Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
Yapılmayan Hesaplar
KİMİLERİNCE gerçekleştirilen bir sayıma göre, ülkedeki “dershane” sayısı okul sayısını geçmiş. Böyle bir sayım ne denli doğrudur bilinmez ama, kent ve kasaba caddelerimizdeki dershane levhalarının çokluğu bu sonucu doğrular gibi. Bilmediğimiz bir olgu değil bu: Aileler evlatlarının iyi okuyup iyi yetişmeleri için her özveriye katlanıyor. Dershane parası bu katlanışın olsa olsa ancak bir bölümünü oluşturur. Daha neler var neler.
\nTuhaf olan, şu güne kadar bir iktisatçının ya da eğitimcinin çıkıp da eğitim için toplam aile özverisinin hesabını tam yapmamış olması. Yani, devletin ortaöğretime ayırdığı bütçe yanında, insanlarımız evlatlarını okutup iyi yetişmesi ve sonrasında iş güç sahibi olabilmesi için bir yılda toplam kaç lira harcamaktadır, bilmiyoruz. Evet, paralı okul, dershane, kurs gibi giderler ya da parasız denen okulda bağış, ısınma ve kırılan sınıf camının onarılması için ödenenler de dahil, ev halkının bütçesinden ne çıkmaktadır?
\nİzlenim odur ki, ailelerin evlatlarını okutmak için harcadıklarının toplamı devletçe harcananın üstündedir.
\nBunu bilmek niçin önemli?\t\t\tBu tam olarak bilinirse, ortaöğretim reformu diyebileceğimiz atılım ya da açılım için kaynak oluşturma ve katkı düzenleme işi daha doğru, inandırıcı ve kolay olacak. Çünkü, ailelerin özverisi yanında, gerekli gereksiz ve son örneklerle bir kez daha görüldüğü gibi çoğu zaman yanlış olarak yükseköğrenime geçiş ya da yükselme amacıyla başvurulan sınav ya da seçme gibi işlere ayrılan paralar da hiç küçümsenmeyecek bir israf kapısı yaratmakta...
\nO zaman, şu soruyu kendi kendimize sormadan ve yanıta göre mutlaka bir şeyler yapmadan seyirci kalmak müthiş bir sorumsuzluk değil midir? Aile özverileriyle ve yönetim hatalarıyla yanlış kanallara akıtılan paraları doğru havuzlarda biriktirmek ve ortaöğretimi daha doğru, etkin ve yararlı biçimde düzeltme işi için kullanmak sağlanabilse fena mı olur?
\nÖrneğin, iyi öğretmen yetiştirmeye, öğretmenlerin yaşama ve öğrenme düzeylerini yükseltmeye, ortaöğretim okullarının niteliğini düzeltmeye ayrılacak yeni para kaynağını şimdiye kadar yanlış ve gereksiz alanlara akıtılmış paralarla oluşturmak bütün vatandaşlara güven verici bir yaklaşım olacaktır.
\nElbet israf önleyici böyle bir yaklaşım, zaten değişik biçimlerde katlanılan, ama iyi kullanılmayan, hatta yanlışlar için kullanılan toplam özveri miktarını aşmayacağı için halkın desteğini de kazanacaktır. Hüner, bu aktarımı insanlara yeni yük yüklemeden, vergilendirme politikalarında ve maliye mekanizmalarında gerekli ustalığı gösterebilmektir.
\nAslına bakılırsa, Türkiye bu konularda da iyi yetişmiş deneyimli kadrolara sahiptir. Yeter ki, hesaplar doğru yapılsın ve uzmanlar doğru işler için doğru görevlerde doğru kullanılabilsin.
\n\nYazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Asgari ücret artarsa verimlilik artar
- Yankı Bağcıoğlu'ndan Suriye uyarısı:
- CHP'li Günaydın'dan Bakan Tekin'e tepki!
- Yeni Doğan çetesi davasında çarpıcı itiraflar
- Canlı tarih müzesi Hisart 10. yılında!
- Teğmenler Yüksek Disiplin Kurulu'na sevk ediliyor
- Tarihçi Yusuf Halaçoğlu'ndan şok iddialar
- TBMM'de 'Etki Ajanlığı' düzenlemesi tartışılacak: Amaç m
- Pera Palas'ta Atatürk Müze Odası
- İmamoğlu’ndan 10 Kasım paylaşımı!
En Çok Okunan Haberler
- Son anket: AKP eridi, fark kapanıyor
- Adliyede silahlı saldırı: Ölü ve yaralılar var!
- Ayşenur Arslan’ın Colani ile ilişkisi
- Serdar Ortaç: 'Ölmek istiyorum'
- Hatay’da yaşayan Alevi yurttaşlar kaygılı
- Köfteci Yusuf'tan gıda skandalı sonrası yeni hamle
- NATO Genel Sekreteri'nden tedirgin eden açıklama
- İBB'den 'Pınar Aydınlar' açıklaması: Tasvip etmiyoruz
- İmamoğlu'ndan 'Suriyeliler' açıklaması
- Edirne'de korkunç kaza