Ne tatlı, ne ekşi, ne acı: Bilim insanları dilimizin algılayabildiği 6. tadı keşfetti

Bilim insanları tarafından insanların dilinin algılayabildiği tat sayısının 5 olduğu düşünülüyordu. Son yapılan keşiflerde bu durumun doğru olmadığı öğrenildi. Ne tatlı, ne ekşi, ne acı: Bilim insanların açıklamalarına göre insan dili 1 tadı daha algılayabiliyor.

Yayınlanma: 23.10.2023 - 19:00

Beş temel tat, tatlı, ekşi, tuzlu, acı ve umami, bilinen tat algılarıdır. Ancak bilim insanları, bazı İskandinav şekerlemelerinde kullanılan amonyum klorürün, dildeki ekşiliği algılayan aynı reseptörü uyarabildiğini keşfetti. Bu ilginç keşif, tad alma konusundaki geleneksel bilgilerimizi genişletiyor.

Nature Communications dergisinde yayınlanan bir çalışma, amonyum klorürün asidik gıdaları algılamaktan sorumlu olan OTOP1 adlı bir proteinle nasıl etkileşime girdiğini gösteriyor. Araştırmacılar, amonyum klorürün sadece OTOP1'i uyarmanın ötesinde, aynı zamanda tat hücrelerinin içindeki pH'ı değiştirerek reseptörden daha fazla hidrojen iyonunun akmasına neden olduğunu buldular.

Çalışmanın baş yazarı, Güney Kaliforniya Üniversitesi'nden Dr. Emily Liman, amonyum klorürün OTOP1 için oldukça güçlü bir uyarıcı olduğunu belirtti ve ekledi: "Eğer İskandinav ülkelerinden birinde yaşıyorsanız, bu tada aşinasınızdır ve hoşunuza gidebilir."

Amonyum klorür, tuzlu meyan kökü gibi bazı İskandinav ülkelerinde popüler olan bir şekerleme bileşenidir. Bu tuzun, bazı insanlar tarafından hoş bulunurken bazıları için itici olduğu kendine özgü bir tadı vardır. Bu bulgu, amonyum klorürün tadı nasıl etkilediğini anlamak için yapılan araştırmaların önemini vurguluyor.

Araştırmayı yürüten ekip, insan hücrelerini laboratuvarda yetiştirerek OTOP1 proteinini inceledi. Hücrelerin elektriksel tepkilerini ölçerek, hem asidik gıdaları hem de amonyum klorürü tat alan bir reseptörün olduğunu gördüler. Fareler üzerinde yapılan deneyler de bu sonucu destekledi. OTOP1'e sahip fareler tuzlu suya karşı hassasiyet gösterirken, OTOP1'siz farelerde böyle bir tepki gözlemledi.

Ayrıca, farklı türlerin amonyum klorüre farklı hassasiyet gösterdiği de tespit edildi. İnsan, fare ve kurbağa hücrelerinin tepkileri karşılaştırıldığında, kurbağa hücrelerinin insan ve fare hücrelerinden daha hassas olduğu görüldü.

Bu çalışma, tadın karmaşıklığını ve yiyecek tercihlerimizi nasıl etkilediğini daha iyi anlamamıza yardımcı oluyor. Ayrıca, altıncı bir tat algısının varlığını göstererek tat konusundaki bilgilerimize yeni bir boyut ekliyor.