Yeşil fasulye zam şampiyonu

Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Şubat ayında üretici-market arasındaki fiyat farkının yüzde 316'ları bulduğuna dikkat çekerek, bu ayda marketlerde fiyatı en çok artan ürünün 'yeşil fasulye', fiyatı en çok düşen ürün 'havuç' olduğunu belirtti.

Yeşil fasulye zam şampiyonu
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 01.03.2010 - 08:49

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar yaptığı yazılı açıklamada, Şubat ayı itibarıyla üretici ve market arasındaki fiyat farkının bazı ürünlerde yüzde 316'lara kadar çıktığına dikkat çekti. Bayraktar, fiyat farkının yüksek olduğu ürünlere bakıldığında, yüzde 315.9 ile armut, yüzde 299 ile domates, yüzde 289.8 ile ıspanak, yüzde 287.9 ile elma, yüzde 263.1 ile yeşil fasulyenin ilk sırada yer almakta olduğunu kaydetti.

Şubat ayında market fiyatlarına bakıldığında ise 3 üründe fiyat değişimi olmadığını belirten Bayraktar, 6 üründe azalma, 20 üründe ise fiyat artışı olduğunu ifade etti. Bayraktar fiyat değişimleri hakkında şu bilgileri verdi:

"Toz şeker, kuru fasulye ve nohut fiyatlarında değişim görülmezken, yeşil mercimekte yüzde1.4, yumurtada yüzde 2.2, limonda yüzde 3.4, mandalinada yüzde 4.3, salatalıkta yüzde 16, havuçta yüzde 17.1 fiyat düşüşleri görülmüştür. Buna karşılık, yeşil fasulyede yüzde 58.3, sivri biberde yüzde 32.7, patateste yüzde 23.7, ıspanakta yüzde 23.1, patlıcanda yüzde 17.4, soğanda yüzde 16.8, domateste yüzde 13.9, elmada yüzde 8.5, pırasada yüzde 7.6, dana etinde yüzde 7.2, armutta yüzde 4.6, kuru incirde yüzde 4.4, kuzu etinde yüzde 3.4, sütte yüzde 2.8, kuru kayısıda yüzde 1.8, kuru üzümde yüzde 1.5, pirinçte yüzde 1.3, fındıkta yüzde 1.2, kırmızı mercimekte yüzde 0.4, tavuk etinde yüzde 0.3 fiyat artışları olmuştur."
 

Üretici fiyatlarında 14 üründe fiyat artışı

Şubat ayında üretici fiyatlarına baktığında ise 8 üründe fiyat değişimi olmazken, 5 üründe azalma, 14 üründe ise fiyat artışının olduğunu belirten Bayraktar, "Limon, elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç ve sütte fiyat değişimi görülmezken, yeşil fasulyede yüzde 57.1, sivri biberde yüzde 40, soğanda yüzde 33.3, patateste yüzde 33.3, patlıcanda yüzde 29.4, mandalinada yüzde 20.3, domateste yüzde 18.2, kuru incirde yüzde 16.7, ıspanakta yüzde 14.6, pırasada yüzde 13.9, yumurtada yüzde 8.6, armutta yüzde 8.4, kuru kayısıda yüzde 7.1, dana etinde yüzde 5.4 fiyat artışı olmuştur. Buna karşılık üretici fiyatlarında kuzu etinde yüzde 0.6, fındıkta yüzde 2.4, kuru üzümde yüzde 3.8, salatalıkta yüzde 4.8, havuçta yüzde 5.9 fiyat düşüşleri görülmüştür" dedi.
 

Fiyat artışlarında olumsuz hava koşulları etkili

Üretici fiyatlarında artış görülen ürünlerden yeşil fasulye, sivri biber, patlıcan ve domateste bu mevsimdeki arz örtü altı üretimden sağlanmakta olduğunu kaydeden Bayraktar, bu ürünlerde görülen fiyat artışında, Şubat ayının başlarında meydana gelen aşırı yağışların yol açtığı zarar nedeniyle arzda meydana gelen daralmanın etkili olduğunu ifade etti. Bayraktar, üretici fiyatlarındaki artışta, sel don gibi olumsuz hava koşullarının etkili olduğunu vurguladı.

Soğanda görülen fiyat artışında üretimin geçen yıla göre gerilemesinin etkili olduğunu belirten Bayraktar, "Sütte üretici fiyatı değişmezken market fiyatı artmıştır. Dana etinde ise yine geçen aylardaki seyir devam etmekte olup, arzdaki daralmaya bağlı olarak üretici ve tüketici fiyatları artış göstermiştir" dedi. Olumsuz hava koşulları nedeniyle ürün fiyatlarının artış gösterdiğini ifade eden Bayraktar, şöyle devam etti:

"Ayrıca soğan, patates, kuru incir, kuru kayısı gibi depolanabilen ürünlerde ürünün büyük bir kısmı hasat döneminde üreticinin elinden çıkmaktadır. Bu dönemde bir miktar artan fiyatlar üreticilerimize yeterince yansımamaktadır. Yaşanan ekonomik sıkıntılar karşısında üretime devam etmeye çalışan üreticilerimiz artan fiyatlardan faydalanamazken, tüketicilerimiz bu ürünleri pahalıya tüketmek durumunda kalmaktadır. Bunun yanı sıra, alım gücü azalan tüketiciler ise bu ürünlerden bir kısmına erişemediği için dengeli beslenememektedir. Üretici ve tüketici arasındaki fiyat farkının kapatılabilmesi, üreticilerimizin pazarlamada sıkıntı yaşamadan emeğinin karşılığını almaları, tüketicilerimizin de bu ürünleri uygun fiyatla tüketmesi sağlanmalıdır. Bunun için de üretici ve tüketiciler örgütlenmeli, ürünlerin üreticiden tüketiciye ulaşması sürecinde pazarlama zincirinde yer alan tüm taraflar gereken hassasiyeti göstermelidir."


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon