Taksim'in yaya ile bağlantısı kesiliyor
Hükümetin seçim malzemesi olarak kullandığı Taksim Yayalaştırma ve Topçu Kışlası'nın yeniden inşası projelerine uzmanlar geçer not vermedi.
Mimarlar, şehir plancıları, mahalle dernekleri ve sivil toplum örgütleri tarafından kurulan Taksim Platformu, proje ile Gümüşsuyu, Sıraselviler, Mete, Tarlabaşı ve Cumhuriyet Caddeleri’nde derinliği on metreyi bulan devasa yarıklar açılacağını, mevcut yoğun trafik sorununun çözülmeyeceğini sadece yerin altına itileceğini belirttiler. Kaldırımların bile servis yoluna dönüşeceğine dikkat çeken uzmanlar, bu planın yayalaştırma değil “yayasızlaştırma” projesi olacağı görüşünde. 1940 yılında yıkılarak stada dönüştülen bugün Taksim Gezi Parkı’nın bulunduğu alanda yer alan Topçu Kışlası’nın yeniden inşası ise “Cumhuriyet dönemi kültür mirasınının yok sayılması” olarak nitelendi.
Galatasaray’daki Cezayir Toplantı Salonu’nda biraraya gelen Taksim Platformu bileşenleri, söz konusu projeyi tartışmaya açtılar. İnsan Yerleşimleri Derneği Başkanı mimar Korhan Gümüş, projede kamusal alana “ulaşım” ve “kentsel tasarım” olmak üzere birbiriyle ilişkisi olmayan iki işlev yüklendiğini belirterek “Koruma kurulu varolmayan bir yapıya izin vermek için projeyi onayladıktan sonra ulaşım projesi olarak da ikinci kez onaylıyor. Önce karar alınıyor. Hükümet programında yer alıyor. Kurumlar çalışıyor, sonra ihaleye çıkılıyor en son da fikir üretiliyor” diyerek sürece tepkisini dile getirdi. Bir mimari projenin hükümet tarafından tarif edilmesini “otoriter ve müzakere özürlü bir süreç” olarak niteleyen Gümüş, bu anlayışın mimarları teknik ressama dönüştürdüğünü söyledi.
Cumhuriyet tarihi unutulmuş
Koruma kurulunun topoğrafyayı yok sayarak Topçu Kışlası’nın yeniden inşasına onay verdiğini vurgulayan Gümüş, “Kurul kararı ile yakın geçmişi, Cumhuriyet tarihini unutmuş, Osmanlı dönemine ait bir yapıyı yeniden inşa ediyor. Kışlayı yıkmak kadar tuhaf bir karar yeniden yapmak. Kesinlikle iptal edilmeli” dedi. Gümüş kent yöneticilerine de “Eskiyi tekrarlama yeni birşey yap, sürece müzakereye aç. Biz yönetimin başarılı olmasını istiyoruz. Aski takdirde kent bir çok değerini kaybediyor. Sürece katkı yapmaya hazırız” çağrısı yaptı. Gümüş, kurul kararlarına karşı hukuki yollara başvuracaklarını da sözlerine ekledi.
Çevreden kopuk bir meydan
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Güzin Kaya, projeye göre Taksim trafiğinin olduğu gibi kabul edilip yerin altına alındığına dikkat çekerek “O trafiğe ulaşmak için yolları delmek zorundasınız. Taksim Meydanı etrafı oyulmuş bir platform haline getiriliyor. Çevreden kopmuş erişimsiz bir yaya meydanı yaratılıyor. Bu meydana yayalar ancak İstiklal Caddesi ve metro çıkışından ulaşabiliyor” diye konuştu. İnönü ve Sırasevliler Caddesi’nin kentiçi bir yol değil adeta bir otoyol olarak planlandığını yaya erişiminin sıfırlandığı noktalar bulunduğunu kaydetti.
En Çok Okunan Haberler
- Suriyeliler memleketine gidiyor
- İlber Ortaylı canlı yayını terk etti!
- Yaş sınırlaması Meclis’te
- İBB, Bilal Erdoğan dönemindeki taşınmazları geri aldı
- Erdoğan'dan flaş 'Suriyeliler' açıklaması
- ATM'lerde 20 gün sonra yeni dönem başlıyor
- Lütfü Savaş CHP'den ihraç edildi
- Suriye’de şeriatın sesleri!
- 'Onun ne olduğunu iyi biliyoruz'
- Hamaney 'Suriye' sessizliğini bozdu!