Petrol kirliliğine acil müdahale gemisi

Yalova'daki Gisan Tersanesi'nde, Ulaştırma Bakanlığı Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü hizmetlerinde kullanılmak üzere, Türkiye'de ilk kez denizde petrol kirliliğine müdahale edecek 400 metreküp petrol toplama tank kapasitesine sahip gemi inşa edildi.

Petrol kirliliğine acil müdahale gemisi
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 31.08.2010 - 08:44

Başaran Gemi Onarım Mühendislik tarafından inşa edilen gemi, Kasım ayında Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü filosuna katılacak. ''ORV Seyit Onbaşı'' adını alan gemi, aynı zamanda şamandıra atma gemisi olarak da hizmet verecek.

Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Salih Orakçı, hem yakıt toplama, hem de şamandıra atma gemisi olarak hizmet veren bir geminin Türkiye'de ilk kez inşa edildiğini söyledi.

5 milyon Avro'ya inşa edilen gemide, süpürme kollarıyla denizdeki yakıtı toplayıp, bu yakıtı diğer deniz araçlarına sevk edecek bir düzeneğin bulunduğunu ifade eden Orakçı, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Aynı zamanda seyir emniyetinin arttırılması yönünde, şamandıralarla ilgili bir ihtiyaç vardı. Bunların hepsini birleştirdiğimizde ortaya böyle bir gemi çıktı. Bu gemi, tüm donanımları yerleştirildikten sonra Kasım ayı gibi bize teslim edilecek ve filomuza katılacak. Bu gemi seyir emniyetinin arttırılmasına büyük destek olacak. Sadece fenerler, gemi trafik hizmetleri, kılavuz, römorkör değil, aynı zamanda şamandıra gibi koyacağımız uyarılarla, can ve mal emniyetinin yanı sıra çevre emniyetini de arttırmış oluyoruz. Deniz üzerinde tekne yüzdüren herkesin çevreyi koruma adına bilinçli olması lazım. ORV Seyit Onbaşı da seyir emniyetine katkıda bulunacak bir yatırımdır.''


"Kaybedeceklerimiz çok fazla"

''Türkiye'de ve dünyada değişen bir olgu var onun adı da çevre'' diyen Orakçı, ''Çevremizi korumak zorundayız. Çünkü denizler çok önemli, geleceğimizin bir anlamda teminatı. Çünkü denizlerimizi kaybettiğimizde, kaybedeceklerimiz çok daha fazla. Deniz kültürünün yerleşmesi noktasında da bilinçlenmek lazım'' dedi.

Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünün kirlilikle mücadele gibi bir görevinin olmadığını, görevlerinin karaya oturan gemileri kurtarmak olduğunu hatırlatan Orakçı, ''Karaya oturan geminin yapabileceği kirliliği önlemek adına böyle bir tedbir alıyoruz. Bu gemi, özellikle boğazlar bölgesinde bir anlamda acil müdahale, ilk yardım görevini görecek'' diye konuştu.


Geminin ismi Bakan Yıldırım'dan

Orakçı, geminin isminin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından konulduğunu belirtti.
Bu gemi inşasıyla Türkiye'de bir ilki gerçekleştirdiklerini ve bu nedenle Bakan Yıldırım'ın bu ilke yakışması noktasında ''Seyit Onbaşı''nın isminin konulması talimatını verdiğini ifade eden Orakçı, ''Seyit Onbaşı'nın ismini bu gemide yaşatmak istedik. Seyit Onbaşı, gösterdiği kahramanlıkla 'Çanakkale geçilmez' dedirtti, biz de kirliliğin geçilmeyeceği noktasında onun ismini gemiye vermeyi uygun bulduk'' şeklinde konuştu.

Orakçı, Meksika Körfezi'nde meydana gelen deniz kirliliği göz önünde bulundurulduğunda, ''ORV Seyit Onbaşı'' gemisinin ne kadar doğru bir yatırım olduğunu ortaya koyduğunu söyledi.


Bir yılda tamamlandı

Başaran Gemi Onarım Mühendislik Ltd. Şti. Yönetim Kurulu Başkanı Ali Altıntop da dünyada çok sayıda uluslararası boğaz su geçişi olduğunu, bunların başında Süveyş Kanalı, Babülmendep Boğazı, Hürmüz Boğazı, Panama Kanalı, Torres Boğazı, Malaga Boğazı ile bir doğa cenneti ve dünyanın en dar su yollarından biri olan İstanbul Boğazı'nın geldiğini ifade etti.
İstanbul Boğazı'ndan yılda ortalama 50 bin geminin geçtiğini belirten Altıntop, boğazda bugüne kadar 500 adet geminin karaya oturduğunu hatırlattı.

1979 yılında ''Indipendenta'' gemisinin Haydarpaşa önlerinde patladığını, bu patlama sonucu büyük bir yangın ve çevre felaketinin yaşandığını anlatan Altıntop, 1984 yılında meydana gelen ''NASIA'' kazasında 5 bin ton ham petrolün denizi kirlettiğini belirtti.

Geçmiş yıllarda Türkiye'de denizde meydana gelen petrol kirliliğine müdahaleyle ilgili bir planın olmadığını söyleyen Altıntop, ''Dünyada birçok ülkenin denizlerinde, offshore platformlar denizden ham petrol çıkarıyor. Bu ülkeler veya petrol şirketlerinin, Oil Recovery Vessel (ORV) gemileri inşa ettirip, petrol platformlarında acil müdahale gemisi olarak stand-by da bulundurmaları gerekiyor'' dedi.

Geminin inşaat süresinin bir yıl olduğunu belirten Altıntop, ''Böyle bir gemi elimizde hazır olsaydı, Meksika'daki petrol kirliliğinde çalışıyor olacaktı'' dedi.

İmal ettikleri geminin 15 metre uzunluğundaki bir benzerini ''Bangladesh Chittagong Limanı''na inşa ettiklerini anlatan Altıntop, geminin maliyetinin projeye ve müşterinin isteğine göre değiştiğini belirtti.


"ORV Seyit Onbaşı" gemisinin özellikleri

Altıntop, deniz yüzeyinde muhtemel bir petrol kirliliğinde petrolü toplamak için 52 metre uzunluğunda ve 12 metre genişliğinde inşa edilen ''ORV Seyit Onbaşı'' gemisinin, 400 metreküp petrol toplama tank kapasitesinin bulunduğunu ve 13 knot surat yapabilme özelliğine sahip olduğunu söyledi.

Geminin petrol süpürme kollarının sancak ve iskelede olmak üzere 2 adet olduğunu, her bir kolun saatte 100 metreküp/h petrol toplayabildiğini anlatan Altıntop, ayrıca kıç tarafından şamandıra hizmetlerinde kullanılmak üzere ''A'' framenin mevcut olduğunu, geminin ''Multi Purpose (çok maksatlı)'' olarak dizayn edildiğini belirtti.

Ayrıca gemi üzerinde petrol algılayıcı cihazın bulunduğunu, ''B.V. klaslı (Fransız klaslı)'' olarak inşa edildiğini söyleyen Altıntop, Türkiye'de ilk kez inşa edilen bu geminin makine testi için yarın denize indirileceğini kaydetti.

Altıntop, ''ORV Seyit Onbaşı''nın daha sonra Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünce İstanbul Boğazı'nda acil müdahale gemisi olarak hizmete alınacağını ifade etti.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler