin kendisinin dışında 3 yıllık hizmet bedeli olarak 83 milyon dolar verilmesi konusunda anlaşma sağlandı.

Geminin Türkiye’ye gelmesinden sadece üç hafta sonra Türkiye’de inşa edilen ilk araştırma gemisi olan TÜBİTAK Marmara denize indi. Yüzde 60 yerli imkânlarla inşa edilen TÜBİTAK Marmara 13 milyon 800 bin Türk lirasına mal oldu. Böylece Türkiye, Dubai merkezli şirketten satın aldığı Norveç gemisine, aynı işi yapacak ve mürettebatı da yerli olan gemiden on kat daha fazla para ödemiş oldu.

45 metre uzunluğunda, 9 metre genişliğinde olan TÜBİTAK Marmara, deniz altı haritaları çıkaracak, deniz hareketleri ve su altındaki canlı yaşamını inceleyecek, deniz kirliliği araştırmaları da yapacak. İncelemelerinde 3 bin metre derinliğe inecek teknik kapasitesi bulunan araştırma gemisi, ilgili ekipmanların eklenmesiyle petrol araması ve sismik araştırmalar da yapılabilecek. Gemide, 11 bilim adamı, 12 mürettebat görev yapacak.