Çiğdem Toker

AKM-Kızılay metrosu yarım milyara kimde kaldı?

17 Kasım 2017 Cuma

Ankaralıları yakından ilgilendiren haber Başbakan Yıldırım’dan dün geldi.
Yıldırım, Keçiören’deki temel atma törenindeydi. AKM-Kızılay metro ihalesini yaptık dedi.

16 yıllık bir projeden söz ediyoruz.

Egzotik ve fantastik pek çok alanda harcama yapılan Gökçek döneminde, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin yapamadığı metronun, sabırlar taşınca Ulaştırma Bakanlığı’na devredildiğini meraklısı hatırlar.

Beklenti, Ankara’daki AKM’den (Atatürk Kültür Merkezi) Kızılay’a uzanan 3.3 km’lik hattın, bu yılın başında ihale edilmesiydi. Gecikti de gecikti.

Neyse sadede geleyim.

Başbakan’ın dün “yaptık” dediği ihalenin, ne zaman nerede yapıldığını hiç duymadığımızı fark etmek, yine bir gizli pazarlıkla karşı karşıya olduğumuzu düşündürdü.

Böyle olduğu bilgisine de kısa bir araştırmayla ulaştım.

Ulaştırma Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, bu köşeyi takip eden okurların aşina olduğu firmaları davet etmişti. Genel Müdürlük, 560 milyon 181 bin TL “yaklaşık maliyet” belirlediği bu projede, firmalar ile 14- 15 Kasım’da iki gün üst üste iki oturumda pazarlık yapmıştı.

503.8 milyon TL Kolin’e

Kamuoyundan gizli, ilan edilmeyen AKM-Kızılay metro hattının pazarlık rakamlarını, birinci ve ikinci oturum tekliflerini tablo olarak paylaşıyorum:

***

Tabloya bakınca ilk görünen AKM-Kızılay işinin büyük olasılıkla, 503 milyon 750 bin TL teklif veren Kolin İnşaat’ta kalacağı. (Yaklaşık maliyetin 57 milyon TL altıda)
İkinci dikkat çeken unsur ise iki oturum arasında 24 saat içinde firmaların yaptığı göz yaşartıcı indirimler...

Herhalde şu soru meşrudur değil mi?

Bayburt Grup bünyesindeki Şenbay Madencilik’in, ilk teklifi ile ikinci teklifi arasında 37.1 milyon TL indirim yapması için 14 Kasım’dan 15 Kasım’a ne değişmiş olabilir?
Keza en düşük teklif veren Kolin’in, AKM-Kızılay metro hattını bir gün önce “şu kadar TL’ye yaparım” demişken, ertesi gün verdiği tekliften yaklaşık 41 milyon TL indirim yapması hangi teknik, hukuki, mali bir mantığa oturur?

Tabloda dikkat çeken üçüncü unsur ise en düşük teklifi veren Kolin ile diğer davetli firma Şenbay’ın İstanbul’da kritik bir metro hattında ortaklığı. Kolin/Şenbay, Ulaştırma Bakanlığı’nın yine doğrudan iş verdiği 3. havalimanı-Gayrettepe hattını geçen sene 1 milyar Avro’ya almıştı. 3. havalimanının açılışına yetişip yetişmeyeceği merak konusu.

Kolin’in 3. havalimanını yapan 5’liden biri olduğunu da hatırlatmaya gerek yoktur.
Başbakan Yıldırım’ın ihale yaptık dediği pazarlıkla yaptırtılacak AKMKızılay metro hattının ilanlı normal bir ihale olması halinde bedelinin ne olacağını bilmiyoruz.
Tıpkı gizli saklı pazarlık usulüyle yapılmasını gerektiren olağanüstü durumun ne olduğunu bilmediğimiz gibi.

Sayın Başbakan’ın ifadesiyle “egzotik” işler bunlar.



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Hoşça kalın 9 Eylül 2018

Günün Köşe Yazıları