Yılmaz Şipal

Cinayete Dönüşen ‘İş Kazaları’

02 Nisan 2012 Pazartesi
\n

\n

\n

\n

\n

Ülkemizde trafik kazaları, trafik cinayetlerine, giderek artan ve sıklaşan iş kazalarıda iş cinayetlerinedönüşmüş durumda.\n

\n

İş kazaları sonucu yaşamını yitirenlerin sayısı her yıl katlanarak artmakta. İş kazalarında Türkiye, dünyada 3üncü, Avrupa ülkeleri arasında ise 1inci sırada yer almakta.\n

\n

Türkiyede 2009 yılında iş kazalarında ölen işçi sayısı 1171 iken, sürekli olarak iş göremez hale gelen işçi sayısı ise 1855 kişi olarak saptanmış durumda.\n

\n

11 Mart 2012 günü İstanbulda yaşanan bir iş cinayetiniCumhuriyet 1inci sayfadan verdi. \n

\n

Esenyurt Güzelyurt Mahallesi 6. Cadde üzerindeki bir inşaat şantiyesinde işçilerin kullandığı 3 çadırda çıkan yangında 11 işçi yaşamını yitirdi. Elektrik sobası ile ısınan ve 15 kişilik olduğu belirtilen çadırda işçiler yangına uykularında yakalandı. \n

\n

Bu yangın ilk değil\n

\n

Çıkan yangında arkadaşlarını kaybetmenin üzüntüsü içinde olan taşeron işçileri, kendilerinin ortada kaldıklarını ve hiçbir açıklama yapılmadığını belirttiler. Aynı yerde 1.5 ay önce de yangın çıktığına, buna karşın hiçbir önlem alınmadığına dikkat çeken işçiler, şantiyede işçi sağlığı ve iş güvenliği kurallarına uyulmazsa işçilere para cezası kesildiğini, ancak yetkililerin yatakhane kısmında hiçbir önlem almadığını vurguladılar. (Cumhuriyet, 13 Mart 2012)\n

\n

Bir başka iş cinayetide, 2008 yılı Ağustos ayında, Tuzla Tersanelerinde yaşanmıştır.\n

\n

Bu iş cinayetindeise kum torbasıyerine kullanılan 3 işçi yaşamını yitirir. Haberi Cumhuriyet 12 Ağustos 2008 günü 1inci sayfasından Tuzlada cinayet başlığıyla verir.\n

\n

Tuzlada cinayet\n

\n

Tuzladaki G. Tersanesinde gemiye bağlı bir filikanın ağırlık testi için işçilerle doldurulması facia ile sonuçlandı. Filika, halatı koptuktan sonra 15 metre yükseklikten ters dönerek denize düştü. Filikanın içinde emniyet kemerleriyle bağlı kalan 3 işçi boğularak yaşamını yitirirken, biri ağır 16 işçi de yaralandı. \n

\n

Bazı işçiler kazanın ardından 20 dakika geçmesine karşın müdahalede bulunulmadığını belirttiler. Limter-İş Sendikası Genel Başkanı Cem Dinç, ağırlık testinin kum torbalarıyla yapılması gerektiğini belirterek İşçiler ağırlık torbalarının yerine kobay olarak kullanıldılardedi \n

\n

Kaza, () 12 bin 500 grostonluk tankerin filikasında, klas kontrol adı verilen ağırlık denemesi yapılırken meydana geldi. Triport denilen kurtarma filikasına çoğunluğu işçi 19 kişi oturtuldu. Filika, geminin kıç tarafından indirilirken üst taraftaki halatın kopması sonucu denize 15 metreden ters olarak sert bir şekilde düştü. Filikanın cam bölümü kırılarak içeriye su dolmaya başlayınca adeta katliam meydana geldi. Emniyet kemeriyle bağlı oldukları için kurtulamayan işçilerden R. Ç. (25), R. E. (42), E. V. (19) basıncın etkisiyle boğularak can verdi. Aralarında işçilerden sorumlu mühendisin de bulunduğu 16 kişi ise yaralandı.”\n

\n

Bu iş cinayetlerikarşısında son sözü, 1988 yılında yitirdiğimiz ülkemizde sosyal hukuk devleti ilkesini İş ve Sosyal Güvenlik Hukukuna uygulayarak, iş hukukunun gelişmesine verdiği kararlar ve yazdığı eserlerle büyük hizmet veren Onursal Yargıtay İkinci Başkanı Mustafa Çenberciye bırakıyor ve kendisini saygıyla anıyorum.\n

\n

Çalışan insanın beden ve ruh tamlığının korunması için yararlı her önlem, gerektirdiği gider ve zahmet ne olursa olsun, işverenin koruma önlemi alma ödevi çevresine girer. İnsan varlığının kutsallığı, para ve zahmetin çok yücesinde oluşu, bu yönü yeterince açıklayacak niteliktedir.

\n\n

Yazarın Son Yazıları

‘Bedava’ Yaşamak 22 Ekim 2012