3. Köprü Başka Bahara...

25 Nisan 2012 Çarşamba
\n

\n

\n\n\n

Hükümetçe ısrar edilen İstanbul Boğazına 3. karayolu köprüsüprojesinin 20 Nisandaki son ihalesine kırpılmış hali için bile sadece 5 teklif gelebildi Biri teknik yetersizliğinden elenince, geriye 4 aday kaldı.\n

\n

İhale Komisyonu Başkanı Karayolları Genel Müdür Yardımcısı İhsan Akbıyıkın açıkladığına göre; Salini-Gülermak, İçtaş İnşaat San. Tic. AŞ-Astaldi, China Communications Construction-Doğuş İnşaat Ticaret AŞ-Yapı Merkezi-Arkon İnşaat, MAPA İnşaat ve Ticaret AŞ ile Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Limak İnşaat-Makyol İnşaat-Kalyon İnşaatın teklifleri arasındaki China Com. Cons. grubunun teklifinde yeterli doküman çıkmadığı için hakkını kaybetti.\n

\n

Böylece, 3. köprünün yapımını da içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesinin Odayeri-Paşaköy kesiminin ihalesinde Yap İşlet Devret (YİD) modeline yönelik teklif alma işlemi tamamlandı. Şimdi yarış 4 grup arasında sürecekmiş ve ihalenin kesin sonucunun mayısta belli olacağı umut ediliyormuş!..\n

\n

Komisyon yeterlilik zarflarını açtığında, 100 puan üzerinden 70 ve üzerinde puan alan isteklilere davet mektubu gönderilecek, diğerleri artık tamamen devre dışında kalacakmış.\n

\n

Anımsanacaktır, 10 Ocakta düzenlenen ihaleye 20ye yakın adaydan teklif veren çıkmamış; bunun üzerine Başbakanın talimatıyla projeden yaklaşık 350 kmlik oto-yol kısmı kırpılmış, 3. köprünün sadece 90 kmlik kent içi bağlantı yollarıyla ihalesine karar verilmişti.\n

\n

Peki, projeden kırpılan bu 350 kmlik yolun yapımını kim üstlenecek derseniz; Ulaştırma Bakanının açıklamasına bakılırsa devlet! (Gazeteler-21 Nisan 2012)\n

\n

Ayrıntılardaki gerçekler\n

\n

Haberi detaylı aktarmamın iki nedeni var; birincisi, bu ihalenin aslında yapılamayacağı yönündeki tahminlerimizi destekleyen ayrıntılar içermesi; ikincisi de yapılsa bile 3. köprünün yolsuz kalacağı Bu nedenle de zaten yapılmasına gerek kalmayacağı.\n

\n

Daha önce de sayısız kez dile getirdiğimiz gerçekleri 20 Nisan ihalesinin ışığında bir kez daha anımsatalım:\n

\n

1- Hükümetin onca önem verdiği bir ihale komisyonuna bakan yerine genel müdürün bile değil, yardımcısının başkanlık yapması ilginç değil midir? Sayın Akbıyık bu konuda elbette ki birikimli bir bürokrat olabilir ama konuya verilen önemle eşdeğer, başkanının bakanolmaması, akıbeti konusunda daha baştan soru işaretleri yaratıyor.\n

\n

2- Asya ve Avrupa yakasında devam edecek 350-400 kmlik Kuzey Marmara Otoyolunun sadece devlet kaynaklarıyla yapılamayacağı yönündeki DPTnin ödünsüz kararını sağır sultan bile duydu...\n

\n

Yaklaşık 6 milyar dolarlık bir maliyetin ulusal öncelikler açısından başka yatırımlar için gerekli olduğunu savunan DPTyi, iktidar çevreleri dahil haksız bulan da yok. Bu nedenle Ulaştırma Bakanının açıklaması gerçekçi olmadığı gibi, çevre yolu olmadan 3. köprüyü dayatmanın mantığı da kendiliğinden ortadan kalkıyor.\n

\n

3- Sadece ağır vasıtalar açısından planlanan 3. köprünün, Ro-Ro seferleri başladığında geçersiz kalacağı İDO raporlarında açıklanıyor. İki kıta arasındaki 6-8 saatlik mesafelerin Ro-Ro ile 3 saatte ve çevre sorunu yaşanmadan alınacağını belirten bu raporlar, uluslararası nakliyat kurumlarınca da destekleniyor.\n

\n

4- Türk hükümetinin ihaleyi alacak firmaya yıllık geçiş garantisi sağlaması kıyağının da yine DPT tarafından geçerli sayılmayacağı yönündeki kararlar, buna dayalı güvenceleri ortadan kaldırıyor.\n

\n

Sonuç olarak 20 Nisandaki ihale de 3. köprü için en iyimser tahminin bir başka baharaolduğunu göstermeye yetiyor. \n

\n

\n\n



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları