Ziya Selçuk rüya mı görüyor?
Şahin Aybek
Son Köşe Yazıları

Ziya Selçuk rüya mı görüyor?

06.01.2020 07:30
Güncellenme:
Takip Et:



Benim Aradığım Pedagoji; Atom Devrine Yakışan, Yaratıcı İnsan Yetiştiren, Yaratıcı Pedagojidir

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk yaptığı açıklamalarda sıklıkla eğitim filozoflarına ve eğitim tarihçilerine atıfta bulunuyor. Ziya Selçuk, İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun üretim” kavramına da atıfta bulunuyor, bazı konuşmalarında. Bu vesileyle, Baltacıoğlu gibi önemli bir eğitim düşünürümüzü ve onun üretim kavramını ele almanın faydalı olacağını düşünüyorum.

Eğitim Reformu Akımının Ülkemizdeki En Önemli Temsilcisidir

1886-1978 yılları arasındaki 92 yıllık ömrüne, 35’i doğrudan eğitim öğretimle ilgili, toplam 131 eser sığdıracak kadar üretken bir düşünürdür Baltacıoğlu. Üniversiteden bürokrasiye yaptığı pek çok görevde, Avrupa’daki gözlemlerinin etkileri vardır. Baltacıoğlu, eğitim reformu akımının ülkemizdeki en önemli temsilcisi olmuştur. J. J. Rousseau’nun “Emile” adlı eserinden derinden etkilenmiş olan Baltacıoğlu, dünya eğitim felsefesi ve tarihine hâkim bir isimdir. İşte bu ismin ana eğitim görüşlerini; “Talim ve Terbiyede İnkılap, İçtimai Mektep, Toplu Tedris, Rüyamdaki Okullar ve Pedagojide İhtilal” eserlerinde görüyoruz.

Ziya Selçuk’un Çok Kullandığı Şahsiyet ve Üretim Kavramları Buradandır

Baltacıoğlu bu eserlerinde, eğitim reformu akımcıları gibi geleneksel eğitimi köklü bir değişimden geçirmek, gününe uygun eğitim modelleri yaratmak ve böylelikle “Yeni Adamlar” yetiştirmek derdindedir. Bu eğitim çizgisi; ferdiyetçilikle başlayıp, sosyal bir bileşimle biter. Tüm bu yolun ana kitabı “İçtimai Mektep” tir. Ziya Selçuk’un çok kullandığı yarım adam-tam adam yetiştirme, şahsiyet ve üretim kavramlarına Baltacıoğlu’nun Şahsiyet Pedagojisinde yani üretim pedagojisinde rastlarız. “Şahsiyet Pedagojisi” Ziya Selçuk’taki gibi burada da işin felsefi temelini oluşturur. “İçtimai Mektep” adlı eserinde, Baltacıoğlu eğitim olgusunu; kişilik, ortam, çalışma, verim ve başlatma olmak üzere beş ana ilke üzerinden şekillendirir.

Ziya Selçuk Sıklıkla Kişilik Vurgusu Yapar

Ziya Selçuk’un sıklıkla yaptığı, eğitimin kişilik de kazandırması gerektiği vurgusu, Baltacıoğlu’nda; eğitim ve öğretimin insana sadece alan bilgisi vermemesi, o konunun kişiliğini de kazandırması gerektirdiği şeklindedir. Ziya Selçuk’un tüm okullarda kurulacağını açıkladığı tasarım-beceri atölyeleri, Baltacıoğlu’nun ortam ilkesinin hayata geçirilecek halidir.

İçtimai Mektep” Bir Demokratiklik, Üretim Okuludur

Ziya Selçuk’un Baltacıoğlu’nun adını vererek atıfta bulunduğu üretim kavramına “İçtimai Mektep” adını verdiği yeni okul modelinde rastlarız. Baltacıoğlu’na göre “İçtimai Mektep” demokratik bir üretim okuludur. Ziya Selçuk’un rüyalarıma giriyor çocuklar diye kullandığı metafor, Baltacıoğlu’nun “Rüyamdaki Okullar” eseridir. Baltacıoğlu bu eserinde; okulundaki uygulama şekillerini, rüyalarında gördüğü şeyler gibi anlatır. Asıl ilginç noktalardan biri; Baltacıoğlu’nun ilk eseri “İnkılap” ile başlarken, son eseri “İhtilal” ile biter, yani “Pedagojide İhtilal” eseriyle.

