Nilgün Cerrahoğlu
Nilgün Cerrahoğlu nilgun@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

'Noel Baba' Matemde

14 Aralık 2008 Pazar

Bayramda Romada en çok konuşulan dillerden biri Türkçeydi.

İtalyan modasının kalbinin attığı Via Condotti, Via Frattinacaddelerinde; Noel süsleriyle ışıklandırılmış sokak kahveleri, restoranların kuşattığıPantheonda; Navona Meydanında adım başı Türkçe konuşan çiftlere, gruplara rastlıyordunuz...

Bunca yıl Romada bu kadar çok Türkü bir arada gördüğümü hiç hatırlamıyorum. Bayram turları krizden Atın ölümü arpadan olsun!hesabına -en azından Roma hattında- fazla etkilenmemiş görünüyor.

Çizmedeki hava oysaki çok farklı. Krizin burada kendisini en şiddetli hissettirdiği alan dış geziler...

Yeni yıla bir kuş adımlık mesafedeki Avrupa başkentlerinde ya da egzotik cennetlerde girmeyi alışkanlık haline getiren İtalyanlar bu yıl frene bastı. Seyahat planlamak şöyle dursun Noel hediyelerindebile kemer sıkmahesabındalar...

Noel Baba, Noel Baba olalı böyle kriz görmedi.

Yılbaşı ağaçları bile etkilendi

Restoranlar, büyük mağazalar, alışveriş merkezleri boş, Noelin vazgeçilmezi olan yılbaşı ağaçlarıbile krizden etkilendi. Geçen yılın rakamlarıyla karşılaştırıldığında, Noel süslerive ağaçsatışları yarı yarıya düştü.

Noel klasiği kayak merkezleri”, bu yıl erken bastıran kar ve birbirinden cazip promosyon paketlerinerağmen boşaldı. Erken rezervasyon müşterilerine yüzde elliye varan tasarruflar sunantur paketleri bile nafile, iş yapmıyor, On-on beş günlük kayak tatilleri mazide kaldı. En gözü kara kayak tutkunları dahi, yılbaşı için kent dışına en fazla uzun bir hafta sonu kaçmayı planlıyorlar.

’29’dan bu yana dünyanın gördüğü en ağır bunalımolarak tarif edilen krizin derinliğinden, hesapsız tüketime bana mısın demeyen elitler bile etkileniyor.

İtalyanın finans merkezi Milanonun ünlü Scala Operasının açılışına bu yıl krizin gölgesi düştü. Noel sezonunun bir numaralı kültür randevusu Scalanın açılışısözgelimi, halk gösterilerine sahne oldu. Avrupalı devlet ve hükümet başkanları, ünlü modacıların elinden çıkan ve birbirinden alımlı gece kıyafetlerinin, göz kamaştırıcı mücevherlerin yarıştığıScala davetini-darlık zamanlarına kitle tepkisi çekmemek uğruna- geri çevirdiler.

İngilterede, Prenses Anneın, Diana ile Charlesın 1981de kalan müzelik düğünlerinde sergilemiş olduğu giysilerin, kriz gardırobunamına yeniden dolaşıma sokulduğu bu günlerde, aristokrasi dahi gösterişten sakınıyor.

Tüketim kalıpları değişti

Bu trend”, İtalyanın ünlü mücevher şirketlerinden Bulgariler dahil herkesi etkiliyor. Bulgari kardeşlerden Gianni Bulgari, ekonomik daralma zamanlarınauyum sağlamak adına aile şirketine veda ederek Enigmamarkasıyla sıfır kilometre bir şirket kurdu.

Gianni Bulgarinin girişimi, mücevher sanatınayeni bir anlayış getiriyor. Herkesin erişebileceği lükssloganıyla yola çıkan Bulgari kardeşlerden Gianni, “2000’li yıllarda çok şey değiştidiyor; Kadınlar gerçekte sadece süsistiyor. 20. yüzyılda süs’, kadın için illa ki mücevherdemekti. Bugün bakıyorum; en şık kadınlar icabında işporta tezgâhlarından takı alıyor. Mücevhere artı değer ekleyen şeyin zaman içinde değerli taştançok, dizaynolduğunu kavradım. Bu yüzden artık gümüşgibi, herkesin erişebileceği maddelerle dizaynkatmaya çalışıyorum...

Ekonomik daralma yalnız mücevherideğil, Eski Kıtanın tüm tüketim kalıplarını etkiliyor. Noel üstü tüketim alışkanlıklarını teslim alan trendler, sosyologlar ve uzmanlarca mercek altına alınıyor.

Cep telefonları misal, eskisi gibi satmıyor. Buna karşın, ince-büyük ekran TVlerin satışında acayip bir patlama var. İlk bakıştalüks harcamasıgibi görünen bu patlamayı uzmanlar, tersine insanlarınkriz nedeniyleeve kapanma eğilimine bağlıyor. Daha çok, evde geçirilecek zamana yapılan yatırımşeklinde değerlendiriyorlar.

Dışarıda daha az yemeğe çıkılıyor. Ama daha çok sinemaya gidiliyor. Kültürvezamana yapılan harcamalar artıyor. Sezonluk tiyatro”, “konserabonmanı armağan etmeyi, Avrupalı bu karanlık 2008 Noelinde alışılmış tüketim objeleri değiş tokuş etmeye yeğliyor.

Her musibetten bir hayır çıkar! hesabı, gazetelerdekrizin yarattığı yeni fırsatlarüzerine çıkan sayısız makale var -ki başlı başına ayrı bir yazı konusu.

nilgun@cumhuriyet.com.tr



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

‘Belle Époque’ bitti 8 Aralık 2024
Trump, Musk ve Zweig 1 Aralık 2024

Günün Köşe Yazıları