Tekrardan Ziya Selçuk’un kullandığı üretim kavramına dönecek olursak, Baltacıoğlu’nun okulunda derslerde teorik ve pratik ayrımı yoktur, sadece üretim vardır. Ve bu üretim, Batı Avrupa’daki Marxçı Revizyonistlerin yani sosyal demokratların üretim okulunun yansıması gibidir. Tam da burada Baltacıoğlu, Marx’ın görüşlerinden bir metod olarak yararlanarak, geleneksel okul anlayışına karşı çıkar. Onun amacı; “Yeni Adamlar”ın yetişeceği bir okuldur. İşte bu okul da “Rüyamdaki Okullar” adındaki demokratik üretim okuludur. Ona göre okullar adeta bir üretim atölyesi gibi tasarlanmalıdır. Ve buralarda önemli olan üretim olmalıdır, teori ve pratik ikiliği değil, üretim bütünlüğü olmalıdır.

Benim Aradığım Pedagoji; Atom Devrine Yakışan, Yaratıcı İnsan Yetiştiren, Yaratıcı Pedagojidir

Thomas More’dan Rousseau’ya önemli filozoflardan etkilenmiş olan Baltacıoğlu’nun, Ziya Selçuk’u nasıl etkilediği yüzeysel olarak yukarıda ortaya konmaya çalışılmıştır. Baltacıoğlu’nun pedagojisinin özeti; “Benim aradığım pedagoji ne Tanzimat pedagojisi, ne Meşrutiyet pedagojisi ve ne de Cumhuriyet pedagojisidir. Benim aradığım pedagoji; atom devrine yakışan, yaratıcı insan, yaratıcı Türk’ü yetiştiren yaratıcı pedagojidir.” şeklindedir.

Sonuç olarak; Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un konuşmalarında kullandığı yarım-tam adam yetiştirme, tasarım-beceri atölyeleri, şahsiyet pedagojisi ve üretim kavramlarını açıklandığı üzere, önemli eğitim düşünürümüz İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nda da görüyoruz. Yine Selçuk’un bir metafor olarak “öğrencileri rüyalarımda görüyorum” u Baltacıoğlu’nun “Rüyamdaki Okullar”ını ve bu eserdeki anlatım biçimlerini çağrıştırmaktadır. Ülkemizin rüyalardaki eğitime, okullara ve öğrencilere ulaşması umuduyla… Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin…








Yazarın Son Yazıları

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Devamını Oku
17.04.2023
Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Devamını Oku
12.04.2023
Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Devamını Oku
06.04.2023
İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

Devamını Oku
04.04.2023
Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Devamını Oku
03.04.2023
Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Devamını Oku
31.03.2023
Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Devamını Oku
29.03.2023
Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Devamını Oku
28.03.2023
Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Devamını Oku
27.03.2023
Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Devamını Oku
24.03.2023
Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Devamını Oku
22.03.2023
Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Devamını Oku
19.03.2023
Öğrenme ve didaktik nedir?

Öğrenme ve didaktik nedir?

Devamını Oku
16.03.2023
MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

Devamını Oku
12.03.2023
Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Devamını Oku
06.03.2023
Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Devamını Oku
05.03.2023
Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Devamını Oku
03.03.2023
Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Devamını Oku
02.03.2023
Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Devamını Oku
28.02.2023
Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Devamını Oku
27.02.2023
Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Devamını Oku
24.02.2023
Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Devamını Oku
22.02.2023
Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Devamını Oku
20.02.2023
Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Devamını Oku
16.02.2023
Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Devamını Oku
30.01.2023
DEVA eğitime nasıl deva olacak?

DEVA eğitime nasıl deva olacak?

Devamını Oku
29.01.2023
Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Devamını Oku
26.01.2023
Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Devamını Oku
20.01.2023
Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Devamını Oku
18.01.2023
Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Devamını Oku
16.01.2023
Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Devamını Oku
15.01.2023
Bozuk eğitim ve Türkiye

Bozuk eğitim ve Türkiye

Devamını Oku
13.01.2023
Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Devamını Oku
12.01.2023
Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Devamını Oku
11.01.2023
Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Devamını Oku
10.01.2023
Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Devamını Oku
09.01.2023
Ben bir öğretmenim

Ben bir öğretmenim

Devamını Oku
06.01.2023
Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Devamını Oku
03.01.2023
21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

Devamını Oku
02.01.2023
Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Devamını Oku
28.12.2022